Loppfrö - torrt eller blötlagt

H

hästig

Har alltid haft för mig att loppfrö ska blötläggas innan fodring men när jag köpte loppfrö förra veckan stod det att man ska hälla på ett par dl torrt loppfrö på fuktigt kraftfoder precis innan man fodrar. Köpte loppfrö på Granngården och på den förpackningen stod det att man ska blötlägga det först. Vilket är bäst? Det är ju väldigt smidigt att bara hälla på det torrt och min häst som varit dålig i magen är nu helt bra.

Sv: Loppfrö - torrt eller blötlagt

Det var meningen att inlägget skulle hamnat under Foder rubriken.

Jag har alltid hört blötlagt?
Finns det nån forskning på att det ska ges torrt? De sväller och geggar ju till sig när man blötlägger.

De ska helst blötläggas först vid utfodringen för att inte mista sin förmåga, blötlägger man dem innan så bildas gelen redan innan hästen äter dem och de mister då sin "klibbighet" och kan inte fylla sin funtion lika bra.
Ger man inte t.ex. betfor vid utfodringen så är det bättre o ge dem helt torra!

De mister sin förmåga om man blötlägger dem innan. Äter hästen dem torra så bildas slemmet kring fröna först i magen o kan då få med sig ev. sand ut.

Jag som trodde slemmet hängde med hela vägen så att säga. Och att det annars kan bildas en slem-klump som kan leda till förstoppning, det är vad jag har hört!

Jag som trodde slemmet hängde med hela vägen så att säga. Och att det annars kan bildas en slem-klump som kan leda till förstoppning, det är vad jag har hört![/QUOT
E]

Det har nog lite att göra med hur mycket man ger. 1/2 dl räcker per dag. Och eftersom det inte är särskilt smakligt, brukar folk lägga det på toppen av annat kraftfoder precis innan det ska ges, för att de ska få i sig det.
Det är oerhört effektivt förebyggande mot sandkolik.

Kan man ge "allt" det på en giva då?
Det ges väl i perioder, eller minns jag fel nu?
Kanske ska börja ge min lilla tjej det då eftersom hennes hage är ganska lerig (men nu är det snö på toppen) och hon ofta går och gräver i leran.

Min får 2 dl i morgonmålet och min förra fick 2 dl på morgonen o 2 till på kvällen, hade mkt problem med magen, aldrig varit några problem med dem iaf! Så visst kan du ge de på ett mål bara om du vill de.

Har alltid haft för mig att loppfrö ska blötläggas innan fodring men när jag köpte loppfrö förra veckan stod det att man ska hälla på ett par dl torrt loppfrö på fuktigt kraftfoder precis innan man fodrar. Köpte loppfrö på Granngården och på den förpackningen stod det att man ska blötlägga det först. Vilket är bäst? Det är ju väldigt smidigt att bara hälla på det torrt och min häst som varit dålig i magen är nu helt bra.

Har också lagt det torrt med FUKTIGT foder (betfor). Funkade ganska bra och har ju tydligen funkat för dig med. Tänk bara på att inte ge ev olja i samma giva eftersom det förstör loppfrönas klibbighet och effekt, det har jag inte sett på förpackningen men på någon försäljares hemsida och det verkar ju vettigt tycker jag. Däremot var det ok att ge olja vid annat tillfälle under dagen.

Spelar ingen större roll. Har gett både torrt och upplött och fått samma bra resultat på båda varianterna.

Men jag blöter hellre då risken finns att många frön fastnar runt hästen tänder om man ger dem blött. När de kommer i kontakat med fukten i munnen så kan det bli väldigt klistrigt och fastna, å man får stå och peta tänderna på hästen för det är så svårt för dem att få bort dem själva.

De mister sin förmåga om man blötlägger dem innan. Äter hästen dem torra så bildas slemmet kring fröna först i magen o kan då få med sig ev. sand ut.

tror faktiskt inte att det spelar ngn roll... har du testat blötlägga det ngn gång? det tar alltså typ 10 sekunder inte ens det innan det är ordentligt tjockt med slem... tror inte att det har hunnit ner i hästens mage på så kort tid... pratade med en vet när jag skulle ge min ena häst det när han hade sand i magen och han sa att jag skulle blötlägga det. så det spelar nog ingen roll.

om jag inte missminner mig så är fördelen med att ge torra loppfrön 1-2dl per tillfälle i samband med betfor giva den att frönas slem bildas inne i hästen och tar med sig mera sand ur hästens tarmsystem, grovtarm, tunntarm där sanden annars gärna lägger sig på botten av tarmen och efter ett par v när hästan petat i sig för mkt så kan diarre, el sandkolik uppstå. Vi står uppstallade i Flyinge och det är en missär på vintern och djursjukhuset i helsingborg har många fall varje år från Flyinge med omnejd och sandmarker. Man kan oxå "bulka" sin häst och ge den en ordentlig giva men då måste den stå under veterinär uppsikt så att förstoppning, gaskolik inte blir det onda, andra alternativet

Nya rön från djursjukhuset i Hbg. De rekommenderar till en 500 kg häst 150 g/dag en vecka i månaden som underhållsdos.

Men jag blöter hellre då risken finns att många frön fastnar runt hästen tänder om man ger dem blött.

Nu svarar du mot dig själv :D Hur ska det vara egentligen?

Jag har börjat loppfrön igår, blötte dem i spannen med Speedi-Beeten (betfor typ). Gick efter att en tjej jag känner som jag anser väldigt duktig gör så :angel: Men jag är faktiskt inte 100 säker på att det ska vara så. Slemmet lär ju sitta kvar hela vägen ner i tarmarna ändå, fröna är ju verkligen slemmiga.

En fråga till. Ska man ge i kurer, eller kan man ge det dagligen som förebyggande? Man kanske kan minska till 1 dl efter ett tag, hon får 2 dl nu.
Är det på något vis "farligt" att ge loppfrön kontinuerligt under senvintern/våren?

Min häst går i en gräshage som blir till jord på våren så jag är rädd hon får i sig en massa skit när hon går och pillar.

Ingen svarat :p Jag tycker efter eftertanke att det låter bäst att blanda fröna i maten ca 15 minuter innan fodringen, så det har jag gjort nu.

En fråga till. Ska man ge i kurer, eller kan man ge det dagligen som förebyggande? Man kanske kan minska till 1 dl efter ett tag, hon får 2 dl nu.
Är det på något vis "farligt" att ge loppfrön kontinuerligt under senvintern/våren?

Min häst går i en gräshage som blir till jord på våren så jag är rädd hon får i sig en massa skit när hon går och pillar.
Du kan ge det dagligen, det är inget farligt att ge under lång tid heller. Inga problem med doseringen heller, du kan absolut gå ner till 1 dl, du märker ju ganska snabbt om du behöver öka på det igen.

Mitt snart 11 mån gamla föl får en dl om dagen, han har en viss förkärlek till vattenpölar, även om det finns nytt vatten i hagen. Jag är måttligt trött på att tvätta äckliga svansar, så han får loppfrön tills hagarna ser hyfsade ut igen.

Tack för ditt svar.
Då tänker jag nog ge tills hagbyte. Vill inte ha kolik!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 483
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 293
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka