A

Ammon

Jag köpte igår loppfrö för att ge min kolikhäst.
Jag var helt inne på att blanda dessa med hans blöta betfor innan servering, men igår får jag höra utav en man som håller på med örter osv att loppfrö ska ligga i blöt i kallt vatten i minst 2 timmar innan det ges :confused:

Det hade något med giftet i dom att göra påstod han.
Jag sa att jag trodde det endast gällde linfrö, men han menade att det gällde även loppfrö.

Nu sitter jag här hel snurrig och behöver höra hur ni andra blivit rekomenderade att ge loppfröna.

Sv: Loppfrö

Aldrig hört något sånt, men så har jag bara läst återförsäljarnas instruktioner så jag hoppas han du pratade med hade missuppfattat! :angel:

Förväxling (som vanligt) mellan loppfrö och linfrö. Linfrö måste KOKAS innan det ges, det utvecklas annars giftig gas i hästen. Loppfrö ska ges torrt om det ska rensa systemet. Det innebär att gele bildas på insidan av hästen, och för då med sig sandpartiklar etc ut. Om man får gelé innan det kommer i hästen bryter matsmältningssystemet ner gelén innan den hinner göra nytta.

Till människa brukar man blötlägga loppfröna. Har någonting med att man bara är ute med fibrerna att göra, inget gift.
Till häst är man ju ofta ute efter den "utrensande" effekten i tarmarna, då blandar man det med fodret precis innan man serverar.

Tack för era svar :)
Det låter ju som att jag inte var helt ute och cyklade iaf då ;)
Då ger jag det som jag tänkt ifrån början, blandar ihop det med hans betfor, innan servering!

men jag har hör att man aldrig ska ge loppfrö torrt pga att det kan fastna i halsen och ge foder förstoppning i strupen. brukar blötlägga loppfröet och fodra när det blivit en liten slem hinna runt fröna. (ca 5-10min)

jag vill ha den utrensande effekten till mina hästar(en av dem har haft sand kolik) men inte riskera förstoppning(den andra fick förstoppning i tarmen i vintras vintras) hur bör jag fodra loppfröna?

Jag ger mina torra, har svårt att se att de skulle kunna skapa stopp i matstrupen. Det är ju inga mängder man ger, och de sväller ju inte heller. Det enda som händer är ju att det blir en slemmig hinna runt, och om de skulle fastna så borde de väl glida ner då? Väl utblandat med annat foder så måste väl ändå risken vara minimal?

det har du rätt i, men jag är extra rädd om min lilla ponny på 28år som nyligen börjat vägra äta uppblött foder(förutom betfor) + att han inte kan äta hö.
men om jag blandar det ordentligt med betforen så kanske han äter det :/ får ge lite ikväll och se om han äter det.

Som jag har lärt mig ska loppfrö gärna ges tillsammans med blött foder, men det ska inte blötläggas ngn längre stund då det förlorar lite av sin effekt. Tanken med loppfrö är att det ska "klibba" i tarmarna och dra med sig sand och liknande ut med avföringen. Om man blötlägger en längre stund förlorar det effekten. Iaf enligt min vet.

När jag gav min häst gjorde jag iordning betfor för sig och ställde en kopp med loppfrön, som den som fodrade bara kunde hälla över maten :)

jag ger 1-2dl uppblött loppfrö i en vecka på hösten/våren och då jag ser att pollan gräver i hagen. hon har dock bara fått kolik en gång (hos förförra ägaren) men då hade hade hon också 1l sand i magen + massor med blodmask.

*kl*

Jag kan ju förresten tipsa er som ger loppfrö regelbundet att kolla upp priserna.. Jag upptäckte att lokala lilla ICA har samma kgpris på sina 300g förpackningar som foderhandlaren med 10kgs säckar.. Lite lättare att hantera ICAs :-)

:eek:?? finns det loppfrö på ica?!?! fy, jag som köpte 2kg för att det var det minsta granngården hade hemma sist:( då man har 3 hästar och bara ger loppfrö ibland så använder man inte upp 2kg på minst än ett halvår. nåväl jag behöver inte köpa mer på ett bra tag nu^^

För att jag ska få i min häst loppefröna så är jag tvungen att blanda i foderjäst i betfor/loppefrö-blandningen.
Vissa hästar är tokiga i foderjäst.

Det är helt okej att göra som du hade tänkt dig. Med andra ord, blanda ihop det med betforet precis innan utfodring. Då får hästen enklast i sig allt. Loppfrön ska dock inte ligga i blöt mer än max ca 10 minuter.

KL

Loppfrön ska ges torrt då man vill att slemmet ska bildas i eller på väg ner i magen så att det tar med sig den eventuella sanden/gruset med sig ut.

Fast så där fungerar det ju inte. Loppefröna hinner bli uppblötta 100 gånger om innan de efter x antal timmar kommer till grovtarmen där jag antar det mesta av gruset befinner sig.

Och ändå är både enskilda veterinärer och kliniker så bestämda i sin rekommendation om hur man ska fodra loppfrö för att undvika sandkolik.

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 123
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Igår fick min häst troligtvis kolik, som tur var väldigt lindrigt! Efter några promenader släppte det som tur var och han är nu pigg och...
Svar
18
· Visningar
3 271
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 355
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat