Sv: Löpband?

Den hastighet vi människor kan gå eller springa i räcker inte till för att konditionsträna en hund ordentligt. Hitta ställen att gå på kan man alltid göra men försök cykla med en hund på is. Jag ger mig inte på att löpa på is heller. Man slår ju halvt ihjäl sig.

Ska man skälla på löpbanden så ska man skälla på treadmill och inomhus-simning också. Det är precis samma sak.

Ska man skälla på löpbanden så ska man skälla på treadmill och inomhus-simning också. Det är precis samma sak.

Precis.

Men jag tror att många har ett dåligt intryck av löpbandet efter att ha sett hur de används i Ceasar Millans program av amerikanska hundägare.

Jag känner också att det hade varit ett bra komplement. Jag lägger större delen av min lediga tid på (moment)träning och skogspromenader, sök och spår, men skulle behöva några timmar till på dygnet för att kunna fysträna dem som jag vill. Att ställa dem på ett löpband en stund om dagen medan jag pluggar skulle vara perfekt :D

Tyvärr finns inte riktigt ekonomin. Första anhalt är att skaffa en cykel till våren

//enda studenten i Uppsala som inte äger en cykel :o

Jag skulle behova det under sommaren ... nar kallaste temperaturen ute ar over 28*C pa natterna och dagarna olidligt varma, skulle det vara fantastiskt att kunna ge hunden motion inne i AC temperaturer. Som det ar har vi tre manader om aret nar det ar 'fattigt' med motion.

KL

Jag kan inte se fel i att ha ett löpband som komplement. Om det skulle vara den ENDA aktivering som hunden fick så skulle jag tycka att det var helgalet. Men som komplement helt OK.

Jag är själv inne på att köpa ett hundlöpband som komplement, och detta är min anledning till det:

Jag själv har en väldigt aktiv brukshund som jag siktar väldigt högt tävlingsmässigt med (både i lydnad, agility och bruks). För att vi ska kunna prestera så bra som möjligt måste hon vara i topptrim.

Om det då skulle komma en sådan vinter som de två senaste, när man endast kan ta sig på promenader genom att pulsa i snön och det går i mikrometerfart för mig som människa eftersom det är isgata överallt (vi bor ute på landet) så kan det innebära 5 månader utan att hon får riktig konditionstäning.

Promenader i djup snö är ju bra för muskelbyggning, men hjälper inte konditionen på samma sätt. Och även om gatorna skulle vara rena från is, så tycker inte jag det är schysst att åka ut och cykla/jogga med en hund när det är runt 20-30 minus :p. Det hade alltså inte funnits en chans att hålla henne i topptrim tills dess att tävlingssäsongerna sätter igång igen.

Därför kommer jag, när vädret så kräver, införskaffa ett löpband som vi kommer använda när det inte är lämpligt/säkert att ge sig ut och cykla/springa. Så jag (eller ja, min plånbok :D) tackar vädret för varje dag som det håller sig så här varmt, friskt, snöfritt och motionsvänligt :bow:!

Edit: Jadzia och SannaMark svarade så jag eg inte behövde skriva något såg jag när jag tryckt på send :D!

Även jag har en aktiv brukshund och där jag bor finns 2 alternativ när snödjupet går upp till knäna (nästan). Gå på landsvägen eller försöka ta sig fram i skogen eller över fälten. Så jag kollade vad ett löpband skulle kosta, och tyvärr är min plånbok för tunn.

För att svara på frågan så ser jag inga problem så länge det är ett komplement och hunden faktiskt gillar det.

Men min hund hade det inte gått, hon behöver den fysiska motionen men gillar inte "meningslösa" aktiviteter. Hon hatar tex när vi cyklar med henne, bättre att rusa lös i skogen!

Med lite fantasi så finns det många fler alternativ än att ställa hunden på ett löpband, även i knepiga väglag och dåligt väder. Jag har klart det i tre år så nog går det! Visst, i rehab syfte med inrådan av någon professionell tränare, vet eller liknande kan jag tänka mig. men inte annars. Men det är min åsikt.

Eftersom du är så säker på att det finns så många bra lösningar på konditionsträning som inte är löpbandet, så kanske du vill berätta?

Jag vill göra saker TILLSAMMANS med min hund. Att promenera är för mig ett nöje, kanske inte alla dagar, men tillräckligt motiverande för mig är en välrastad och glad hund. Hundarna älskar sina promenader och jag skulle aldrig missunna dom det genom att ställa dom på ett löpband istället.

Där beror det ju fortfarande på om det är istället för promenaderna eller utöver. Om det är utöver promenaderna hur kan det vara fel då?

/Camilla

Jag tänker mest på skaderisken, är ju lätt hänt att ramla ifrån ett löpband. Sedan att det inte är något som stimulerar mentalt, stirra in i en vägg och gå? Jag klarar knappt av att springa på ett löpband utan att bli uttråkad.
Jag skulle nog träna mer mentala saker inomhus, tricks eller leta godis om jag inte fick tid för att gå en långpromenad.

Sedan är det väl lite så att ju mer motion du ger desto mer kräver hunden. Jag skulle inte vilja sätta min hund på ett löpband iaf.

Det är inte alla lägen det är den mentala stimulansen som behöver ökas.
Jag har tex på min hund ökat den fysiska träningen just i förhoppning att den ökade fysiska styrkan och konditionen ska ökat trycket och allmänt ökade drifter under övrig träning. Så om du där bortser från att det är en skaderisk, är det fortfarande så fel sätt att träna hunden på?

/Camilla

Även jag har en aktiv brukshund och där jag bor finns 2 alternativ när snödjupet går upp till knäna (nästan). Gå på landsvägen eller försöka ta sig fram i skogen eller över fälten. Så jag kollade vad ett löpband skulle kosta, och tyvärr är min plånbok för tunn.

Fast snö är ju suveränt att träna hundar i! :D Förra vintern när vi hade opererat våran och höll på och byggde upp honom igen så snöpulsade vi, i början bara lite grann för att sedan öka till 40 min djup snöpulsning varje dag. Snacka om att muskla och bygga upp kondition! Vi gjorde det tillsammans med rehabpersonalen, vi började med att bygga upp dels med koppelpromenade och treadmill med vatten under uppsikt av rehabpersonalen för att sedan vart efter han blev starkare lägga in mer och mer snöpulsning.

Fast snö är ju suveränt att träna hundar i! :D Förra vintern när vi hade opererat våran och höll på och byggde upp honom igen så snöpulsade vi, i början bara lite grann för att sedan öka till 40 min djup snöpulsning varje dag. Snacka om att muskla och bygga upp kondition! Vi gjorde det tillsammans med rehabpersonalen, vi började med att bygga upp dels med koppelpromenade och treadmill med vatten under uppsikt av rehabpersonalen för att sedan vart efter han blev starkare lägga in mer och mer snöpulsning.

Hundarna tycker det är jätteroligt, men jag pallar inte med det i över 1 timme :rofl:

Bara jag som reagerade på texten till filmen?

"In the summer he swims and gets walks or doggie play dates but in the winter when it is too cold to go for a walk or have a play date he gets the treadmill to keep him active and tire him out."

Ursäkta? Va? Vadå på vintern när det är för kallt för att gå ut och gå?! Helt sjukt hur folk resonerar, självklart man man väl gå långpromenader på vintern med?! :confused:

Själv älskar jag att gå långpromenader på vintern men tyvärr HATAR min hund att vistas utomhus över huvudtaget när temperaturen sjunker under -20 grader. Spelar ingen roll hur mycket kläder jag bylsar på henne eller hur jag jagar på henne ute för att få upp värmen, efter 15 minuter i kylan börjar hon yla! :crazy:

Så, när det är riktigt kallt ute önskade jag att jag hade ett löpband hemma för vovvan att springa av sig lite energi på. Godisletandet och övrig hjärngympa inomhus räcker inte på långa vägar för att min hund ska bli lugn och harmonisk.

//Doccan - med mkt kortpälsad och frusen hund

Det är inte alla lägen det är den mentala stimulansen som behöver ökas.
Jag har tex på min hund ökat den fysiska träningen just i förhoppning att den ökade fysiska styrkan och konditionen ska ökat trycket och allmänt ökade drifter under övrig träning. Så om du där bortser från att det är en skaderisk, är det fortfarande så fel sätt att träna hunden på?

/Camilla

Känns som man får mer styrketräning att att springa och gå i skogen i sådana fall, upp och nedför backar. Medans löpbandsträning blir mer slitande på lederna än gynnande styrke/konditionsträning?
Men visst mår hunden bra, och får aktivitet på annat håll också kanske det inte är så fel med löpband som ett komplement :) Har väl ett agg mot apparater som ska används till träning när det finns så bra saker att utnyttja i naturen istället.:D

Samtidigt som jag kan hålla med många andra i tråden att har man inte tid att motionera hunden så ska man inte ha den, så tycker jag också att det finns mängder med småhundar som verkligen skulle behöva en timme på bandet om dan. *sneglar på alla tanter i området*

Knapplån.

Well, jag tycker att det fungerar utomordentligt bra att ha som komplement! När mina muskelhundar är i hög kondition så finns det ingenting som jag orkar göra som får dom att bli trötta, utöver två grenar som man inte ska köra dagligen.. Alltså riktigt fysiskt trötta - vilket dom alla älskar att bli!
På vintern så klarar dom korta stunder ute i djupsnön, innan dom får kramp och inte kan röra sig. Någonstans mellan 15-40 min beroende på temperatur, blåst etc. Inte på långa vägar några tider som behåller kondition och muskelmassa på topp direkt. (Utan tjocka täcken så klarar dom inte ens hälften av tiden kan tilläggas)

Och nu blev löpbandet en riktig lifesaver helt plötsligt, då jag för ett tag sedan fick reda på att jag var gravid och nu står här med enorm foglossning, ryggsmärtor, förvärkar etc. Att planera in ett barn när vi har 4 st hyfsat krävande hundar är inget jag hade gjort frivilligt, eftersom dom tar mycket tid varje dag! Men nu blev det som det blev, och strax föds bebisen. Och på något vis måste man ju lösa allting ändå, och utan löpbandet hade jag förmodligen inte orkat med den galna unghunden - för hon kräver MYCKET fysisk aktivering för att kunna vara i möblerade rum, bara mental stimulans hjälper inte. Och jag kan helt enkelt inte gå lika långt just nu, eller lika snabbt. Eller lika ofta. Så hon springer på sitt högt älskade löpband, och njuter av livet trots allt :)
I somras var det också rätt bra, då det under vissa perioder var för varmt ute för att motionera ordentligt, och då kunde dom få löpa några kilometer och få ur sig det värsta om vi inte hade möjlighet för simning någon dag.

(Min gamling är inte intresserad av att använda sig av det, utan har hittat sin nivå på promenader, lek och träning som han trivs med. Min 4 åriga tik visar intresse ibland, men för det mesta blir hon lagom nöjd av våra aktiviteter ändå. Mina två unga förmågor är dock helt galna i löpbandet, och det händer mycket ofta att dom trängs och knuffas för att komma först på, och att dom ställer sig på det avstängt och försöker att trampa igång det :D Vår, numera avlidna, yngre hane var så galen i löpbandet så att han brukade stå på det och skrika/yla/pipa tills jag startade det åt honom.. Helst flera gånger om dagen! Oavsett om vi varit ute i flera timmar redan eller ej..)

Med lite fantasi så finns det många fler alternativ än att ställa hunden på ett löpband, även i knepiga väglag och dåligt väder. Jag har klart det i tre år så nog går det! Visst, i rehab syfte med inrådan av någon professionell tränare, vet eller liknande kan jag tänka mig. men inte annars. Men det är min åsikt.

Jag vill göra saker TILLSAMMANS med min hund. Att promenera är för mig ett nöje, kanske inte alla dagar, men tillräckligt motiverande för mig är en välrastad och glad hund. Hundarna älskar sina promenader och jag skulle aldrig missunna dom det genom att ställa dom på ett löpband istället.

Jag tycker ocksa att det ar roligast att gora saker tillsammans med min hund. Men nar det ar over 35*C dagtid och kallaste temperaturen for dygnet ar over 28*C i tre manader och man har en svart hund som ar VARM finns inte sa manga alternativ. Jag bloter henne bara vi ar ute och jag jobbar i stallet och hon far pusta runt i hettan for att klara sina behov. Att uppratthalla nagon form av fys traning ar inte mojligt. Det ar for varmt. Ett lopband ar da, i min mening i alla fall, idealet da man kan sanka AC temperaturen sa det blir tillrackligt for att hunden ska orka springa utan att flamta ihjal sig.

Kan du eller nagon annan komma pa ett vettigt satt att trana, bara att uppehalla hyfsad traning sa man inte maste "borja om" efter sommaren, under hettan skulle jag verkligen uppskatta det.

Min ena hund skadade sig under den isigaste tiden av vintern då det var blå is överallt. Vi är inte helt säker på när det hände men ortopeden som opererade sa att den var med största sannorlighet en "Bambi på hal is" olycka som skadat bogleden. De perioder det varit väldigt isigt så får jag lkov att erkänna att det blivit mindre promenerande och att jag numera inte vill släppa hundar på isigt underlag. Då skulle jag faktiskt kunna tänka mig ett löpband, vid sidan av vanliga promenader såklart. Att en hund får mindre fysisk aktivering enstaka dagar kvittar ju egentligen men undre vissa perioder kan det vara blåis längre tider. Sista två åren har vi dock haft riktiga vintrar med riktig snö och sluppit isen så jag har nog glömt bort hur jäkligt det kan vara. Men jag kan se fördelarna med att ha tillgång till ett löpband men jag skulle inte köpa ett för hundens skull. Men hade jag ett eget så skulle jag nog kunna låta hunden springa där i undantagsfall. Fast helst skulle jag önska att det fanns något ställe i närheten där hundarna kunde få åka och simma eller gå i vattentraskare för att det känns skonsammare än löpband och bättre för hunden.

Saken är tyvärr den att Sveriges klimat inte alltid tillåter en att springa eller gå i skogen. Barmark med isfläckar ger mer nackdelar än fördelar i och med att både hund och förare spänner muskler och får ett felaktigt rörelsemönster. Allt för att undvika att halka. Backträning kör jag inte när det är -15 grader ute. Lungorna tar stryk av den kalla luften.

KLart man kan ut och knalla med sin sällskapshund året runt, men här snackar vi regelrätt fys-träning av arbetande hundar. Viss skillnad.

kl

Jag tycker att löpband är toppen för:

*Rörelseanalyser vid störning i rr-apparaten - skitbra rent ut sagt!
*Rehabsyfte - gärna med ställbar upp och nerförsbacke.
*Fysträning - är du inte maratonlöpare kan du inte mäta dig med ett löpband.
*Visst aktiveringssyfte i form av ren motion.

-Framförallt då underlaget ofta är bra och med lagom svikt på ett löpband. Jag har även tagit del av en del pulsmätningar på hund under cykeltur, joggingrunda vs löpband, stor skillnad! :)

*kl
funderar på löpband som motionshjälp de där evigt långa veckorna med mer än -15, då hundarna vägrar göra något annat ute än göra ifrån sig och sedan in, varmaste veckorna på sommaren, och isperioden, dvs nu innan snön kommer, och vid snösmältningen när man bara trampar igenom skaren och har snö upp på halva låret (ok, hundarna springer oftast ovanpå, men jag är lite för tung för det :D ). om jag räknar bort sådana tillfällen så innebär det några månader per år när det helt enkelt är både opraktiskt och ibland rent farligt, att försöka motionera utomhus.
som ett komplement ser jag definitivt fördelarna, men, som så många andra sagt redan, användandet utesluter VERKLIGEN INTE vanliga promenader.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 114
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 105
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter