Lös benbit.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 635
M

Mindy

Hej alla!
Jag är lite nyfiken att veta vad ni har för erfarenhet av att låta operera bort lösa benbitar samt hur det varit efter och hur läknings processen gått?? tacksam för alla svar..
Mvh/Mindy

Sv: Lös benbit.

Opererade min Armani för lös benbit (bland annat) i somras. Benet som benbiten togs bort har läkt fint och han är nu bra i detta ben.

I travstallet där jag jobba lte extra, skickar de varje år ner alla ett-åringar till klinik för röntgen. Har de lösa benbitar så plocaks de bort direkt.

De står sedan någon vecka (om jag inte minns fel) i box sedan åker de ut på lösdriften igen till kompisarna.

Är oftast relativt lätta ingrepp.

Min donna har en lös benbit. Vet. sa dock att denna inte kan plockas bort pga att den sitter på ett ställe de inte kommer åt. Jag blev mkt förvånad då jag tidigare uppfattat det som ett "enkelt" rutiningrepp:crazy:. Hon slet i somras av sig tåsträckaren på v. bak, blir hon frisk så jag kan rida in henne återstår det att se om benbiten stör henne vid arbete eller ej.

:bow: tack för dit svar.. ju mer man har hört om detta ju mer
kött på benen känns det som jag får..
Mvh/Mindy

Min donna har en lös benbit. Vet. sa dock att denna inte kan plockas bort pga att den sitter på ett ställe de inte kommer åt. Jag blev mkt förvånad då jag tidigare uppfattat det som ett "enkelt" rutiningrepp:crazy:. Hon slet i somras av sig tåsträckaren på v. bak, blir hon frisk så jag kan rida in henne återstår det att se om benbiten stör henne vid arbete eller ej.

Tack för ditt svar!!:bow:
Mvh/Mindy

Opererade min Armani för lös benbit (bland annat) i somras. Benet som benbiten togs bort har läkt fint och han är nu bra i detta ben.

I travstallet där jag jobba lte extra, skickar de varje år ner alla ett-åringar till klinik för röntgen. Har de lösa benbitar så plocaks de bort direkt.

De står sedan någon vecka (om jag inte minns fel) i box sedan åker de ut på lösdriften igen till kompisarna.

Är oftast relativt lätta ingrepp.

Tack för dit svar:bow:
Mvh/Mindy

har en halvblodsvallak som är 2,5 år han opererades på klinik i början av oktober, ingreppet gick bra. Efter operationen kunde vi åka hem när pleggen gått ur.. var ca 15 mil hem. när vi väl var hemma fick han boxvila i 2 veckor, och nu ska han gå i sjukhage i 4 veckor och om allt ser bra ut ska han sen gå som "vanligt" i hagen. Dock hoppade han över staketet som är 150 i sjukhagen.. så han går nu i en stor hage fast han igentligen ska stå 3 veckor till i sjukhage.. men han går lugnare i stora hagen än i sjukhagen så så länge han är lungn får han vara i en "normal" hage.. är ju inte direkt bra att hoppa 150 när han ska ta det lugnt, dessutom är ju skaderisken stor om han fastnar i elrepen..
denna tråden kommer jag att följa!! har själv haft fundering på att skapa en liknande tråd!!!

Jag opererade min häst för ocd i båda bakhasorna för ca 6 veckor sen. Operationen gick jätte bra och allt ser ut att läka fin fint :)
Hon är bara 2,5år och har aldrig varit halt av benbitarna så det är ju svårt att se om hon har blivit bättre av operationen, (lite halt efter böjprov), men vet sa efter återbesöket att allt såg jätte fint ut.
Hon hade en jätte stor benbit i vänster has och hon skulle garanterat fått problem av den om vi inte tagit bort den.
Vi fick 3dagars boxvila (hon va inne 1vecka) sedan 4veckor i sjukhage 2tim om dagen. Och nu går hon i större hage med en kompis som också är opererad och där får hon gå nu i 4veckor till.
För sedan ska vi flytta och då känns det onödigt att släppa henne med kompisarna innan dess.
Vi fick vänta medans hon opererades och sedan när och vaknat till fick hon följa med hem....skööönt.

Jo oftast är det relativt lätt, men allt beror ju på var den sitter, och storleken kanske spelar in.

Min valack opererades i somras, plockade bort lösa benbitar i has och kota på vänster bak. Vi upptäckte det genom att han var oren av och till i träningen, och visade pytte hälta på vänster framknä vid böjprov plus att han svullnade upp ibland i höger bak och på hasen. Han blev bra och gick framåt i träningen, sen helt plötsligt var han skitdålig i ett jobb och då ställde jag in honom i stallet och ringde vet och sa att nu röntgar vi hela hästen tills vi hittar vad som är fel.. så gjorde vi det.
Lurigt va? Jag såg ut som :eek: när jag såg röntgenbilderna på höger bak, de såg jättebra ut, vänster bak däremot :crazy:

Han hade boxvila i 4 dagar. Sen fick han gå i en mindre hage i 4 veckor. Efter det var det långsam träning i 4 veckor och vanlig hage. Sen var det bara att köra. Så 2 mån konvalescens ungefär.
Hade jag inte tagit bort benbitarna hade han fått bli ridhäst och så är inte planen.

har en halvblodsvallak som är 2,5 år han opererades på klinik i början av oktober, ingreppet gick bra. Efter operationen kunde vi åka hem när pleggen gått ur.. var ca 15 mil hem. när vi väl var hemma fick han boxvila i 2 veckor, och nu ska han gå i sjukhage i 4 veckor och om allt ser bra ut ska han sen gå som "vanligt" i hagen. Dock hoppade han över staketet som är 150 i sjukhagen.. så han går nu i en stor hage fast han igentligen ska stå 3 veckor till i sjukhage.. men han går lugnare i stora hagen än i sjukhagen så så länge han är lungn får han vara i en "normal" hage.. är ju inte direkt bra att hoppa 150 när han ska ta det lugnt, dessutom är ju skaderisken stor om han fastnar i elrepen..
denna tråden kommer jag att följa!! har själv haft fundering på att skapa en liknande tråd!!!

Hej! tack för svar!! Tycker verkligen du gör rätt som har din häst i större hage om den är lugnare där..
Din häst har iaf fått samma instruktioner för vila som min.
Lycka till.. fortsättning följer för oss.
;)Mindy

Min valack opererades i somras, plockade bort lösa benbitar i has och kota på vänster bak. Vi upptäckte det genom att han var oren av och till i träningen, och visade pytte hälta på vänster framknä vid böjprov plus att han svullnade upp ibland i höger bak och på hasen. Han blev bra och gick framåt i träningen, sen helt plötsligt var han skitdålig i ett jobb och då ställde jag in honom i stallet och ringde vet och sa att nu röntgar vi hela hästen tills vi hittar vad som är fel.. så gjorde vi det.
Lurigt va? Jag såg ut som :eek: när jag såg röntgenbilderna på höger bak, de såg jättebra ut, vänster bak däremot :crazy:

Han hade boxvila i 4 dagar. Sen fick han gå i en mindre hage i 4 veckor. Efter det var det långsam träning i 4 veckor och vanlig hage. Sen var det bara att köra. Så 2 mån konvalescens ungefär.
Hade jag inte tagit bort benbitarna hade han fått bli ridhäst och så är inte planen.

hej! tack för dit svar.. intressant att höra hur det gått/går för alla
min har box vila nu 2v sen sjukhage 4v sen skrittas 2v samt gå i vanlig hage..segt men men det jag har fått till mig är att ingen har direkt haft några problem med detta efteråt.
:bow:Mindy

Opererade en häst i båda bakhaserna -97. Titthålsoperation, ett hål för att se, ett hål för att gå in med sugen och suga ut bitarna. Han hade totalt 4 stygn/ben (2 stygn/hål), och läkte snabbt, utan problem. Konvalecent i 6 veckor (ingen boxvila men bara dagliga promenader, ingen hagvistelse, i 2 veckor). Såldes veckan efter konvalecenten gått ut (var då 4 år och precis inriden då han utvecklades långsamt och var valpig länge), och har inte haft några som helst problem alls efteråt. Tävlad medelsvår hopp + lätt A dressyr, samt kan vissa svårare rörelser (byten i varje + trampa på stället)

Har du fått några "order" om hur länge du ska vänta innan du börjar rida in din häst?
Jag har inte frågat det men funderar på att ringa vet och höra.
Men jag tänker nog ändå vänta till våren, ta tömkörning osv med henne i vinter istället.

Vad skönt att höra att det verkar som att det går bra för dom flesta som gör dessa operationer.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 793
Senast: MayGrace
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 617
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Elmia i helgen
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Hönstråden II