Ainon

Trådstartare
Hur gammal anseer ni hunden bör vara innan man kan börja träna den för att följa med när man far ut och springer?

Har det att göra med vad det är för ras? Min hund är en chihuahua.

Sv: Löpning

Jag tycker att hunden ska vara runt året innan man börjar löpa med den. Det beror dock lite på vad det är för ras. Raser som har problem med höfter och patella etc vill jag helst motionera på ett mer skonsamt sätt innan ett års ålder.

Jag har en vavva som jag har försökt löpa med, men det är ingen idé. Det är inte en hund som är byggd eller har temperamentet för den typen av arbete.

Allt är väl en fråga om hur långt och hur snabbt du springer, samt på vilket underlag. En trekilometersrunda på mjukt underlag hade mina hundar fixat lätt vid ett halvår. En mil på asfalt är en helt annan sak. Då hade jag nog väntat till ett år. Med din hundras så är det nog aldrig aktuellt med så långa sträckor...

En stor fördel är om du kan ha hunden lös så att den själv kan reglera tempot. Du får naturligtvis också ge akt på hur hunden verkar. Springer den bredvid och framför, bra, är den bakom och sackar, för långt och för fort.

Så du tycker att jag borde vänta tills min hund var tre år? Det är nämligen först då hon var "färdigväxt".... (Briard)

Den bör vara färdigvuxen innan man börjar med monoton motion - jogging, cykling, drag osv. Så visst är det beroende på ras.

Men som i allt annat tycker jag att det sunda förnuftet råder. Handlar det om korta stunder någon gång då och då är det nog ingen fara (om den inte är jätteung) men se upp med längre pass.

Min vorsteh är prick ett år gammal, och har fått dra mig på sparken ett par gånger några korta sträckor. Inga långa pass som sagt, utan han går lös 99% av promenaden.

Jag och min italienare ska börja löpa idag. Det är ett program som ska ta oss till att löpa en mil på en timme framåt april.

Jag och min italienare ska börja löpa idag. Det är ett program som ska ta oss till att löpa en mil på en timme framåt april.

Hur gammal är din hund?

Kanske börjar med Uno i sommar (han blir ett år då), du får gärna lägga upp programmet här :)

Att han inte ska orka pga storleken är jag inte orolig för, min farbror joggar med deras 5 åriga 1,5kg yorkie dryga milen i värmen i califonien. Vill mest inte börja för tidigt eller för snabbt bara.

Min hund blir 15 månader nästa vecka.

Programmet har jag i en exelfil. Skicka mig ett mejl så kan du få filen av mig. Det börjar idag och ons med 10 min löp, 2 min gång, 10 min löp, 2 min gång.

Ok! det är väl lite beroende på ras också! Och sen hur långt och hur ofta!

Att han inte ska orka pga storleken är jag inte orolig för, min farbror joggar med deras 5 åriga 1,5kg yorkie dryga milen i värmen i califonien. Vill mest inte börja för tidigt eller för snabbt bara.
Intressant med fenomenet att man hör vad man vill höra.

Det handlar inte om att hunden inte klarar av att springa, det handlar om att det kanske inte är bra för hunden. Sen lider yorkies inte i samma utsträckning av för trång luftstrupe som vavvorna gör. Jag har under mina år som vavva-ägare inte träffat en enda vavva som klarar av att springa en mil. Min vavva promenerar gärna länge, men joggar gör hon inte i mer än kanske 100 meter.

Okej, jag uppfattade det som att de inte skulle orka pga storleken.
Men jag vet i alla fall vavvor som är ute och hänger med på rundor på 5km iaf här i stan, kanske beror lite på hur den individuella hunden är byggd. Mer än 100m kan i alla fall Uno tom springa järnet.
Men självklart så kommer jag inte springa med han om jag märker något negativt! (och inte öht förrän han är vuxen)

(och nej, min farbrors yorkie har inte fått några som helst negativa effekter av att följa med ut och springa, isåfall hade de inte fortsatt såklart)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 623
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka