Asko

Trådstartare
Vad tycker ni om att låta hunden springa/gå på löpbandet (alltså utöver promenaderna och inte istället för dem)? Är det ett bra sätt att låta hunden gå bort överskottenergi eller inte?

Sv: Löpband?

Antar att det var min tråd som triggde upp din fråga? Det fungerar UTMÄRKTt på den hund jag har idag. Han hoppar upp och krafsar på det på morgonen om jag inte sätter igång det före honom :D men han får givetvis även vanliga promenader, men att orka med en 40 kg brukshund i dennes tempo är näst intill omänskligt, då är vi ute i stort sett halva dagen (stall inräknat). Annat vore såklart om jag hade en gammal labbe eller golden. ;)

Jag ber om ursäkt och fattar att det kan se lite taskigt ut men det var faktiskt bara rena slumpen! :o Jag kom på löpbanden helt plötsligt och var mest bara nyfiken på vad hundfolket här tyckte om dem. Men tack för ditt svar!

Skämtar folk eller? Ett löpband? Allvarligt?! Människans lathet ska inte gå ut över hunden.

Jag vet inte.... Det känns spontant helfel.
Men det är klart, skulle man ha en överviktig hund som behöver mer motion än de vanliga promenaderna så kanske det kan vara en bra tillfällig lösning.
Men jag vet inte....

Som viktminskning kan jag tänka mig det, eller som alternativ för lata amerikaner som inte orkar gå ut med sin hund typ.
Samt ev specialfall förståss.

Men med en normal hund undrar jag om man inte binder ris åt egen rygg?
Alltså, vi är ju ute en viss tid med hunden, antagligen ungefär så mycket man hinner. Om hunden dessutom tränar upp sig på löpbandet så ökar väl bara dess lust till rörelse samt dess kondition? Så då kan man kanske inte ta bort löpbandet, för då blir hunden understimulerad?

Jag skulle tycka att det vore ett jättebra komplement under höst och vinter när jag inte vågar ge mig ut och cykla i mörkret med hunden men ändå vill hålla hans kondis uppe, eller när underlaget är isigt och halt och vägarna knappt vettiga att gå på - jag kan visserligen klara mig rätt bra med mina IceBug-skor men hundarna halkar illa och att ens fundera på att köra konditionspass då är ju rena galenskapen. I det läget hade ett löpband funkat alldeles utmärkt.

Bara jag som reagerade på texten till filmen?

"In the summer he swims and gets walks or doggie play dates but in the winter when it is too cold to go for a walk or have a play date he gets the treadmill to keep him active and tire him out."

Ursäkta? Va? Vadå på vintern när det är för kallt för att gå ut och gå?! Helt sjukt hur folk resonerar, självklart man man väl gå långpromenader på vintern med?! :confused:

Jag tänker mest på skaderisken, är ju lätt hänt att ramla ifrån ett löpband. Sedan att det inte är något som stimulerar mentalt, stirra in i en vägg och gå? Jag klarar knappt av att springa på ett löpband utan att bli uttråkad.
Jag skulle nog träna mer mentala saker inomhus, tricks eller leta godis om jag inte fick tid för att gå en långpromenad.

Sedan är det väl lite så att ju mer motion du ger desto mer kräver hunden. Jag skulle inte vilja sätta min hund på ett löpband iaf.

Skämtar folk eller? Ett löpband? Allvarligt?! Människans lathet ska inte gå ut över hunden.

Det är precis vad jag tänker när jag hör om folk som tycker att löpband är underbart bra. Möjligtvis att de inte har kunskap och ork att ta hand om sin aktiva hund, men då har de oftast varit korkade nog att köpa en på tok för aktiv hund för dem från första början.

Jag KAN faktiskt se ett tillfälle då jag skulle tycka att det var ok, och det skulle vara om ägaren brutit benet och inte KAN komma ut med sin hund och bara kan hitta folk som är villiga att ta ut hunden på rastningsrundor. Att då ställa den på löpband en stund varje dag och sedan träna lite tricks eller så hemma lär ju vara mycket bättre än ingenting. Men jag tror inte att det är såå vanligt att hundägare hamnar i sådana situationer så att de ofta behöver köpa egna löpband ;)

Löpband är toppen för fys-träning på vintern när underlaget inte tillåter löpning eller cykling ute. Vanliga promenader räcker inte till och det krävs snö för att kunna köra drag. Visst kan det missbrukas av låta hundägare, men tanken är inte att det helt ska ersätta fys-träning ute. Faktum är dock att det är omöjligt att fysa hunden ute när det bara finns is att gå på. Och vilken skaderisk.

Löpband är toppen för fys-träning på vintern när underlaget inte tillåter löpning eller cykling ute. Vanliga promenader räcker inte till och det krävs snö för att kunna köra drag. Visst kan det missbrukas av låta hundägare, men tanken är inte att det helt ska ersätta fys-träning ute. Faktum är dock att det är omöjligt att fysa hunden ute när det bara finns is att gå på. Och vilken skaderisk.

Håller med. Ibland har det varit så isigt och halt hemma hos oss att det knappt går att ta sig fram överhuvudtaget till fots, både på vägen och på ängen och i skogen :cry: Då får man ta bilen till sandade elljusspår för att gå. Skulle kunna se den prylen som praktisk men så klart ska den inte missbrukas.

KL

Jag kan inte se fel i att ha ett löpband som komplement. Om det skulle vara den ENDA aktivering som hunden fick så skulle jag tycka att det var helgalet. Men som komplement helt OK.

Jag är själv inne på att köpa ett hundlöpband som komplement, och detta är min anledning till det:

Jag själv har en väldigt aktiv brukshund som jag siktar väldigt högt tävlingsmässigt med (både i lydnad, agility och bruks). För att vi ska kunna prestera så bra som möjligt måste hon vara i topptrim.

Om det då skulle komma en sådan vinter som de två senaste, när man endast kan ta sig på promenader genom att pulsa i snön och det går i mikrometerfart för mig som människa eftersom det är isgata överallt (vi bor ute på landet) så kan det innebära 5 månader utan att hon får riktig konditionstäning.

Promenader i djup snö är ju bra för muskelbyggning, men hjälper inte konditionen på samma sätt. Och även om gatorna skulle vara rena från is, så tycker inte jag det är schysst att åka ut och cykla/jogga med en hund när det är runt 20-30 minus :p. Det hade alltså inte funnits en chans att hålla henne i topptrim tills dess att tävlingssäsongerna sätter igång igen.

Därför kommer jag, när vädret så kräver, införskaffa ett löpband som vi kommer använda när det inte är lämpligt/säkert att ge sig ut och cykla/springa. Så jag (eller ja, min plånbok :D) tackar vädret för varje dag som det håller sig så här varmt, friskt, snöfritt och motionsvänligt :bow:!

Edit: Jadzia och SannaMark svarade så jag eg inte behövde skriva något såg jag när jag tryckt på send :D!

Senast ändrad:

Med lite fantasi så finns det många fler alternativ än att ställa hunden på ett löpband, även i knepiga väglag och dåligt väder. Jag har klart det i tre år så nog går det! Visst, i rehab syfte med inrådan av någon professionell tränare, vet eller liknande kan jag tänka mig. men inte annars. Men det är min åsikt.

Jag vill göra saker TILLSAMMANS med min hund. Att promenera är för mig ett nöje, kanske inte alla dagar, men tillräckligt motiverande för mig är en välrastad och glad hund. Hundarna älskar sina promenader och jag skulle aldrig missunna dom det genom att ställa dom på ett löpband istället.

Hundarna älskar sina promenader och jag skulle aldrig missunna dom det genom att ställa dom på ett löpband istället.

Jag skrev ju precis det (var jag otydligare än jag trodde?) att det inte är istället för, utan tillsammans med promenader som man ska använda ett löpband?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 114
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 105
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross