Sv: Löpband?

Vad tycker ni om att låta hunden springa/gå på löpbandet (alltså utöver promenaderna och inte istället för dem)? Är det ett bra sätt att låta hunden gå bort överskottenergi eller inte?

Jag tycker det låter toppen!

Jättebra för den lata hundägaren och för den hund som drabbats av en lat hundägare.

Jättebra för den tävlingsaktiva som vill ha hunden i toppkondition året runt.

Det finns ju skrittmaskiner för hästar, så varför inte?

Jag skulle vilja ha ett löpband som både jag och hundne kan använda när vädret är som idag - uselt som tusan...

Fungerar människo-löpband för hund och vice versa?

Mitt löpband är inte gjort för människor i alla fall (Och då har jag ett av dom största och dyraste), det har en helt annan typ av sviktning och tål inte lika mycket vikt etc. Däremot är det klockrent för hundarna verkligen, dom springer perfekt på det. Det har längre band än vad människornas jag testat innan haft, och det behövs för att dom ska kunna ta ut stegen ordentligt och inte spänna sig i rörelserna.
Jag tvivlade på att mina småttingar skulle behöva ett så stort, men när vi mätte och hade oss då så insåg jag att dom har mycket längre steg än vad man tror!

I övrigt kan jag tillägga att att det som Lilljessicah skriver angående skillnad i puls och så verkligen märks på mina i alla fall.
Om jag cyklar med dom, så blir dom inte alls lika trötta som av ett löpband. Och jag kommer aldrig att bli en maratonlöpare själv som orkar eller kan springa i 6-8 km/h i ett antal kilometer varje dag..
Vi promenerar mycket och gärna i normala fall, men jag kan inte påstå att det är något som tröttar ut mina hundar faktiskt. Det är trevligt, stimulerande och vi kan träna småsaker längs vägen - men dom somnar inte av utmattning när man kommer hem igen direkt.. 20 min på löpbandet ger MYCKET mer än vad 2 timmars promenad i normal takt gör, så det är ett riktigt bra hjälpmedel i mina ögon.

KL

Jag förstår inte varför någon skulle ha några invändningar mot löpband så länge det är ett komplement till övrig träning och aktivering. Förstår att det måste vara toppen för er som har krävande hundar och inte kan trötta ut dem tillräckligt ens med låååånga promenader.

*kl*

Jag är positiv till löpband, om man inte bara ställer av hunden på det istället för att engagera sig i den. Vi funderade på att köpa ett förra vintern, med en höggravid matte och en knäskadad husse blev det ett par slappa månader för hundens del. Tyvärr räckte inte plånboken till.
Har haft samma fundering i år faktiskt, då det varit hårt och knöligt i backen bra länge. Idag kom den efterlängtade snön så förhoppningsvis kan vi hålla igång nu, smälter den bort får vi ta oss en funderare på om vi ska köpa ett 20-kort på water treadmill eller om vi ska köpa ett löpband.

Ursäkta? Va? Vadå på vintern när det är för kallt för att gå ut och gå?! Helt sjukt hur folk resonerar, självklart man man väl gå långpromenader på vintern med?! :confused:
Det beror ju på vart de bor. Men är det 30-40 minusgrader så känns det rätt så illa i lungorna ifall man måste ta långpromenader med hundarna. Det är inte helt hälsosamt för människor att vara ute när det är hur kallt som helst heller.

Jag har varit i USA när det varit -43 grader. Då varnade de på nyheterna att man inte fick släppa ut barnen då vävnaden i lungorna fryser hos känsliga individer vid så låga temperaturer.

Exakt. Det kan ju också vara som det blir här nere i Skåne, alla vägar och all mark täckt med knagglig is. Så hade vi det i över en månad förra vintern. Det gick inte att gå någonstans utan fara för liv och lem. Springa ska vi inte tala om. Det hade nog inte varit fel för vovven att springa på löpband i 20-30 minuter för att göra av med lite överskottsenergi och hålla kondisen uppe.

Jag tycker att hastflicka beskrev bra att också värme kan vara ett problem om man har en hund som behöver ordentlig fysträning. Just det är nog sällan ett problem i Sverige dock.

Jag bor i fjällen, och förra vintern var det långa perioder med 25-30 grader, och det fixade både hästar,hundar, och människor.
De blev MÅNGA ute stunder, och krävde en del av ägaren, men inte tusan for vi illa! -30 grader är inte så farligt som man kan tro, då är det torr luft, och inte lika jobbigt för luftrören.

*Jenny *

Jag bor i fjällen, och förra vintern var det långa perioder med 25-30 grader, och det fixade både hästar,hundar, och människor.
De blev MÅNGA ute stunder, och krävde en del av ägaren, men inte tusan for vi illa! -30 grader är inte så farligt som man kan tro, då är det torr luft, och inte lika jobbigt för luftrören.

*Jenny *

Tja, de på "min" kennel bor i Boden. De har inte sina hundar lösa när det är -15 eller kallare, eftersom det kan skada lungorna. Efter att en hund fått lunginflammation så började de ha det så. Är det 25-30 minusgrader så blir det visserligen många småturer ut med hundarna, de brukar väl klara kanske 1km-promenader i rask takt, men inte sjutton är det möjligt att få hundarna lika nöjda med sådana smårundor jämfört med när det är varmare och man kan ta ut dem på en långpromenad, låta dem springa av sig rejält osv.

Hur bra man klarar kylan lär väl dels bero på hur man är som person och dels bero på vad det är för hund?

Hur bra man klarar kylan lär väl dels bero på hur man är som person och dels bero på vad det är för hund?

Givetvis! men skulle vi ha köldgräns på -15 skulle vi inte ha hundarna ute ofta...
Nu har jag en hårig hund, och är själv uppvuxen här, så jag är inte så rädd för kyla. promenader på 20-25minuter fixar man ju lätt ett par gånger om dagen.
Sen får man väl försöka aktivera hunden med inneaktiviteter dess emellan.

* Jenny *

Givetvis! men skulle vi ha köldgräns på -15 skulle vi inte ha hundarna ute ofta...
Nu har jag en hårig hund, och är själv uppvuxen här, så jag är inte så rädd för kyla. promenader på 20-25minuter fixar man ju lätt ett par gånger om dagen.
Sen får man väl försöka aktivera hunden med inneaktiviteter dess emellan.

* Jenny *

Fast det är väl ingen som säger att man inte kan gå promenader med hundarna, men riktig fysträning är nog inte speciellt nyttigt i 15-20 minusgrader..

Tycker inte att löpband är en bra lösning. Man måste ju ändå på ett eller annat sätt vara med å passa upp på hunden när den går på ett löpband med tanke på att det faktiskt finns risker! Hunden kan fastna (har en bekant vars hund hamnade risigt till vid användning av löpband) och man måste ju också se till att hunden gör det den ska, att den stannar kvar på bandet osv. Då kan man hellre lägga den extra tiden den vanliga träningen.

Sedan anser jag att all träning med sin hund ska bygga på att man gör något positivt å roligt tillsammans, känns som att stå på ett löpband å bara springa rakt fram å stirra i väggen inte är det roligaste för en glad aktiv hund. Men säkert så finns det väl kanske hundar som tycker att det är kul vad vet jag?

Några bra andra sätt att göra träningen mer avancerad för en hund som behöver mer aktivitet är tex att använda Klövjeväska på promenaderna eller göra någon annan form av styrketräning för att avancera eller alternativt att dra osv.

Den mentala biten är ju också väldigt viktig. Min hund kan följa med mig ut på de allra längsta ridturerna å vist blir han trött en stund efteråt men 15min senare är han igång igen och orkar lika mycket. Där kommer den mentala biten in, att göra en timmes lydnadsträning/att hela tiden ge honom uppgifter gör honom mycket tröttare än att följa med på långa ridturer där han bara fysiskt får röra sig.

En kombination av dem båda varje dag är för mig nyckeln!

Sen så är det ju också viktigt att tänka på hur extra träning påverkar din hund. Ju mer mängd träning ju mer kräver den sedan också. Ökad styrka och kondition ökar kravet av motionen och samtidigt kravet på dig som ägare att ge den mer.

*Helena*;)

Senast ändrad:

kl

Orkar inte läsa all text, sorry ifall jag skriver nåt som skrivits tusen gånger redan.

För mig kunde löpband vara ok som tilläggsmotion nu som då, eller efter skada eller liknande.

Men vad tycker höfter och leder om att springa på helt plant underlag hela tiden?

Den mentala biten är ju också väldigt viktig. Min hund kan följa med mig ut på de allra längsta ridturerna å vist blir han trött en stund efteråt men 15min senare är han igång igen och orkar lika mycket. Där kommer den mentala biten in, att göra en timmes lydnadsträning/att hela tiden ge honom uppgifter gör honom mycket tröttare än att följa med på långa ridturer där han bara fysiskt får röra sig.

Vad jag, och jag tror många med mig är ute efter, är inte att få hunden trött, utan att få hunden att orka mer. Jag t ex tränar och tävlar aktivt med mina hundar. De tränas för tävling (mental aktivering ;) ) ett par timmar per dag. De timmarna vill jag lägga på inlärning, och då vill jag att hunden ska orka det jag ber den om.

Jag vill att min hund ska vara i såpass bra fysisk form att den orkar jobba i sökskogen tills den lärt sig det jag vill jobba på det träningspasset. Jag vill inte behöva avbryta för att hunden fysiskt inte orkar mer efter ett par skick, när hunden inte alls är trött i huvudet. Samma sak i agilityn. Pluss att skaderisken minskar betydligt med kondition och muskelmassa.

För "sällskapshunden" räcker det med tillräckligt med motion för att den inte ska bli fet (typ), men en aktiv tävlande sporthund behöver hållas i en annan kondition, och då blir det (iaf för mig) lite för lite timmar på dygnet :angel:

(men jag har absolut inte råd med ett löpband, men drömma kan man ju..)

Vad jag, och jag tror många med mig är ute efter, är inte att få hunden trött, utan att få hunden att orka mer. Jag t ex tränar och tävlar aktivt med mina hundar. De tränas för tävling (mental aktivering ;) ) ett par timmar per dag. De timmarna vill jag lägga på inlärning, och då vill jag att hunden ska orka det jag ber den om.

Jag vill att min hund ska vara i såpass bra fysisk form att den orkar jobba i sökskogen tills den lärt sig det jag vill jobba på det träningspasset. Jag vill inte behöva avbryta för att hunden fysiskt inte orkar mer efter ett par skick, när hunden inte alls är trött i huvudet. Samma sak i agilityn. Pluss att skaderisken minskar betydligt med kondition och muskelmassa.

För "sällskapshunden" räcker det med tillräckligt med motion för att den inte ska bli fet (typ), men en aktiv tävlande sporthund behöver hållas i en annan kondition, och då blir det (iaf för mig) lite för lite timmar på dygnet :angel:

(men jag har absolut inte råd med ett löpband, men drömma kan man ju..)

Självklare är det så hundarna behöver konditionen å styrkan för att hålla till det den ska utöva. Håller med! Men tycker att har man inte de extra timmarna för att hinna få sin hund redo för en tävling osv så borde man kanske skippa. Har en hel bunt med tävlingsmänniskor omkring mig och några av dem på hög nivå å ingen av dem använder löpband. De tycker precis som jag att de hellre tillbringar den tiden ihop med sin hund och gör det för att ha roligt tillsammans. De har även heltids jobb med familj osv å ändå hinner dom. Beror nog helt på hur man lägger upp sin träning och hur man pusslar ihop den för den individuella hunden. Vissa hundar tar längre tid vissa tar mindre å hinner man ej med men ändå vill ut å tävla kanske man bör hitta en hund som kräver mindre för att prestera, eller helt enkelt ta sig tid.

Men om löpbandet funkar bra för dig å din hund gillar det å ni har det harmoniskt så är det säkert en bra lösning för er, för självklart måste man få hunden att orka mer om man väljer att göra vissa aktiviteter som kräver mer av den. Som sagt vissa hundra kanske tycker att löpband är roligt vad vet jag? Men jag själv skulle aldrig ställa min hund på ett tråkigt löpband för att jag saknar några timmars tid, då hade jag hellre prioriterat om. *Helena*

Senast ändrad:

Men om löpbandet funkar bra för dig å din hund gillar det å ni har det harmoniskt så är det säkert en bra lösning för er,

Det får vi nog aldrig veta, då det är högst osannolikt att jag skaffar ett, men det hade varit ett helt ok komplement mitt och hundarnas liv :) Som det är nu får jag snällt ta mig tiden och umgås med mina hundar :eek:

Men tycker att har man inte de extra timmarna för att hinna få sin hund redo för en tävling osv så borde man kanske skippa. Har en hel bunt med tävlingsmänniskor omkring mig och några av dem på hög nivå å ingen av dem använder löpband. De tycker precis som jag att de hellre tillbringar den tiden ihop med sin hund och gör det för att ha roligt tillsammans. De har även heltids jobb med familj osv å ändå hinner dom.
Först och främst ska man inte jämföra sig med andra på det viset som du gör, det är inte verklighetsförankrat och rättvist. Vi har alla olika förutsättningar i livet och olika nivåer på vad som behöver göras under en vecka.

Jag känner också massor med människor som tävlar med sina hundar. Många av dem har en vidrig hundhållning och ännu fler har hus som jag inte hade valt att bo i eftersom det är så skitigt. Många har barn, men barnen servas av den andra föräldern. Deras familjeliv är inte alls vad jag hade valt att ha det.

Så det finns alltid två sidor på ett mynt.

För det andra finns det ingenting som säger att man inte spenderar tiden tillsammans med sin hund för att den springer på löpbandet. Det går ju faktiskt att springa på bandet tillsammans ifall man inte har en jättestor hund. Dessutom så behöver man ju vara med och övervaka i alla fall så att ingenting händer.

För det andra finns det ingenting som säger att man inte spenderar tiden tillsammans med sin hund för att den springer på löpbandet. Det går ju faktiskt att springa på bandet tillsammans ifall man inte har en jättestor hund. Dessutom så behöver man ju vara med och övervaka i alla fall så att ingenting händer.

Ser framför mig hur folk tror man tänker binda fast hunden i löpbandet och åka och handla/gå på puben wathever. I mitt (högst hypotetiska) senario skulle jag befinna mig ca 2 meter från hunden hela tiden, och se till att den var väl införstådd med/motiverad för uppgiften innan jag började dela min uppmärksamhet på hunden med t ex uppsatsskrivande.

Men promenader på 20-25 minuter är ju rastningsrundor. Det kan inte ersätta fysträning.

Sant sant!
Men om inte vädret tillåter mer utevistelse under några veckor på vintern, får väl både hund och ägare "gilla läget"
De flesta hundar är inte så högpresterande att dom inte tål ett par veckors mindre motion.
Dom kan ju få en skada som gör dom mer stilla, de får dom ju klara också.
Om jag inte har tid att motionera så mycket som min hund behöver kanske jag har valt fel ras:confused:

*Jenny* som inte gillar slentrian användning av skrittmaskiner heller:angel:

Tål o tål. I mitt fall handlar det om att det kommer ett omfattande igångsättningarbete innan hunden är fullt användbar igen. Dvs två veckor vila innebär minst två veckors återuppbyggning innan vi kan jobba normalt igen.
Jag skulle gärna ha ett löpband att komplettera med här hemma. Självklart med samma fokus på hunden som vid all annan träning, inte som en förvaringslösning.

Mina hundar vilar, men planerat så att det inte ska störa jobbet så mycket.

Då är det iofs arbetshundar, inte sporthundar...

/Migo

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 114
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 105
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka