Apollo

Trådstartare
Som ni vet så är jag förstagångshundägare och har många frågor och här kommer ett gäng till.

Har letat på nätet efter hur en löpcykel kan vara. Hur börjar det? Hur märker jag att det är på gång?
Hittade lite blod på golvet nu ikväll så jag antar att det ska/håller på att löpas.

Tecken innan kan det vara?: Äter dåligt, lite disträ men känns ändå mer på, lite "stressad", luktar mycket, kissar mycket.

När de blöder hur lång in i löpet är de då? Hur länge blöder dom?

Oj många frågor nån som orkar svara och förklara?:bow:

Sv: Löpcykel

Tecken på löpning är ju framförallt blodet.

Vår tik blir knas när hon löper, kissar över allt och gör diverse knasiga saker.

Pratade med en som äger hundar av samma ras som vår, och han sa att de kissade mycket och på "fel" ställen för att det känns som om det rinner hos de, och dessutom känner de sig mycket renare efetr att ha kissat.. Sen om det stämmer vet jag inte.. Vår hund äter även dåligt under löp perioden..

Kan tyvärr bara svara efter egen erfarenhet.

Normalt är proöstrus (förlöpet) i 3-16 dagar, snitt 9 dagar. Här blir tiken orolig, dricker mer och småskvätter när hon kissar. Vulva svullnar. Hanhundar börjar visa intresse, men tiken är inte inte intresserad av parning.

Östrus, höglöpet, varar i 4-12 dagar med snitt på 9 dagar. Under denna tid står tiken för hanhundar och det är nu man ser blod.

Sen är de flesta kvar i höglöp när de slutar blöda, så man inte tänker, "så var det klart" och släpper lös hunden.

Sen är hon intressant för hanar även ett tag efteråt.

Efter ca 60 dagar kan hon även bli skendräktig, då får de milt sagt "kottar i öronen" och tänker bara på sina "valpar". Rejält med motion kan hjälpa.

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 691
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 265
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 543
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka