loppfrö..igen..sry

Sv: loppfrö..igen..sry

Nä, hon menade krossade. Vi hade en ganska långt samtal. Hon ger krossade och strör över fodret. Talade om vad leverantören sagt så jag är säker på att vi pratade om samma sak, tyvärr...

shit va snurrigt det har blivit nu.,. så många olika åsiker om torra eller blöta :D

jag ger hela och lägger dem uppe på min kraft, håller sig relativt torra, men i kraften finns det vatten längst ner i hinken så dem äts med vatten... :D borde väl vara en bra lösning?

När det kommer till örter så skulle jag nog snacka med nån som kan örter veterinärer är inte allt för hemma på det området kan jag säga av egen erfarenhet..

Men nu pratar vi om en produkt som använts till häst av veterinärer under många år. Knappast någon "ört" i den bemärkelsen.

Tror faktiskt betydligt mer på vad en veterinär säger i det fallet eftersom de hade en väldigt bra förklaring till varför man skulle blöta krossade loppfröskal

De skickar nog bara 13 kg per post, vet ej hur det är med 7 kg. 25 kg har jag bett foderbutiken i stan ta hem till mig då det går åt en heldel då jag ger dagligen. Men annars borde 13 kg klara sig ett bra tag för den med en häst, som kanske ger 2-3 dl/ 3- 4 ggr/ månad för säkerhets skull.
B.B

Det var 14 kg i säcken nu sa de o det kostade 640 med frakt o allt så det var lika bra ta hem. Cheval tarmrens 1 kg kostade 150 kr på kliniken.

Ca 45.70/Kg... Lite längre bak i denna tråden var det nån som hade gett 45:-/kg och jag tyckte det var lite dyrt...:angel: Men men , kollade häromdan i foderbutiken då de säljer kilovis med och de låg på ungefär sammma. Nu har ju aldrig jag köpt /kg utan alltid skickat efter, förr 13 kg och sist, tidigt i höstas 25kg tror jag kom ner till ca 36kr/kg. Men klart, det är väl inte alla som ger så ofta som jag, det är nog bara nån enstaka som varit ute för samma problem med sandkolik och där man vet att problemet kan bli återkomande om man inte rensar magen med loppor. Nu är det bara vår ena häst som drabbats av sandkolik, men jag ger dem alla loppor eftersom de går i samma hage... Vågar inte chansa! Blev lite 'dyrt' med veterinär om jag jämför med vad jag lägger ut på loppor om året till dem då jag innan inte gav så mkt och regelbundet... Man lär sig!
B.B

Huff! Lite dyrt! Men de kanske bara säljer kilovis...

Best förr direkt från
http://www.steneberg.se/6.html
Men då jag helst vill ha stor fp med 25 kg beställer jag genom min foderbutik. Hittade även en annan sida som saluförde loppor som jag inte kan hitta nu...( Finns det nån annan som har sparat den :angel: Shimzy??)
B:B

Har nu kollat på sidan, och om man beställer 25 kg, kostar det 1000:- fraktfritt hem..
Vet inte om det är så dyrt? Grannhästen var inne på helsingborg i nio dagar, och det kostade mer än 1000:-.. Stackars häst..

Japp, Håller med dig! Allt e relativt så 1000:- är inte dyrt när man ser till det onda och stressen hästen utsätts för vid kolik, som man i fall med sandkolik kunde besparat dem. Och för att inte tala om vad en vecka på djurskukhus kostar... Hu, hu!
B.B

Har nu kollat på sidan, och om man beställer 25 kg, kostar det 1000:- fraktfritt hem..
Vet inte om det är så dyrt? Grannhästen var inne på helsingborg i nio dagar, och det kostade mer än 1000:-.. Stackars häst..

Om 25 kg kostar 1000 är det ju billigt och fraktfritt. Nu har jag redan beställt 14 kg för 640 kr inkl frakt - några hundra ryker i jmf men... Bara hästarna mår bra är det ju värt det.

Hästarnas välmående går för allt annat! Men kan man spara en slant på vägen är ju det alltid bra!!:d
Har däremot inte hört talas om malda skal innan, så det är något nytt.. Ska kolla upp det mer noggrant, vad som är effektivast..

Hästarnas välmående går för allt annat! Men kan man spara en slant på vägen är ju det alltid bra!!:d
Har däremot inte hört talas om malda skal innan, så det är något nytt.. Ska kolla upp det mer noggrant, vad som är effektivast..

De malda skalen använder djursjukhusen till att SONDA hästar med. Jag vet inte om det är så bra att ge i fodret.

Leverantören säger att man ska ge Chevals mag och tarmrens (100% malda loppfrö) TORRA, man ska inte blötlägga dom då de mister effekten och blir väldigt kleggigt. Helsingborg Djursj.hus ger själva det torrt, OM det inte är så att en häst måste sondas och självklart blir det ju då blötlagt.

Leverantören säger att man ska ge Chevals mag och tarmrens (100% malda loppfrö) TORRA, man ska inte blötlägga dom då de mister effekten och blir väldigt kleggigt. Helsingborg Djursj.hus ger själva det torrt, OM det inte är så att en häst måste sondas och självklart blir det ju då blötlagt.

Jag pratade med Helsingborg i samband med att min häst var inne för kolik förra lördagen (dvs hämtade hem henne då) Och de säger till mig på direkt fråga att man absolut INTE skall ge krossade loppfröskal torra eftersom det finns stor risk för att de sätter sig i strupen.

Däremot kan man ge torra hela loppfrö! Vilket de även gör när de inte sondar.

Blöta loppfrö kan man men det är inte samma sak som att blötlägga

My God! Nu blir det inte lätt när tydligen inte ens veterinärerna säger samma sak... på samma djursjukhus dessutom! :bow:

Nä, visst blir man tokig...
DÄRFÖR ringde jag idag IGEN till Helsingborg och förklarade situationen ang."förvirringen".
Jag kommer göra som dom säger och som leverantören rekommenderar.
Helsingborgs foderrådgivare som även pratat med 2st veterinärer säger:
När en häst kommer in med sandkolik så sondas den med loppfrö under 5dagar, DET måste man ju självklart ha blött..
Dom säljer både hela och krossade loppfrö i receptionen och KROSSADE GES TORRA.(frågade inte om hela eftersom det inte är det som är olika bud på)Tillade även att många hästar äter dessutom inte loppfrö som är blöta (slemmig sörja..) och dom har aldrig varit med om någon foderstrupsförstoppning pga.loppfrö!!Själva ger dom krossade loppfrö torrt till sina hästar, man behöver alltså inte ens ge betfor så det finns ingen anledning till oro och funderingar till varför man inte ska ge krossade loppisar TORRA. Dom har ett speciellt loppfrö när dom sondar men detta får inte blandas ihop med vad hästägare ger sina hästar hemma i fodret!
Puh, nu tycker jag det är skönt att veta att både leverantör och veterinärer säger samma sak och jag tänker inte göra något annat heller..
Olgaklara - ring din veterinär i Helsingborg som behandlade din häst så du också känner dig "säker" om du ger krossade...

Senast ändrad av en moderator:

Nä, visst blir man tokig...
DÄRFÖR ringde jag idag IGEN till Helsingborg och förklarade situationen ang."förvirringen".
Jag kommer göra som dom säger och som leverantören rekommenderar.
Helsingborgs foderrådgivare som även pratat med 2st veterinärer säger:
När en häst kommer in med sandkolik så sondas den med loppfrö under 5dagar, DET måste man ju självklart ha blött..
Dom säljer både hela och krossade loppfrö i receptionen och KROSSADE GES TORRA.(frågade inte om hela eftersom det inte är det som är olika bud på)Tillade även att många hästar äter dessutom inte loppfrö som är blöta (slemmig sörja..) och dom har aldrig varit med om någon foderstrupsförstoppning pga.loppfrö!!Själva ger dom krossade loppfrö torrt till sina hästar, man behöver alltså inte ens ge betfor så det finns ingen anledning till oro och funderingar till varför man inte ska ge krossade loppisar TORRA. Dom har ett speciellt loppfrö när dom sondar men detta får inte blandas ihop med vad hästägare ger sina hästar hemma i fodret!
Puh, nu tycker jag det är skönt att veta att både leverantör och veterinärer säger samma sak och jag tänker inte göra något annat heller..
Olgaklara - ring din veterinär i Helsingborg som behandlade din häst så du också känner dig "säker" om du ger krossade...

Jag har hela tiden hävdat att de sondar med annat än vad vi ger hemma. Så jag behöver inte ringa in för att kolla det.

Jag komenterade att de sa att det som de sondar med måste blötas för att inte fastna och det skulle man inte ge torrt. De sa till mig att de sondade endast med skalen.

Om du läser i tråden har jag dessutom skrivit att jag ger torra hela loppfrön.

Jag har hela tiden hävdat att de sondar med annat än vad vi ger hemma. Så jag behöver inte ringa in för att kolla det.

Jag komenterade att de sa att det som de sondar med måste blötas för att inte fastna och det skulle man inte ge torrt. De sa till mig att de sondade endast med skalen.

Om du läser i tråden har jag dessutom skrivit att jag ger torra hela loppfrön.

Ok, sorry...
det kändes som mycket av funderingarna i tråden var om man kan ge krossade torra, inte om man blötlägger hela eller inte.
Det som vetrinärer sondar med och som dessutom inte säljs är inte så intressant egentligen. Svårt att sonda utann vätska. Det som man behöver veta är att det man kan köpa på kliniker/foderbutiker och om loppisarna är krossade kan man ge dom torra...

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka