loppfrön.

Sv: loppfrön.

Colombia_Girl skrev:
Hejsan! Fick rekom. av min equieatriker och då skulle jag använda det för att "spola" igenom systemet och jag skulle ge Psymilumfrö "loppfrö" ½dl blandat med ½L kallt vatten. i 2h. och ja det blir geleklumpar= fiber i gelen.. Funkar jättebra. och en påse kostar ca 20:- inte mer. Och ges en gång om dagen (hälls över kraftfodret) i 6-7dagar (tills påsen tar slut.)

var får du tag på dina så billigt??? :bump: får betala 30kr per påse (4dl) eftersom jag endast hittat dom på ica (stans dyraste ica oxå för den delen :banana: )
 
Sv: loppfrön.

Haha... kollade på mitt senaste kvitto 29,90... hm.. har köpt billigare, men vart?!
 
Sv: loppfrön.

Jag fick order om att blöta dom INNAN man ger dom.... :smirk:

Min häst stod med sandkolik på djursjukhuset. På röntgenplåtarna kunde man se att det var ganska så mycket sand som låg där och skräpade. När jag hämtade henne en vecka senare så hade hon blivit bahandlad med UPPBLÖTT loppfrö hela veckan samt sondering. All sand var dock inte helt borta men den hade helt klart minskat drastiskt. Efter utskrivningen fick jag order om att ge UPPBLÖTT loppfrö och sedan komma på återbesök efter 10 dagar. Sagt och gjort, och när hon röntgades vid återbesöket fanns det inga spår av sanden längre. Alltså kan det ju inte vara så att slemmet löses upp i magen för då hade min häst fortfarande haft sand i sig....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: loppfrön.

2 timmar före??? Alla loppfrön jag har använt ska bara ligga i blöt i ca 15 min före utfodring. Precis som du skriver så är det ju himla lustigt med alla dessa instruktioner :smirk: .
 
Sv: loppfrön.

japp 2h. Det står även 1½-2h på förp. :)
 
Sv: loppfrön.

Var har du köpt den paketen? För på min står det 15 minuter före utfodring. Menar bara att det är lite konstigt att det står så pass olika.
 
Sv: loppfrön.

På hälsokostavd. på Ica Ma*i stormarknad i Gävle. Välkänt märke kommer dock inte ihåg vad märket heter just nu men ska ta reda på det :)
 
Sv: loppfrön.

Ja men instruktionerna var dem samma de jag fick av min equieatriker (innan jag läste på förp)
 
Sv: loppfrön.

Min tanke var densamma som Lydias, att det var rekommenderat för människor. Själv köper jag loppfrö som kommer från Stenebergs Hästeri och på den förpackningen så står det liksom 15 min. Det var därför jag undrade. Tycker iofs fortfarande att det låter konstigt med 2 timmar, men om dom sagt det till dig så får du ju rätta dig efter det :smirk: .
 
Sv: loppfrön.

Nu svarar jag för 1000 ende gången på samma fråga,. se tidigare trådar!! Vi har ältat detta massor innan.

Loppfrön till häst SKA INTE blötas innan. fröna är lagom geeleiga när de väl hamnar i hästens tarm.

Genom att förblöta mister man den bästa effekten vilket känns ganska onödigt.

Något annat onödigt är att köpa dem någon annanstans än på Konsums hälsokostavdelning där de säljs för ca: 29 kronor /500 gram. Det finns priser på upp till 300:- för 340 gram.


Loppfröna är inte samma sak som linfrö. de har inte samma effekt. även om ingen ställt frågan än så kommer den alltid.. :angel:

Loppfrön kan ges 10 dagar -tre veckor. 1 msk räcker för ponnyer, ½ dl till stora hästar.

Tänk på att det kan ge lite magknip, om man ska tävla /träna dagen efter är det lite onödigt att börja kuren.

Har vi rett ut det nu?

Kan vi nåla en tråd om loppfrön högst upp? :D ;)
 
Sv: loppfrön.

Måste bara skjuta in en liten fråga :crazy: . Ska jag då inte rätta mig efter djursjukhusets rekommendationer och vad var det i så fall som tog bort sanden i min häst om det inte var de uppblötta loppfröna???? Det verkar ju tydligen lika bra ändå.... och varför skrivs det då rekommendationer för uppblötning just när det ska användas till sand på förpackningen?? *väldigt fundersam och förvirrad*
 
Sv: loppfrön.

Det verkar som Helsingborg har gett två olika rekommendationer, varav den ena är torr och den andra blöta loppfrön. Vad jag kan se av svaren i tråden är majoriteten av den uppfattningen att för att få utrensande effekt ska de ges torra. Och förklaringen tycker jag verkar högst logisk (d v s att gelén bryts ner i magen om det bildats redan innan förtäring).
 
Sv: loppfrön.

Nu är det så här att vi alla har fått olika rekom. av yrkes folk som vi litar på. Där av detta frågande hit och dit idenna tråd. Var och en gör det den tycker verkar lämpligt till sin häst. Jag skulle nog aldrig ta en buke rekom. före min egen vet. eller min equieatriker Jag känner dem och vet att de har rätt. Tack för mej...

Lycka till alla..
 
Sv: loppfrön.

Jo, det verkar ju så och det är ju helknasigt att dom inte säger samma till alla. Efter alla diskussioner nu om loppfrön, huruvida man ska ge dom blöta eller torra, så ringde jag till dom som mina loppfrön kommer ifrån. Personen där sa också att de skulle ges torra (inte för att det är helfel att blöta dom men för att folk oftast missuppfattar det och låter dom stå i blöt rent för länge och då mister det sin funktion) så nu kommer jag att ge dom torra och endast blanda ihop dom med betforen och det övriga kraftfodret precis innan fodringen.

Blir så irriterad när man får helt olika rekommendationer på hur man ska göra. Som jag skrev till C_L så måste det ju trots allt ha fungerat i alla fall på min häst eftersom hon på återbesöket var helt fri från sanden. Visserligen så höll jag mig till 10-15 min i blöt innan fodring och då ska det tydligen fungera lika bra, men vad vet jag :confused: . Det enda jag egentligen bryr mig om är att min häst blev fri från sanden och förblir sandfri :smirk: .

Tycker också att det verkar logiskt med torra frön men vad gör man när man fått andra rekommendationer :confused: . Har själv praktiserat en längre period i helsingborg och då fodrade dom i alla fall med blöta loppfrön till sandkolikhästarna. Vet inte om dom ändrat det nu. Var trots allt några år sedan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: loppfrön.

jag har fått stränga order att de SKA blötas!!! 15 min innan de utfordras!!! hmm hon sa 2 dl...låter inte det lite mycket några har ju pratat om 1/2 dl... 2 dl i 1 vecka och 1 dl i 1 vecka... :confused:
 
Sv: loppfrön.

Jag vet faktiskt varken ut eller in längre när det gäller det här med att blöta eller inte blöta.... :smirk:

Angående hur mycket du ska ge så är den vanliga utfodringen i förebyggande syfte 2 dl 2 gånger dagligen åt stor häst. Själv ger jag 3 dl 2 gånger dagligen åt stor häst och 1,5 dl 2 gånger dagligen åt shettis (veterinärs rekommendation).

Men alla gör ju som dom själva vill, vare sig det är rätt eller ej...
 
Sv: loppfrön.

Ang. loppfrön så får tydligen var och en bli salig på sin tro, även veterinärer tydligen :angel:

Vår islandshäst (400kg) som hade konstaterade problem när vi köpte honom blev bra på 2 x 10 dagar à 2 matskedar åt gången, serverat torrt i maten.
Får nu en kur höst och vår i förebyggande syfte och har under 6 år inte haft några problem.

Förklaringen jag fick på djursjukhuset var just att fröna inte skulle "slemma" förrän nere på plats för att riktigt effektivt kunna "dra med sig" sanden ut.

Kanske därför det räcker med matskedar för oss som ger torrt och de som blötlägger innan måste ge samma antal i dl?? ;)
 
Sv: loppfrön.

oavesett alla olika svar i tråden så har jag bestämt mig för att ge ½dl i 1 vecka ungefär.
Jag kommer att lägga i dom torra i kvällsmaten som är blötat med lite vatten och kvällsmaten kommer att käkas upp av hästen efter ca: 10-15 min efter att jag blandat den med loppfröna.
Sen får jag se om han visar resultat.


Hade tänkt ge detta 1 gång i 1 vecka under hösten och ev 1 gång i 1 vecka på vintern eller våren, kan det låta bra?


Men sen som någon sa att de kan få magknip som man bör nog inte träna/tävla dagen efter?
Kan jag då inte träna alls under den veckan jag ger det?
Jag tränar ju inte stenhårt utan lätt/normalt dressyrarbete och lite utteritt.
 
Sv: loppfrön.

Ja, jag blir helt snurrig av detta :smirk: .

När jag pratade med personen jag köper loppfrön ifrån så sa denne aldrig något om mängden. Typ att man skulle ge mindre om det är torrt och mer om det är vått. Fast iofs så står det klart och tydligt på förpackningen hur mycket man ska ge och att man kan ge det både torrt och blött, vilket man vill. Så jag tror att mängden är densamma för både vått och torrt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
907
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
938
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp