Sv: Loppfrö

Fast så där fungerar det ju inte. Loppefröna hinner bli uppblötta 100 gånger om innan de efter x antal timmar kommer till grovtarmen där jag antar det mesta av gruset befinner sig.

Loppfröna, precis som all annan föda, når grovtarmen efter ca en timme från det att födan svalts. Det tar inte lång tid för fodret att passera både magsäck och tunntarm. Dock stannar det kvar och arbetas i grovtarmen mellan 1 och 3 dagar så ja, det lär ju bli ganska uppblött ändå :grin:

Såhär är jag lärd iaf och det har fungerat ypperligt på de hästar som tuggat i sig massor av grus och visat koliksymptom, efter några dagar/en veckas kur så är de bra mkt bättre i magen så någonstans måste ju loppfröna plocka upp gruset...

Såhär är jag lärd iaf och det har fungerat ypperligt på de hästar som tuggat i sig massor av grus och visat koliksymptom, efter några dagar/en veckas kur så är de bra mkt bättre i magen så någonstans måste ju loppfröna plocka upp gruset...

Det är okej att göra vilket som så länge man inte låter det ligga i blöt mer än max 10 min (om man nu väljer att blöta). Själv föredrar jag att bara hälla på en liten skvätt vatten i samband med fodring. Enbart för att det ska bli lite lättare för hästen att pilla i sig, inget annat. Förlåt om jag svarade på ett inlägg som egentligen var ämnat för någon annan :o

om du tittar upp på höger sida om varje inlägg så ser du vem personen i fråga har svarat till, och om man inte vill skriva till ngn särskild så skriver man oftast KL = Knapplån

Okej, men då gjorde jag rätt eftersom det var dig jag ville svara. Även om du inte talat direkt till mig.

Senast ändrad:

Lättare att pilla i sig köper jag. Har blött upp det tidigare (ger inte så mycket, bara förebyggande, betydligt mindre än vad som skrivits i tråden iaf..) men det har alltid legat i blöt minst 20 minuter iom att jag vill att resten av maten ska vara blöt ett tag.
Så nu testade jag att lägga loppfrö och mineralerna med morgonmaten som jag inte blöter. När jag kollade i krubban framåt kvällen var precis ALLT kvar, både loppfrö och mineraler (men inget kraftfoder såklart! ;) ).

Haha kanske blev perfekt att det låg kvar och blandades med den blöta kvällsmaten. Det kanske man kan ta i system, alltså att hälla loppfröna direkt i krubban innan hästen får kvällsmaten så det blandas direkt när hästen ska äta?

Av den anledningen ger jag mineraler och loppfrön på kvällen, då har hästen hela natten på sig att pilla i sig det, eftersom han annars gärna lämnar kvar just mineralerna och loppfröna. Men nu ger jag honom torr mat, så det förenklar ju saken.

Jag hade gjort som någon annan nämnde, lägg loppfröna i en egen liten burk som ges samtidigt som kvällsmaten.

Hur mycket loppfrön / dag ger ni era hästar? Jag ger ett mått/dag (det som följer med 5-kg hinken med loppfrön), det kan väl vara ca 1 dl eller nåt.

det är en som skrivit att hon ger 1-2 dl i en vecka på höst/vår. Och sen har du skrivit vad ditt djursjukhus rekommenderar. Det är väl inte svar på min fråga?

Jag undrar hur mkt de som ger i förebyggande syfte ger per dag, alltså dagligen?
Dessutom tycker jag det är lite svårt att göra en bedömning om hur mkt 100g loppfrön är i mängd. Eftersom jag inte har tillgång till loppfröna här hemma och inte har någon så noggrann våg i stallet. Så därför gav det inte mig så mkt, så jag frågar vidare...

Jag brukar väga upp ett mått av något slag, lägga i en påse, ta med hem och väga. Det är det lättaste, eftersom många foder skiljer från påse till påse.

Jag tycker absolut att det var svar på din fråga.

Rekommendationen är att inte ge varje dag utan stötvis med uppehåll, i förebyggande syfte. 100 gram är ungefär 1 dl.

Haha kanske blev perfekt att det låg kvar och blandades med den blöta kvällsmaten. Det kanske man kan ta i system, alltså att hälla loppfröna direkt i krubban innan hästen får kvällsmaten så det blandas direkt när hästen ska äta?

Det tycker i alla fall jag låter som ett bra system. Ett annat system som funkade bra till min häst var att fylla en pet-flaska med vatten (1/2-liters) som jag sedan ställde i foderhinken/burken. När det var dags att fodra så hällde fodraren bara vattnet över maten där loppfröna redan var ilagda. Lätt som en plätt ;) Om man fodrar med betfor så är det perfekt att blanda i fröna precis innan man ger maten.

När det gäller hur länge fröna maximalt får stå i blöt diskuteras alltid vilt. Själv har jag bara följt de restriktioner jag fått av de som saluför loppfröna samt veterinär och i mitt fall har de alltid sagt att det går bra att ge både vått och torrt, dock inte vått längre än ca 10 min.

varför ska det inte ligga i blöt mer än 10 min?

De säger att det är för att de inte ska tappa sin klisterförmåga. En del menar på att detta "klister" ska bildas på vägen genom hästen och en del anser att det ska bildas innan hästen äter det. "Därom tvista de lärde"... :grin:

Alla har sina egna teorier. Jag har bara följt de restriktioner jag fått från de som saluför de loppfröna jag använder samt min veterinär. Antar att man får använda sitt sunda förnuft :)

Hur mycket loppfrön / dag ger ni era hästar? Jag ger ett mått/dag (det som följer med 5-kg hinken med loppfrön), det kan väl vara ca 1 dl eller nåt.

Min häst var helt galen i att äta lera. Hon gick till och med ifrån sitt hö ibland för att ta en tugga lera. Denna häst fick alltid gå på loppfrön. Dagligen. Som mest fick hon ca 6 dl per dag. Hästar är stora djur med stora tarmar och tyvärr hjälpte det inte min häst att bara ge 1-2 dl per dag. Jag skulle nästan tro att det är lite individuellt när det gäller mängden. Dock går loppfröna rakt igenom hästen och behöver inte räknas in i foderstaten.

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 123
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Igår fick min häst troligtvis kolik, som tur var väldigt lindrigt! Efter några promenader släppte det som tur var och han är nu pigg och...
Svar
18
· Visningar
3 271
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 355
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat