Loppfrö - torrt eller blötlagt

Loppfrö mot "lös i magen" problem?

En dum fråga kanske men hjälper det med Loppfrö om dom är dåliga i magen av tex gruset (sand) i hagen? Jag har snart provat allt till min shettis. (vet inte säkert vad som är problemet, med hon gillar också pölarna...) Är inne på att testa Loppfrö nu...
Har det hjälpt på din unghäst mot "lös i magen problemet"? Är nämligen också trött på att tvätta, typ varje kväll.. Synd om hästen också ju!:(

Hälsningar Maria

Sv: Loppfrö mot "lös i magen" problem?

Loppfrö tar med sanden ut ur hästen ja! Så det är jättebra mot sådant problem. Tror till och med veterinärer använder det. Det blir verkligen slemmigt och klibbigt när det kommer i kontakt med vatten.
Jag ger min häst det i förebyggande 1 dl om dagen, lägger det i betforen precis innan hon ska äta.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Loppfrö - torrt eller blötlagt

Tack för att du svarade så snabbt!

Jag vet ju inte om det är sand (grus eller...) som är problemet, men det kan ju vara värt att testa. Har provat Foderjäst, "vanlig" B-vitamin, Diarsanyl, Kronjäst, Proviva, Fil (men det äter hon inte) och MagTarm från Krafft. Endast det sista verkar hjälpa något, men inte helt. Ska avmaska idag så får vi se om det kan vara spolmask trots allt... (Nej, jag har inte "kollat masken")
Veterinären hade väl inga tips direkt. Tyckte bara att det var trist för mej att hålla på och tvätta...

Ponnyn är pigg och glad i övrigt. "Bara" mer eller mindre rinnig, före och efter "bollarna".

Någon annan som har något tips kanske?

Tacksam för all hjälp!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 483
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 293
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka