loppfrön.

A

AtletShipping

Var kan man köpa det?
Hur mkt ska man ge för att "spola" igenom hästen och hur länge?
 
Sv: loppfrön.

AtletShipping skrev:
Var kan man köpa det?
Hur mkt ska man ge för att "spola" igenom hästen och hur länge?

Du kan köpa dom på ex konsum, det heter physsullumfrön el liknande...jag har gett ½ dl i en vecka ung...torrt, en del vill lösa upp dom i vatten, tror det kvittar hur man gör....
 
Sv: loppfrön.

De löses inte i vatten. Det bildas en gele runt fröna.

Tydligen är det olika effekter om man intar fröna uppblötta (som gele-klump med frön i) eller som torra frön. C_L har koll på hur olika de olika sätten påverkar tarmarna.
 
Sv: loppfrön.

Hejsan! Fick rekom. av min equieatriker och då skulle jag använda det för att "spola" igenom systemet och jag skulle ge Psymilumfrö "loppfrö" ½dl blandat med ½L kallt vatten. i 2h. och ja det blir geleklumpar= fiber i gelen.. Funkar jättebra. och en påse kostar ca 20:- inte mer. Och ges en gång om dagen (hälls över kraftfodret) i 6-7dagar (tills påsen tar slut.)
 
Sv: loppfrön.

Det blir effektivare "urspolning" om man ger fröna torra (och helst i så lite annan mat som möjligt, samtidigt).
Finns vita och svarta psylliumfrön, de vita är effektivare och billigare.
 
Sv: loppfrön.

*lånar*

Vad är loppfrön och varför ger man det? *nyfiken*
 
Sv: loppfrön.

undrar oxå om detta är ngt man kan prova till en shettis som har problem med magen + ständiga fångattacker?
 
Sv: loppfrön.

Loppfrön är små frön som man lägger i blöt en stund innan man fodrar och sedan blandar ner i maten. När de läggs i blöt så omges de av ett klistrigt hölje och detta gör så att sand och annat tyngre skräp i tarmen föjler med skiten ut. Alltså använder man det för att tömma hästen på ev. sand. Är bra för mage och tarm även om hästen inte har någon sand och det är aldrig skadligt att ge hästen loppfrön. Går även att ges torrt men ges med fördel blött då det oftast är lättare att fodra så att dom får i sig allt.
 
Sv: loppfrön.

Jag fick stränga instruktioner att INTE blöta innan man ger. Just för att slemmet skulle bildas i magsäcken och kapsla in, om jag blötte innan skulle slemmet bildas innan och därefter smältas i magsäcken...
 
Sv: loppfrön.

Så kan man hälla i dom torra över kraftfodret som är lite fuktigt eller?
Blir det bra effekt då?

Hur vet man att hästen är genomspolad? Kan man se ev sand/jord/grus i avföringen?

När på året ska man ge denna "kuren"?

Gäller ½ dl för alla hästar oavsett storlek? Min häst är 162 cm och väger runt 550-580 kg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: loppfrön.

De gånger jag har gett loppfrö (i förebyggande syfte, har inte sett några symtom på sandkolik) har jag hällt dem torra över fodret (som varit lätt fuktat från betfor som ges samtidigt).

Du borde kunna slamma upp avförning och se om det finns sand med ut, om det finns sand att ta med ut. Men jag har själv aldrig slammat upp och kontrollerat, utan gått på rekommendationen från Regiondjursjukhuset i Helsingborg.

Jag ger c a en gång/kvartal för att vara på den säkra sidan (de går och petar i jorden när de inte går på gräs under sommaren)
 
Sv: loppfrön.

hehe.. lite konstigt det där med rekommmendationer. Jag fick stränga om att fröna MÅSTE vara blöt lagda i 2h ½dl i ½L vatten (kallt). Men men man gör ju det som känns rätt.
 
Sv: loppfrön.

sa den personen varför se måste blötläggas?
 
Sv: loppfrön.

AtletShipping skrev:
sa den personen varför se måste blötläggas?
jag blev väldigt nyfiken på detta och tänkte jag skulle ge min häst det, men är lite osäker på om jag ska blöta det eller ej??? :confused: vill höra lite olika resonemang!
KRAM Lotta
 
Sv: loppfrön.

Det går alldeles utmärkt att läsa på instruktionerna på förpakningen.. Loppfröna bör blötläggas för att frigöra fibrena. fiberna är den gele yta som kommer fram när de har varit blötlagda i ca2h. 40%av fröet innehåller fiber och det är gelen som är detta.
Fröet passerar oförendrat genom "systemet". Om man frigör fibrena så får man en bättre effekt på "behandlingen".
 
Sv: loppfrön.

Jag har lärt mig att om man skall använda psylliumfrön "loppfrö" som tarmreglerande medel (istället för t.ex. linfrö) skall de ligga i blöt ett tag först för att aktivera slemmet.

Skall man däremot göra en utrensningskur för att få med sand ut skall fröna ges torra i lite foder.
 
Sv: loppfrön.

okej! men vad gör man när man tarmreglerar och varför måste de vara blöta då?

Jag ska göra en "utrensningskur" så jag ger dom torra.
Om man gör en sån kur ska man ge ½ dl/dag då tills påsen är slut eller typ 1 vecka?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
905
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
938
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp