Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?
Löpvillig eller ej, men tvingad....
På sydnärkeritten i år när det var 7 km kvar till mål på 80km och jag ledde fick min häst plötsligt för sig att vända och vänta in de hästar vi haft sällskap med i tätklungan under ritten.....
Problemet var ju att jag gjort ett ryck och pulsade snabbare i vet grind 2 än ett ekipage och de två andra i täten blev uteslutna så vi hade nu världens chans att rida in en säker seger och då ville hästen vänta på sina hästkompisar. Puh
Han vägrade gå fram helt enkelt men ville gärna vända om och travade då i världens fart. Jag blev nojjig och klev av kollade hovar och sprang med honom för att se att han inte var halt. Allt såg OK ut och det gick att få honom åt rätt håll då jag sprang bredvid.
Jag satte upp och då började samma problem igen, vägrade gå fram?? Och bara vände sig om?
Jag hade ju nu förlorat flera dyrbara minuter och började tvivla på segern... än hade ingen kommit ikapp.. men sagt och gjort det var till att springa bredvid om detta skulle gå vägen! Sprang förbi några av de andra ryttarnas groomar och de såg verkligen förvånade ut när ledaren kom springade bredvid hästen, iskallt sa ngn .
Efter ca 2-3km hoppade jag upp näst in till i farten och då verkade han ha glömt sitt påhitt att vända och vi kunde fortsätta in till en seger och BC. Inget fel på hästen med andra ord.
Men det hör inte till vanligheten att man springer bredvid när man rider för placering, det går helt enkelt för långsamt då.