Nä, visst blir man tokig...
DÄRFÖR ringde jag idag IGEN till Helsingborg och förklarade situationen ang."förvirringen".
Jag kommer göra som dom säger och som leverantören rekommenderar.
Helsingborgs foderrådgivare som även pratat med 2st veterinärer säger:
När en häst kommer in med sandkolik så sondas den med loppfrö under 5dagar, DET måste man ju självklart ha blött..
Dom säljer både hela och krossade loppfrö i receptionen och KROSSADE GES TORRA.(frågade inte om hela eftersom det inte är det som är olika bud på)Tillade även att många hästar äter dessutom inte loppfrö som är blöta (slemmig sörja..) och dom har aldrig varit med om någon foderstrupsförstoppning pga.loppfrö!!Själva ger dom krossade loppfrö torrt till sina hästar, man behöver alltså inte ens ge betfor så det finns ingen anledning till oro och funderingar till varför man inte ska ge krossade loppisar TORRA. Dom har ett speciellt loppfrö när dom sondar men detta får inte blandas ihop med vad hästägare ger sina hästar hemma i fodret!
Puh, nu tycker jag det är skönt att veta att både leverantör och veterinärer säger samma sak och jag tänker inte göra något annat heller..
Olgaklara - ring din veterinär i Helsingborg som behandlade din häst så du också känner dig "säker" om du ger krossade...