Lös benbit??

Zuzzi

Trådstartare
Har ni haft nån häst med lös benbit?? Isåfall skulle jag vilja veta hur man märker det. Fanns en häst på ridskolan, ett ungt halvblod, som blev halt när dom red henne, fick vila och longerades utan att halta men så fort en ryttare satt upp så började hon halta. Är det så det märks? Känner nämligen ett fullblodssto som haltar när dom rider henne men när dom inte gör det haltar hon inte :confused:
Jo bara när hon haltar till i hagen p.g.a. hennes framfötter, hon slet nämligen sönder fötterna helt förra sommaren då hon trampade av sig skorna och hennes fossingar är hopplösa att få ordning på :( + att hon är fruktansvärt ömfotad! Kan knappt gå på gräs normalt utan att halta :cry: Just nu är damen på betäckning.
MYCKET tacksam över svar!!

Bild på den magra tösabiten Fifi:

http://community.webshots.com/s/image2/0/75/9/166107509jIltuC_ph.jpg

Tycker att en röntgen av eran pålle är aktuell... Om det är så illa?
Varför haltar hon annars då? För att hon har dåliga fötter? Har hon skor?? Nu när hon blir betäckt skulle jag sätta på skor om det vore mitt sto, då belastningen blir stor på framfossingarna...
Har du provat att ge biotin, om det nu är hivarna det är problem med...?

Inte min häst, så ni vet om det. :smirk:
Skulle de varit min hade de varit annorlunda...

Hennes fötter är sköra, går jättelätt sönder och haltar på nästan all slags underlag, när hon hade skor var det inga problem men har inte kunnat haft det pga hon nästan slet sönder fötterna när hon trampade av sig skorna förra året, är inte fina än sen dess! :eek:
Jag hoppas dom ska ge sig iväg och kolla upp henne och hoppas dom kan sätta på henne skor! Finns ju smarta skor för hästar som lätt trampar av sig dom.

Biotin? Hivarna? Förklara är du jättesnäll :o

Min fd ponny hade en lös benbit i en kota på frambenet. De enda gångerna han kunde ha känningar av benbiten (enligt veterinären) kunnde vara när han tävlade/tränad på "hårt" underlag ex gräs (hoppning).
Vid böjprov så var han bara halt 0.5 grader och så hade han en liten galla. Gallan visade att benbiten låg och irriterade, så därför blev han opererad.

En benbit skapar smärta och irritation. och ligger det i en led så ligger den och skaver och gör ont oavsätt om hästen blir riden eller longerad.
Det är svårt att veta vad som är fel på hästen, det behövs en veterinärundersökning, för hälta kan bero på så mkt!

Biotin, är ett slags vitamin man ger till hästar med dålig hovkvalité... Hivarna... Skulle stå hovarna...
Jag kan inte förstå att man betäcker ett sto med den kvaliteten på hovar... :crazy: Eftersom belastningen blir så pass stor på frambenen... Men men...
Webbplats

Okej tack. Ska tipsa dom, kan alltid hoppas dom lyssnar... nån gång.... ja man kan undra, men dom ville betäcka henne eftersom dom inte kan använda henne i verksamheten (lite ridlektioner och turridning) :crazy: Hon har enbart problem med framhovarna, inte bak, men jag hoppas att dom förstår att dom måste göra nåt åt det!! Får se om hästkraken ens blir dräktig... Hon som rider henne ibland kan inte ens förstå att hästen vantrivs med bett, hon är endast riden centrerad, hon avskyr när dom håller i bettet i munnen på henne, men hur mycket jag än talar om det för henne fattar hon ju inget! Allmänt synd om den hästen.

Men varför rider dom på den överhuvudtaget?! En häst med hovproblem ska läka ifred! Herregud!!! Har en hovslagare sett över dens hovar?! Är hästen verkad regelbundet?
Varför envisas man med att ha bett på en häst som inte gillar det? Kan det vara så att tänderna spökar? Hur gammal är pållen egentligen...? :confused: :confused:

Dom red på henne förut innan hon började halta för det okända inom ridningen, red henne när hon var ömfotad förut "bara". Men människan som rider henne var inte heller schysst tycker ja! Har man en häst som är fruktansvärt ömfotad ska man väl ändå inte rida den i en stenig hemmagjord paddock?!?!?! :mad:

Ja hovslagaren verkar henne regelbundet, fixar och trixar för att försöka få till det bra.

Hon gick som galopphäst förut och var då helt "puckad" i huvudet när hennes förra ägare köpte henne, red endast centrarat som hästen stortrivs med, hon sa att hästen gick i jättebra form, skritt, trav och galopp.

Hon som rider är inte rutinerad i såna här sammanhang, tror alla hästar ska vara lika och rider på sitt sätt (engelsk ridstil), hästen går bara och sätter upp huvudet i luften och trampar på så, ser förskräckligt ut, spelar ingen roll hur mycket jag än säger åt henne... :crazy:
Ryttarens bortförklaring: Hon behöver minst en timme på sig för att kunna gå i form.

Eh... hästen är 9 år... hästen som jag rider på ridskolan är 19 år, hon behöver 1 timme för att kunna börja jobba.

Jag har en häst som har en lös benbit, men när hon veterinär besiktades sa veterinären bara att jag inte skulle göra något åt den om den inte började märkas tex att hon blev halt utan anledning på det benet eller så. Hitills har jag inte haft något som helst problem med det.

Usch vad hemskt det låter...
Man rider absolut inte en pålla som e ömfotad i en stenig hård paddock...
Skönt att hovis fixar å grejjar iaf!! :)

Vad har den här ryttaren för bett egentligen? Hästen verkar inte gilla det? Är tänderna kollade?
Inte konstigt om hästen kanske inte kan gå i ordentlig form, eftersom hon har ont? Hon kanske har ont någon mera stans? Ryggen? Är hennes utrustning bra?
Är det bara den här "medryttaren" som rider nu...?

Ja det är verkligen bra! Han är superbra hovslagarn!

Bettet följde med hästen, det är ett tvådelat lite smalare bett med mässing rullar med fasta D-ringar. Nej dom har inte kollat hennes tänder :( Ja hennes sadel är bra iallafall, mysig dressyrsadel som, så vitt jag kan se, ser ut att passa super! Hon gör aldrig några sura miner vid sadling/tränsning. Men... den hästen är så otroligt snäll... hon kanske inte gör nåt pga det?? Trots att hon har varit galoppör skulle hon ALDRIG ha tanken på att sticka, aldrig kasta av nån eller ens lägga öronen bakåt!
I vintras när dom hoppade henne i paddocken var hon endast lite ömfotad och hon gick som en klocka, dock inte i form men hoppade som en katt!

Ja det var bara hon som red henne... nu är det ingen som rider henne...

Kolla upp tänderna, eftersom du säger att hon går med huvvet i himlen... Sen är det dax att fixa biotin till pållen.
Ingen hoppande med hästen. Inget ridande alls faktiskt skulle jag rekomendera. Det sliter på hovarna. Och har hon inte några skor så är det ännu värre!! Är hon torr om hovarna? Smörj dom då!

Jag ska se vad jag kan åstadkomma med ägarna! En jäkla tur att dom har insett att dom inte kan rida på henne längre iallafall! Och nu när hon förmodligen har ett föl i magen så hoppas jag att dom kan ägna mer tid åt henne + MÄNGDER med mat! Svårt att hålla hullet... lilla stickan... :cry:

Men snälla nån! Är hästen avmaskad? Fbl överlag har iofs svårt att hålla hull. Men nu när hon är betäckt är det ännu viktigare med foder! Fri tillgång till stråfoder!! Kolla upp tänder å avmaska stoet!

Ja hon är avmaskad, ibland undrar man om du har haft häst förut! Men ägarinnan har haft häst i hela sitt liv!
Förut när vi hade Johan där på vintern krävde vi att han skulle ha fri tillgång, då hade Fifi det bra och la på sig! Värst är väl ändå hennes man! "Äh inte behöver hästar nåt täcke bla bla bla", nä visst... kanske inte nordsvenskar och islänningar som dom bl.a. har men stackars fifi?? Hon får inte mycket till vinterpäls inte...

Varför undrar du om jag har haft häst förut?
Ok, hon e avmaskad, bra...
En häst som har svårt att lägga hull kan det det vara lämpligt med ett täcke, då det går åt mycket energi till att hålla sig varm utan... Å då blir det lätt att hästar tappar hull.. (vet själv hur det är har själv haft en pålla som va sådan)

Men gud förlåt!! :o Menade såklart att man undrar om DOM har haft häst förut! Ber tusen gånger om ursäkt!! :o

Jo vi har en sån också. Men dom tänker nog inte på det, deras andra hästar är lättfödda nordsvenskar och dyligt.

Men jag ska se vad jag kan göra. Tack för allt!

Hmm... Ok, jaja... Du skrev nog fel, det är lugnt! :)

Jaja hoppas det går bra... Lycka till! PMa mig om hur det går! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Svullen över ögonen
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar