lös benbit...*suck*..

ann80

Trådstartare
Var på klinik i veckan för att besiktiga en häst jag vill köpa, treårig nykastrerad valack, hbl, oinriden. Går klockrent igenom böjprov o longering, men röntgen visar liten lös benbit på ena kotan fram. Så himla trist. Men då han inte visar någon reaktion av den, avrådde inte veterinären till köp, utan tyckte han ska sättas igång o e tre månader göra nytt böjprov. Har pratat med andra veterinärer efteråt o de tycker samma, plus att de inte heller rek. att operera om hästen inte har ont av det. De flesta hästar får aldrig några problem av det. Men hur gå tillväga rent praktiskt vid köpet? Är det bästa, som veterinärerna sa, att säljaren genom att sänka priset på hästen "köper sej fri" från skadan eller är det bättre att skriva i kontraktet att vid problem ska säljaren stå för kostnaderna vid op? Känns som att det första är det bästa..hur hade ni/har gjort vid nåt sånt här?

Sv: lös benbit...*suck*..

Köp Hästen! Be säljaren gå ner lite i pris. :smirk:

Det är det jag tänkte med. Har så svårt att ta såna diskussioner om pengar å så, men det ska göras i kväll! Hoppas innerligt bara att jag o säljaren tycker samma :crazy:

Min häst hade oxå en lös benbit i kotan bak på röngen men var helt ren på börprov o vid longering, han va iof äldre o hoppat upp till 1.30 utan o visa hälta så vi visste att han höll. Veterinären sa dock att de kunde ge honom problem när som helst o var väl tveksam till om ja skulle köpa hästen... Som tur var tog vi ändå honom men fick honom för nästan halva priset! och idag när ja pratat med andra vetr. så tycker dem vi gjorde helt rätt för även om benbiten skulle bli ett problem så e den lättopererad o mitt förs.-bolag täcker även operationen (detta kollade jag oxå upp innan köpet för o vara säker på att man inte stod där sen med en dyr operationskostnad...).

Mvh Malin

Egentilgen vet du ju inte så mycket om benbiten ställer till problem, hästen är ju ej riden...
Jag hade skrivit in i kontraktet att säljaren får stå för op.
Alternativt kraftigt nedsatt pris.

Haden hästen varit riden och äldre hade jag nog resonerat annorlunda.
Nu vet du ju inte om den håller för ridning alls.

Viktigt är att tänka på att kryssar du för rutan i köpe kontraktet som gör att säljaren köps "fri" från ansvar för skador eller problem med hästen, så gäller det ju samtliga, inklusive andra fel som kan dyka upp som "normalt" skulle ge dig möjlighet att låta köp gå tillbaka/reklamera köpet.

bara något man ska vara medveten om om man väljer detta alternativ.

Är hästen försäkrad idag? Belopp?

Går det att ta över den försäkringen utan reservationer?

Vad kan en operation tänkas kosta?

Hur lång tid tar det innan hästen är återställd efter en operation?

Vad kostar det dig att ha en häst stående x veckor?
(Inte bara i pengar, det är stor skillnad på att ha en häst uppstallad i storstad utan möjlighet att rida men i alla fall tvånget att åka till hästen varje dag och en häst till i en flock på egen gård som man sköter av bara farten tillsammans med de andra och flera andra som behöver ridas)

Jättesvårt att säga, eftersom det varierar så mkt om benbitar orsakar bekymmer eller inte. Och eftersom din inte är riden kan man ju omöjligt veta. Det finns ju rätt många olika lösningar på problemet. Det första är väl att hitta en annan, frisk häst att köpa. Man kan ju aldrig vara säker, men du har ju iaf bättre förutsättningar att den ska hålla om den inte har förändringar på röntgen. En annan lösning är ju att under dessa tre månader sätta hästen i arbete, och du köper den om den fortfarande är OK då. Självklart till ett nedsatt pris/säljarna står för operation om det blir aktuellt.
Som du kanske läst i min gamla tråd har jag ju en treåring som opererades innan sommaren (benbit i v has), han var inte mkt arbetad alls men visade hälta på motsatt framben. Diagonal avlstning alltså, fick bråka lite med kliniken för att de skulle rekomendera op, men när de väl gjorde det hade försäkringsbolaget inga invändningar. De täckte "allt" (utom självrisk osv), och ändå hamnade min egna räkning på 7-8000, om jag räknar in röntgen, återbesök, behandlingar av framkotan osv. Så det blir mycket pengar vid en operation även om man är försäkrad, plus en massa jobb med konvalescenthäst. Och dessutom osäkert om den ÄNDÅ håller för framtida arbete...
Så, vill du verkligen ha just denna häst, köp den men lös frågan om pris/operation omgående, och stå på dig! Annars, hitta en annan häst...

Lena_B skrev:
Är hästen försäkrad idag? Belopp?

Går det att ta över den försäkringen utan reservationer?

Vad kan en operation tänkas kosta?

Hur lång tid tar det innan hästen är återställd efter en operation?

Vad kostar det dig att ha en häst stående x veckor?
(Inte bara i pengar, det är stor skillnad på att ha en häst uppstallad i storstad utan möjlighet att rida men i alla fall tvånget att åka till hästen varje dag och en häst till i en flock på egen gård som man sköter av bara farten tillsammans med de andra och flera andra som behöver ridas)

Hästen är fullförsäkrad idag, och jag kan ta över den utan res. dock vill jag höja upp hästen till marknadspris, o det är inga problem, men det blir förmodligen res på den benbiten då, dock ej hela benet. Operationen kostar mellan tio-tolvtusen enl vet så sammanlagt ca 13-15000. Därefter boxvila två veckor o sedan ca 4 veckor i boxhage.
Jag har också funderat en del på belastningsskador som kan bli, och rådfrågat vet om detta med o de anser att det är istort riskfritt under förutsättning att man håller koll på hästen. SKA diskutera det med ägaren ikväll, så får vi se om vi kan komma fram till en lösning..*suck*..jag som var så glad att äntligen hittat en häst som jag ville ha..

mackan skrev:
Viktigt är att tänka på att kryssar du för rutan i köpe kontraktet som gör att säljaren köps "fri" från ansvar för skador eller problem med hästen, så gäller det ju samtliga, inklusive andra fel som kan dyka upp som "normalt" skulle ge dig möjlighet att låta köp gå tillbaka/reklamera köpet.

bara något man ska vara medveten om om man väljer detta alternativ.

Tanken var att vi ska skriva en egen klausul i kontraktet, att det gäller just bara benbiten...

Det förstår jag... men det kan ändå bli trassligt, för hur bevisar man till 100% vissa skador/symptom är eller inte är, relaterade till benbiten.

precis som när man har en reservation i sin försäkring, så utnyttjas detta ofta maximalt, försäkrings bolaget argumenterar att reservationen inkluderar this and that...

målar fan på väggen, men det är inte avsikten. enbart att man ska vara medveten om innebörden av en sån klausul och att det inte nödvändigtvis täcker en, om man har riktig otur. men visst - är ju precis som du säger, många hästar får aldrig problem av lösa benbitar, och hästar som inte blivit röntkade kan ha haft dem hela sitt liv nevertheless, och man har varit lyckligt ovetande pga noll problem.

Tack för era hjälpsamma svar *kanske blivit ngt klokare iaf :)*
Försäkringen täcker om han skulle få problem med benbiten, dock inte om jag skulle vilja ta bort den utan problem. Lite fel kan jag tycka, att hästen ska behöva få problem innan..

Förutom allt det praktiska med försäkringar, reservationer, undantag i kontrakt och prissänkningar med mera...

Kommer DU att kunna träna och tävla hästen fullt ut nu när du har vetskapen om att en lös benbit finns? Kan DU låta bli att fundera på om det är benbiten som spökar, de gånger du har minsta lilla "motgång" i träningen och hästen inte känns "superbra"? Kommer DU att kunna rida utan att hela tiden känna efter om hästen känns jämn?

Om du tvärsäkert kan svara ja på frågorna kan du säkert köpa hästen och pröva annars tycker jag att du kan fungera många gånger om innan du tar beslutet att köpa.

JAG kommer inte att göra om det en gång till även om jag inte skulle vilja vara utan min häst!

Mvh San

Jag tycker du ska köpa hästen men som andra säger; kräv att priset får sänkas då..!
En kvinna i stallet hade en 3 åring också, stort halvblod, han var inriden men inte riden särskilt mycket utan hade fått stå nu ett tag. När han skulle säljas gjorde hon en fri röngen och där visades lösa benbitar (2 st) och hon var själv i valet och kvalet om hon skulle sälja billigare eller låta en operation göras och sedan säljas.
Hon valde att operera och han är idag på tillridning och försäljning och det går kanon!

hur mycket tycker ni är vettigt att kräva att gå ner i pris?
Det är i övrigt en helt felfri häst, rättställd o välbyggd, av god stam, överenskommet pris innan denna upptäckt var 60000.

usch så svårt det är, ändrar mej hela tiden. Men idag måste vi bestämma hur det ska bli, o om vi kommer överens om nytt pris, är tveksam till att vi gör det... :crazy:

Säg att du inte vill betala mer än 45.000, sätter undan de 15.000 som "blir över" och har de till ev operation om försäkringsbolaget skulle krångla.

Om du verkligen vill ha hästen alltså.

Jag fick betala 25000 för min häst, halvblod, bra stam, 4 år, inriden av erkänt duktig hästutbildare. Ursprungspris innan röntgenfynd 62500.

JAG skulle fortfarande inte göra köpet igen när jag nu varit med om det en gång.

San

Senast ändrad:

lil-sis skrev:
Säg att du inte vill betala mer än 45.000, sätter undan de 15.000 som "blir över" och har de till ev operation om försäkringsbolaget skulle krångla.

Om du verkligen vill ha hästen alltså.

Så var min tanke med. Känns inte som att det blir lika roligt nu när det blev sånt här krångel, o tyvärr verkar det som att säljaren tror att han fortfarande är värd fullpris :confused: vet inte alls hur hon resonerar. Men det känns som att isf kan hon behålla honom..

San skrev:
Jag fick betala 25000 för min häst, halvblod, bra stam, 4 år, inriden av erkänt duktig hästutbildare. Ursprungspris innan röntgenfynd 62500.

JAG skulle fortfarande inte göra köpet igen när jag nu varit med om det en gång.

San

Varför inte? För oroligt? Hade du några problem med köparen om det?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 546
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross