löptik + okastrerad hanhund?

Minerva

Trådstartare
Ja hur gör ni för att hindra tjuvparningar?? :p
Min tik har börjat löpa nu o man vill ju vara på säkra sidan :cool:

Hur gör ni..
men tänk er in i min situation att hanen blir tokig om han inte får vara me tiken :o

tackar på förhand ;)
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Håller isär hundarna ordentligt förstås, mer komplicerat är det inte. ;) Har för tillfället tre höglöpande tikar och tre vuxna hanar i huset och det är inga större problem. Hundarna är särade i olika rum med ordentliga grindar och barrikader under uppsikt - då jag inte har uppsikt är det stängda, ev. låsta dörrar som gäller. Hanarna är lite pipiga och ylar gärna när jag tar ut tikarna och "glömmer" dem inne, men annars är det inga problem. Hanarna äter som vanligt och är inte överdrivet stressade.
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Har hundarna isär, låsta dörrar och galler emellan.
Jga upplevde inga större problem.

Visst finns det extrem fall, där hundar ätit sig genom ytterväggar osv - men de är just extremfall.
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Min tik får flytta in hos mina föräldrar medan hon löper då hanen blir mer eller mindre skogstokig. Sist hon löpte grävde han sig genom en dörr för att få vara med henne. Nu är dock planen att kastrera honom. Han ska ju ändå inte gå till avel.
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Enklast är att låna ut den ena eller andra hunden under tikens tillgängliga löpperiod. Om du har barn eller glömsk partner kan det vara det enda sättet att vara på den säkra sidan....
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

OKej..men nu är det ju så att jag bor i våran gäststuga så det går inte att sära på dom när dom är inne :p
Men jag har nu när jag är på skolan satt tiken i hundgården och hanen i lina..tror ni på det??

OBS!!!
Har självklart trosor på tiken under nattetid :)
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

OBS!!!
Har självklart trosor på tiken under nattetid :)

Tikskyddet är endast till för att förhindra blodfläckar inne - det är definitivt inget hinder för parning!

Har du inga dörrar att stänga får du skaffa burar, annars kommer du garanterat att få valpar 9 veckor efter höglöp.

Med hundarna i samma rum skulle jag verkligen rekomendera att du lånar ut den ena ett tag. Kanske har du någon kompis som kan hjälpa till?
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Vill han in i hundgården så tar han sig dit, de klättrar bättre än man tror :D
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Vill han in i hundgården så tar han sig dit, de klättrar bättre än man tror :D

Tala om det. Min uppfödare fick en tik tjuvparad efter att en hanne av samma ras klättrade in i hundgården. Och då är det hundar på under 30 cm, som lyckades klättra över ett nästan 3 m högt staket. Så det var bara att spruta tiken och inse att nej, en hundgård räcker inte att hålla dom åtskilda.
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Ja, där fick man ju verkligen bevis på att de klättrar bra om de vill :D
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Det är inga problem. Släpp ihop dem.

Vi hade nyss en tråd där alla avelskunniga förkunnade att hundar måste hållas fast för att klara en parning, så det kan ju inte vara något problem om de får vara lösa :devil: :devil: :devil:
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Det var nog det sjukaste jag läst:eek: , vart fanns den diskussionen???
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Separera dom ordentligt!

Hundar kan para sig genom nät.Genom hundgårdsnät eller burnät.

Vet av erfarenhet.

Och dom kan vara snabbare än blixten!

Det är INTE snällt att ha en hane i samma rum som en höglöpande tik så du måste försöka lämna bort en av dom.
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Det är INTE snällt att ha en hane i samma rum som en höglöpande tik så du måste försöka lämna bort en av dom.

Varför det?
Har man bra pli på hanen så är det ett ypperligt tillfälle att öva självbehärskning.
Hanhundar som ofta utstätts för löptikar brukar faktistk hantera löptiksdoft på tex träningar,tävlingar osv mycket bättre än ovana hundar.
 
Sv: löptik + okastrerad hanhund?

Instinkt är instinkt!

Och lydnad är en annan sak.Även om han lyder dig mår han ju inte bra. Det är svår för en hund att gå emot sin instinkt.

En del av mina hanar har varit, tillsynes, totalt oberörda ända tills den optimala dagen och då kanske barat visat vagt intresse.
Andra, helknasiga från första bloddroppen.
Olika stark instinkt.

Och hundens självbehärskning! Ska han ligga på platskommando hela natten, eller?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 900
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp