Löpning, konditionstest, hjälp!

OutOfService

Trådstartare
På lördag ska jag utföra en konditonstest, ska springa 3 km på 15 minuter på trav/galoppbana. Det kan tyckas lätt, men för något som inte sprungit någonsin i sitt liv frivilligt, tycker att det är så sjukt trööööökigt, plus har rökt i 10 år så är det inte så lätt. Kondisen är VÄRDELÖS.

Kom dessutom på detta för drygt 1 månad sen så började träna rätt sent, har gått/joggat/sprungit på löbandet en del och senaste 1 1/2 veckan har jag sprungit 2,2 km på motionsspåret vi har varannan dag, senast gjorde jag det på 13,03 minuter.. saknas alltså 800 meter och har bara 2 minuter kvar, motionsspåret har dock både uppförs och nedförsbackar och det har ju inte banan jag ska springa på.

Kommer fortsätta springa varannan dag fram tills lördag och träna lite styrka varannan dag.

Men vad ska man göra för att förbereda sig på bästa sätt den dagen man ska springa? Hur gör man för att få ut absolut mest av sin ork? Tänker på mat, vätska, finns det något speciellt man kan äta/dricka för att dopa sig på ett lagligt sätt? :p

Ska absolut fortsätta träna efter det här, men vill verkligen verkligen klara testet i helgen så att jag får min efterlängtade amatörjockeylicens.

Har inte lyckats sluta röka helt, men har minskat brutalt, rökt typ en tredjedel så mycket som innan dom sista veckorna och minskar hela tiden.

Äta, dricka och dopa dig lär du inte behöva på en så pass kort sträcka. Styrketräning, i en veckas tid, som är kvar nu om jag fattat rätt är det nog dessvärre lite sent för.

Det som däremot kommer att göra stor skillnad för dig är cigaretterna. Ju längre tid innan som du inte röker alls ökar dina chanser att klara det.

Jag vill minnas från min tid som rökare att man direkt räknar med en 15 procentig förbättring i kondition genom att sluta. När du blossar fäster kolmonixiden i dina röda blodkroppar och de är upptagna med att dra runt det, istället för syre som de ska transportera.

Äta, dricka och dopa dig lär du inte behöva på en så pass kort sträcka. Styrketräning, i en veckas tid, som är kvar nu om jag fattat rätt är det nog dessvärre lite sent för.

Det som däremot kommer att göra stor skillnad för dig är cigaretterna. Ju längre tid innan som du inte röker alls ökar dina chanser att klara det.

Jag vill minnas från min tid som rökare att man direkt räknar med en 15 procentig förbättring i kondition genom att sluta. När du blossar fäster kolmonixiden i dina röda blodkroppar och de är upptagna med att dra runt det, istället för syre som de ska transportera.

Jag räknar inte med att styrketräningen kommer göra skillnad på 1 vecka, utan jag skrev hur jag tränar nu och har gjort dom sista veckorna.

Det jag var mest intresserad av var om det spelar någon roll med kost och vätska innan för orkens skull.

Normalt med vätska skulle jag säga, och en god natts sömn. Och jag tänker mig att inte ha tung styrketräning i kroppen innan, det kan ju vara lite segt då.

På lördag ska jag utföra en konditonstest, ska springa 3 km på 15 minuter på trav/galoppbana. Det kan tyckas lätt, men för något som inte sprungit någonsin i sitt liv frivilligt, tycker att det är så sjukt trööööökigt, plus har rökt i 10 år så är det inte så lätt. Kondisen är VÄRDELÖS.

Kom dessutom på detta för drygt 1 månad sen så började träna rätt sent, har gått/joggat/sprungit på löbandet en del och senaste 1 1/2 veckan har jag sprungit 2,2 km på motionsspåret vi har varannan dag, senast gjorde jag det på 13,03 minuter.. saknas alltså 800 meter och har bara 2 minuter kvar, motionsspåret har dock både uppförs och nedförsbackar och det har ju inte banan jag ska springa på.

Kommer fortsätta springa varannan dag fram tills lördag och träna lite styrka varannan dag.

Men vad ska man göra för att förbereda sig på bästa sätt den dagen man ska springa? Hur gör man för att få ut absolut mest av sin ork? Tänker på mat, vätska, finns det något speciellt man kan äta/dricka för att dopa sig på ett lagligt sätt? :p

Ska absolut fortsätta träna efter det här, men vill verkligen verkligen klara testet i helgen så att jag får min efterlängtade amatörjockeylicens.

Har inte lyckats sluta röka helt, men har minskat brutalt, rökt typ en tredjedel så mycket som innan dom sista veckorna och minskar hela tiden.

De pass som du kör under veckan kommer inte att bidra till att du blir snabbare och uthålligare. Det du kan göra är att optimera förutsättningarna den sista veckan. Sov mycket, ät och drick lagom. Ingen alkohol. Spring max 1-2 pass i början av veckan och halvera distansen mot vad du brukar springa. Jogga upp långsamt och kör sista biten i farten du ska hålla på lördag. Är du pigg och utvilad och har talat om för benen vilken fart det är som gäller så kan du komma långt på viljan.

Mitt bästa mantra när jag springer lopp och det känns som om jag inte ska orka mer är "Det blir inte jobbigare än så här. Det är bara X minuter av mitt liv kvar av loppet. Det är ju ingenting!".

Rätt svårt att bli biffig som kvinna om man inte äter som en häst och tränar som en crossfitchampion.

Vilken tramsig kommentar, klart en kan bli "biffig" som kvinna utan att äta som en häst och träna som en crossfitchampion. Och vem bestämmer vad som är "biffigt"?

Kan vi inte bara konstatera att folk har olika förutsättningar och det olika ut, utan att dra in en massa tråkiga stereotyper?

Och @OutOfService ;
Jag har inte då mycket att bidra med mer än HEJA DIG! :banana:

Vilken tramsig kommentar, klart en kan bli "biffig" som kvinna utan att äta som en häst och träna som en crossfitchampion.

Kan vi inte bara konstatera att folk har olika förutsättningar och det olika ut, utan att dra in en massa tråkiga stereotyper?

Självklart har folk olika förutsättningar. Men själv tycker jag att det blir tramsigt när så många ojar sig över att bli för vältränade enligt dem själva. Nu menar jag inte att TS gjorde det i den här tråden men det är ett vanligt fenomen.

Så om nu inte TS ojar sig känner du ändå ett behov av att tala om att kvinnor inte blir biffiga? :confused:

Om en upplever att en blir för bred etc av träning så är det ju en känsla en har - alltså har jag svårt att se varför det ska bedömas och förminskas.

Jag har full förståelse för om någon tycker det är jobbigt att vara biffig (om det nu är så en upplever det) eftersom det påverkar t.ex kläders passform etc.

@Killaloe
Jag kände mer att TS beskrev en väldigt vanlig tanke hos unga tjejer som jag tycker är trist, därför ville jag kommentera det; alltså att man är rädd för att träna styrka för att bli för stor och "biffig".
Det ÄR svårt som kvinna att bli väldigt muskulös då vi inte har samma mängd testosteron i kroppen. Att man sedan kan känna sig biffig tror jag ofta har med självkänsla eller kroppsuppfattning att göra än faktiska kilon i många fall.

@Philosophia
Jag håller med dig, men är inte helt insatt i hur ex. bodybuilders tränar men tog crossfit som exempel då jag vet att de kan ha rätt tuffa träningsscheman. :)

@Killaloe
Jag kände mer att TS beskrev en väldigt vanlig tanke hos unga tjejer som jag tycker är trist, därför ville jag kommentera det; alltså att man är rädd för att träna styrka för att bli för stor och "biffig".
Det ÄR svårt som kvinna att bli väldigt muskulös då vi inte har samma mängd testosteron i kroppen. Att man sedan kan känna sig biffig tror jag ofta har med självkänsla eller kroppsuppfattning att göra än faktiska kilon i många fall.

@Philosophia
Jag håller med dig, men är inte helt insatt i hur ex. bodybuilders tränar men tog crossfit som exempel då jag vet att de kan ha rätt tuffa träningsscheman. :)

Jag är ju kvinna och har sjukt lätt för att bygga muskler. På förra jobbet hade vi en våg (minns ej namn), som mätte fett, muskelmassa osv. Jag har mer muskelmassa än en vältränad man i min ålder. Detta helt utan att ha strävat efter det och efter att ha levt på typ kladdkaka ett tag (väldigt otaggad på att laga mat så tyckt uppenbarligen att kladdkaka var bra mat frukost, lunch, middag..). Jag är lite mindre idag än för tex sex månader sen men är fortfarande biffig. Utan att vara fet :p

Absolut, men de flesta motionärer är inte ens i närheten.

ot: det känns lite lätt osant att de skriver detta i var och varannan träningstidning. En kvinna kan träna hur mycket som helst utan att bli biffig. Det är ju helt enkelt inte sant för alla kvinnor även om det kanske är sant för en majoritet. Jag har sett en väninna motionsstyrketräna sig till att bli biffig, på ett halvår, så märkbart att man reagerade direkt. Själv har jag undvikit att testa men tror att jag skulle kunna växa ganska bra, i alla fall för några år sedan. Alla kvinnor är ju inte 175 och väger 60 kg och har slanka muskler. Själv är jag byggd som en fjordhäst inte som ett fullblod (ardenner hägrar inte direkt).

Till ts, tror också på att inte träna så du är slut just precis vid loppet utan snarare lätta upp på både styrketräning och löpträning sista veckan. Så att du är bombsäker på att ingen träningsvärk sitter i.

Men jag håller nog absolut med om att den typen av kvinna, eller man, som träningstidningar för kvinnor tycker om att fota till framsidan inte lär bygga muskler så lätt. Känner en kille som är byggd på det viset och han får träna förtvivlat för att få muskler alls. (Inser förresten att övriga väninnor också + min man hela bunten bara behöver gå förbi ett träningsredskap för att få muskler.)

Så om målet nu är att bli amatörjockey, amatörjockeys inte ska väga för mycket, muskler väger mer än fett och är svåra att bli av med. Så verkar det väl helt onödigt att träna mer styrka än man behöver för hälsan och sporten bara för att träningstidningarna säger att ingen risk föreligger. Dessutom är ju idealet detsamma, träningstidningen säger att det inte föreligger risk att tjejen blir butig och tjejen säger att hon inte tränar extra tunga vikter och få reps eftersom hon inte vill bli det. Idealet på utseendet i slutänden är detsamma. Det är bara vägen dit som är olika.

Senast ändrad:
@BernT & @Badger

Absolut finns det undantag och såklart kan man bli biffig som kvinna om man tränar "hur mycket som helst". Jag påpekar endast att det är en väldigt vanlig tanke hos unga tjejer som inte tränar så mycket och att den rädslan är i princip obefogad.

TS, gör som @Philosophia skriver. Lätta pass i början av veckan, sen ingen träning dagarna innan så att benen är så pigga som möjligt. Sov bra, ät bra. Lycka till! :)

@BernT & @Badger

Absolut finns det undantag och såklart kan man bli biffig som kvinna om man tränar "hur mycket som helst". Jag påpekar endast att det är en väldigt vanlig tanke hos unga tjejer som inte tränar så mycket och att den rädslan är i princip obefogad.

Men det är den inte ;) min väninna tränade inte "hur mycket som helst" lite envis är hon men hon hade ju inte galet med tid och hade inte som mål att bli butig. Gissar att hon väl tränade tre gånger i veckan som folk gör mest, för att det var kul och levde på snabbmakaroner fiskpinnar och kladdkaka som de flesta studenter. Resultatet var butigt och rejält så, jättetrevligt om man vill och hon var nöjd men man ska inte ljuga och säga att det inte går att träna sig butig som tjej, och för att folk inte ska tro att hon var en jätte kan jag säga att hon snarare var petite. Kort, söt, liten och efter träning även tydligt bredare av muskler, numera 15 år senare kort söt och liten o vältränad, annan sport.

Vet inte varför att övertyga tjejer om att de inte kan få muskler ska få dem att träna mer, speciellt om man är väldigt otränad lär kroppen förändras, i positiv riktning iofs men ändå. Om man vill att tjejer ska träna rena muskler på gym är det väl ärligare att ändra idealbilden av en tjej som lång och mager till lång, stabil och muskulös än att skarva varpå vissa chockat upptäcker att de inte längre lever upp till träningstidningens idealbild av långmusklad och mager. De kan ha Gina Carano på framsidan istället om de vill (iofs knappt butig men ändå). Men varför inte bara låta de tjejer som föredrar jogga eller göra armhävningar liksom, varför Måste alla numera lyfta tungt på gym (det är ju inte ens kul för alla).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama