Löpning, konditionstest, hjälp!

Men det är den inte ;) min väninna tränade inte "hur mycket som helst" lite envis är hon men hon hade ju inte galet med tid och hade inte som mål att bli butig. Gissar att hon väl tränade tre gånger i veckan som folk gör mest, för att det var kul och levde på snabbmakaroner fiskpinnar och kladdkaka som de flesta studenter. Resultatet var butigt och rejält så, jättetrevligt om man vill och hon var nöjd men man ska inte ljuga och säga att det inte går att träna sig butig som tjej, och för att folk inte ska tro att hon var en jätte kan jag säga att hon snarare var petite. Kort, söt, liten och efter träning även tydligt bredare av muskler, numera 15 år senare kort söt och liten o vältränad, annan sport.

Jag tror faktiskt fortfarande att din vän är ett undantag :) De flesta blir inte sjukt vältränade av att träna 3 ggr i veckan och käka kladdkaka (dock är ju vältränad ett relativt begrepp, så vi kanske har olika referensram).

Vet inte varför att övertyga tjejer om att de inte kan få muskler ska få dem att träna mer, speciellt om man är väldigt otränad lär kroppen förändras, i positiv riktning iofs men ändå. Om man vill att tjejer ska träna rena muskler på gym är det väl ärligare att ändra idealbilden av en tjej som lång och mager till lång, stabil och muskulös än att skarva varpå vissa chockat upptäcker att de inte längre lever upp till träningstidningens idealbild av långmusklad och mager. De kan ha Gina Carano på framsidan istället om de vill (iofs knappt butig men ändå). Men varför inte bara låta de tjejer som föredrar jogga eller göra armhävningar liksom, varför Måste alla numera lyfta tungt på gym (det är ju inte ens kul för alla).

Jag påstår inte att faktum ska övertyga tjejer att träna mer, har inte nämnt något om ideal eller hävdat att alla måste lyfta tungt på gym. Men det kanske var mer allmänt än till just mig.

Jag tror faktiskt fortfarande att din vän är ett undantag :) De flesta blir inte sjukt vältränade av att träna 3 ggr i veckan och käka kladdkaka (dock är ju vältränad ett relativt begrepp, så vi kanske har olika referensram).
.

Mmm men jag tror inte att hon är ett undantag ;) eller det beror väl på vad man menar med undantag och hur sällsynt man ska vara för att kunna vara ett undantag. För att med självförtroende kunna skriva i en tidning eller på ett forum att det inte finns någon "risk" för "tjejer" att få stora/större muskler av att träna så ska undantaget vara ganska sällsynt tycker jag.

Samtidigt tycker jag inte det verkar vara så sällsynt, faktum är att jag inte känner en enda tjej som inte får större muskler av att träna dem. Samtidigt känner jag kanske ett undantag i populationen, de flesta av mina väninnor är runt 160-168 långa och väger runt 65-75 kg och var inte beniga som unga (utom en förresten, nåja). Samtliga tränar typ tre pass friskis eller kampsport i veckan och tycker det är kul. Ingen av dem plockar upp porslinet medan männen bär vid en flytt. Hela bunten kan lätt genom att träna öka en klädstorlek eller två över axlarna och överarmarna, kanske inte syns så markant som väninnan jag nämnde ovan, de blir ju inga muskelberg. Men fortfarande även som icke muskelberg kanske man vill kunna köpa en kappa. Jag kan nu köpa tex en kappa från FilippaK eller en jacka från Barbour i min storlek om jag har tunn tröja under... -tränade jag med vikter så nope sannolikt icke möjligt. Min väninna som var riktigt smal som ung och som tränar vanliga boxpass med enkla saker som armhävningar kan tokglömma alla "märkeskläders" kappor, ingen vits att gå in i affären ens.

Man behöver ju inte vara sjukt vältränad med rippad mage och blodådror överallt för att ha muskler. Man kan ha vanliga hederliga tjocka armar som kan lyfta tungt med fett ovanpå sådär som många ser ut. Många just tjejer, även tränande ligger ju inte just i lägre medel normal BMI utan i övre. Se bara på statistik om att folk blir tyngre.

Annat exempel, när jag började klättra (bara ca 3 ggr i vecka) tog det bara ett halvår innan muskeln på underarmen precis nedanför armbågen vuxit ett par cm och jag inte längre kunde ha en viss tröja. Ligger man på gränsen för M så märks ju sådant. Försökte inte ens träna den muskeln.

Jag påstår inte att faktum ska övertyga tjejer att träna mer, har inte nämnt något om ideal eller hävdat att alla måste lyfta tungt på gym. Men det kanske var mer allmänt än till just mig.

Nej det är mer att det är ett så vanligt konstigt påstående som alla träningstidningar för tjejer kör just nu när de nämner styrketräning en catch phrase nästan. Istället får det tjejer att framstå som folk som inte kan få muskler och inte är skapta för att ha det. Verkar snällare att säga att vissa bygger muskler lättare, vissa blir besvikna och andra nöjda och några växer ur ett plagg och att muskler är användbara och trevliga att ha.

Senast ändrad:
TS lär dock inte bli så biffig på en vecka att det gör från eller till på en trekilometersrunda...

Håller med Philosophia, ladda upp lagom och bit ihop under rundan.

Kanske provjogga på galoppbanan också så att du har känt på hur det är att springa på det underlaget och vet hur mycket du behöver ta i för att klara tiden.

Kanske provjogga på galoppbanan också så att du har känt på hur det är att springa på det underlaget och vet hur mycket du behöver ta i för att klara tiden.

Bra idé. Och så kan det vara smart att ta med en kompis som kan heja på lite under testet.

Njae, det är allt väldigt individuellt.

Dessutom beror det på hur man definierar biffig. Om man tycker att biffig = person som har mer muskeldefinition än ett spaghettistrå så är det ju ganska lätt att bli biffig. Om man tycker att biffig = redo för bodybuilding-SM så krävs det ju en lite större insats.

Det är väl först i det sistnämnda fallet som musklernas vikt kan börja inverka menligt på ens förmåga att springa 3 km på 15 minuter.

Har iallafall inte rökt nu sen kl 20 igår kväll och har inte köpt någrq nya cigg! :D

Tack för alla tips! :D

Sprang igår kväll och sprang då 2,2 km på ca 12.30, så kapade ytterligare drygt 20 sekunder från i fredags. Men jag är helt överens om att det sitter i huvudet mest, innan har jag ju lagt ner när det känns som att jag ska dö, det blir ju dock inte jobbigare om man fortsätter.

Kommer inte träna någon styrka på gym, men kommer rida en del ons, tors och fredag så kommer inte behöva mer träning. :p

Och jag är inte rädd för att jag skq bli stark på 1 vecka, men jag tränar samma hela tiden ungefär och vågen säger att jag väger för mycket, det är det enda som spelar roll.
Väger 67 nu och skulle ju vilja ha bort iallafall 4 kg, men ändå bli lite starkare/uthållig. :)

Dessutom beror det på hur man definierar biffig. Om man tycker att biffig = person som har mer muskeldefinition än ett spaghettistrå så är det ju ganska lätt att bli biffig. Om man tycker att biffig = redo för bodybuilding-SM så krävs det ju en lite större insats.

Det är väl först i det sistnämnda fallet som musklernas vikt kan börja inverka menligt på ens förmåga att springa 3 km på 15 minuter.

Ja, det är ju precis det jag menar. Många oroar sig för att se ut som elitidrottare (aka för biffig i många unga tjejers fall) när de tränar och äter långt därifrån, dvs. oron är obefogad. Men jag tror kanske att jag missförstår svaren i den här tråden, så nu ska jag sluta upprepa mig :)

Har iallafall inte rökt nu sen kl 20 igår kväll och har inte köpt någrq nya cigg! :D

Tack för alla tips! :D

Sprang igår kväll och sprang då 2,2 km på ca 12.30, så kapade ytterligare drygt 20 sekunder från i fredags. Men jag är helt överens om att det sitter i huvudet mest, innan har jag ju lagt ner när det känns som att jag ska dö, det blir ju dock inte jobbigare om man fortsätter.

Kommer inte träna någon styrka på gym, men kommer rida en del ons, tors och fredag så kommer inte behöva mer träning. :p

Och jag är inte rädd för att jag skq bli stark på 1 vecka, men jag tränar samma hela tiden ungefär och vågen säger att jag väger för mycket, det är det enda som spelar roll.
Väger 67 nu och skulle ju vilja ha bort iallafall 4 kg, men ändå bli lite starkare/uthållig. :)

När det blir jobbigt och om du vill ge upp kan du tänka lite såhär "om jag ger upp nu kanske jag är nöjd nu, men jag är inte nöjd om en timme, om en vecka eller om en månad, alltså ger jag inte upp" :)

När det blir jobbigt och om du vill ge upp kan du tänka lite såhär "om jag ger upp nu kanske jag är nöjd nu, men jag är inte nöjd om en timme, om en vecka eller om en månad, alltså ger jag inte upp" :)

Ja jag ska tänka att om jag inte klarar det nu så får jag ingen ny chans förrän till våren.. och då får jag inte rida löp i år!
Klarar jag det nu rider jag eventuellt mitt första löp i början av november :D

Hur gör man för att få ut absolut mest av sin ork?
Du ska tänka att smärta bara är en känsla. Det där jobbiga du upplever när du är trött är ingenting farlig och ingenting som kommer att göra dig illa. Smärtan är bara en känsla, precis som att frysa eller att vara pigg och glad.

Smärta är bara en känsla. Och så tänker du bort den och springer. När det blir riktigt jobbigt tänker du att smärta bara är en känsla en gång till och så koncentrerar du dig bara på att komma framåt så fort som möjligt. Tänk lite som med en bråkig häst - fram, fram, fram, fram. Du måste framåt!! Smärta är bara en känsla. Mantrat.

Öva lite på löptekniker. Jag upplever att det blir mycket lättare att springa fort när jag tänker på hur jag springe . Dock viktigt att inte ändra tekniken helt på en gång utan att när du tränar varierar du mellan din vanliga och din nya för att undvika onödiga skador.

Men lova att du bara tränar max en gång till den här veckan (på tisdag eller onsdag) och vilar sedan. Det kommer inte att lägga något till vikten (2-3 km drar ingen energi alls, typ ett glas juice).

Ett tips för att orka hålla farten så länge som möjligt är att springa i jämn fart. Inte tokrusa i början, för då kommer du att dra på dig en mjölksyraskuld. Sedan är det bara "mind over matter" som gäller. Tala om för hjärnan vad som står på spel. Det är nu eller aldrig (på lördag finns inte ens en ny chans till våren som ett alternativ)! Jag brukar också tänka på att om jag minskar farten så blir plågan bara längre.

Sedan orkar kroppen mer än vad man tror. Enligt den så kallade Central-Governor-teorin så regleras uppfattningen av ansträngning i hjärnan. För att skydda kroppen från kollaps så talar hjärnans CG om att man tar slut när man egentligen har gott om energi kvar. Så när du tror att du håller på att ta slut så tänk "Fuck you, central governor" och öka farten!

Men lova att du bara tränar max en gång till den här veckan (på tisdag eller onsdag) och vilar sedan. Det kommer inte att lägga något till vikten (2-3 km drar ingen energi alls, typ ett glas juice).

Ett tips för att orka hålla farten så länge som möjligt är att springa i jämn fart. Inte tokrusa i början, för då kommer du att dra på dig en mjölksyraskuld. Sedan är det bara "mind over matter" som gäller. Tala om för hjärnan vad som står på spel. Det är nu eller aldrig (på lördag finns inte ens en ny chans till våren som ett alternativ)! Jag brukar också tänka på att om jag minskar farten så blir plågan bara längre.

Sedan orkar kroppen mer än vad man tror. Enligt den så kallade Central-Governor-teorin så regleras uppfattningen av ansträngning i hjärnan. För att skydda kroppen från kollaps så talar hjärnans CG om att man tar slut när man egentligen har gott om energi kvar. Så när du tror att du håller på att ta slut så tänk "Fuck you, central governor" och öka farten!

Jag tänkte springa idag innan jag åker ner mot skåneland, sen blir det inget mer resten av veckan förutom en massa ridning då och det kan jag tyvärr inte skippa.

Och vikten är jag inte så orolig över nu, jag har 2 1/2 vecka på mig att minska iallafall nåt litet kg.

Tack för peppen! Ska definitivt försöka komma ihåg att tänka så :D
Flåset är mitt största bekymmer, smärtan kan jag stå ut med..

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama