Sv: löp

Jag tvekar inte en sekund över att du tar ansvar som hundägare!
Men snälla....
Tänk på valparna!!
Vill du verkligen ha på ditt samvete att dom far illa?
Ge mig ett skäl till varför du vill ha en kull på just denna hund!
Å kom inte med: Att hon är så snäll!
Skaffa dig en reggad som du vet är frisk å ta en kull som seriös istället! Om du nu nödvändigtvis absolut måste vara med från början!:)

Det finns uppfödare som föder upp renrasiga hundrar som inte är noga med mentaliteten.
Står nästan dagligen i tidningar hur pittbulls, rottweilers och andra renrasiga hundar går till attack.
Det är ju inte bara inom blandaveln.(som ni menar att detta är)
Ja, visst finns det uppfödare av renraser som inte är noga. De går också under termen "oseriösa uppfödare", jag har inte sagt att det bara gäller blandrasuppfödare.

PLUS!
Att dessa "oseriösa" kan föda upp TROTS SKK:s kontroll...
DET om något borde väl säga nåt om den oreggade aveln!
Kan inte mer än att hålla med!

Hon kanske inte är registrerad pga av att mamman inte genomgört MH-test? Har för mig att alla Schäfrar som sätts i avel och skall kunna reg valpar måste vara MH-testade. Har själv Schäfertik och det var ett krav av uppfödaren att gå MH-test, att AD-HD röntga samt att ställa ut henne samt tävla Lydnadsklass 1. Hon har nu gjort all detta med mkt bra resultat, men jag ämnar inte att avla på henne i alla fall, kanske att låna tillbaka henne till uppfödaren som har stor erfarenhet av avel och uppfödning. Men som Schäfer ägare tycker jag att vi har ett stort ansvar att endast använda dom bästa avelsdjuren för att föra aveln frammåt, Vet du sjukdomsbakgrund på din tiks föräldrar? Ex, Höftledsdysplasi eller hudproblem etc, etc Man skall aldrig avla med dom argumenten som du framhäver, att du vill vara med från början. Det är väldigt OSERIÖS avel som kanske ger Schäfern ännu sämre rykte och fler genetiska defekter...

KL

Du skriver att du tävlat lydnad med din blandis och var bäst, kul för dig! detta visar att du tränar dina hundar, kalas bra!

Dock så får ju en oreggad hund bara tävla lydnad inom brukset, och de flesta som "bara vill ha hund" vill ju inte tävla just de :/ Så dessa oreggade hundar brukar inte få göra så mycket mer än promenader och någon slags "uppletande" om de har tur. Vilket är synd då dina valpar skulle bli betraktade som "blandraser" men är en hund med MYCKET MER motor än att bara vara sällskap.

Du skriver även att de flesta hundar som de skrivs om i tidnigen är rottweiller, pittbull m.m....(de är ju vad som skrivs i tidningen, har fått höra ur hundsamamnhang att Golden Retriver ligger ganska högt upp på listan för att kunna bitas också) men om du tänker efter står det ofta "pittbull blandras" eller "hund av kamphundtyp, troligtvis blandras"

Ingen vet om du kommer ta valpar på din hund eller inte, men de flesta här berättar ju många nackdelar som jag hoppas du tar till dig och tänker över. En del har t.o.m sagt att du kan väl köpa en till reggad vovvsing att ta valpar på, så ingen verkar tro att du är en dålig hundägare! det tycker jag också du ska ta till dig och tänka på när du läser svaren!

Hur du än gör så kommer du tyvärr inte ifrån att du blir betraktad som "oseriös" eftersom dina valpar inte kan reggas, och detta hur väl du än undersökt föräldrarna som är tilltänkta. Det finns en anledning till att hundar inte blir reggade. de uppfyller inte vissa krav, krav som är satta för en bättre avel och sundare djur.

KL
Härligt nu vet jag att jag inte ska fråga något i det här forumet. :3

Tycker att man väl får föda upp blandraser så mycket man vill, så länge man avlar på sunda djur. Har man dessutom träffat föräldrarna och de är friska och fina, så är man så säker man kan vara. Det finns alltid en risk för något genetiskt fel, även på genomtänkt rasavel.

Själv vill jag över huvudtaget inte köpa renrasigt då min erfarenhet säger mig att blandraser är friskare (har träffat många friska renrasiga och en del sjuka blandraser, men erfarenheten är ändå att generelt är blandraserna friskare med bättre temprament.) och jag gillar hundar som ser lite unika ut (dvs ingen särpräglad ras, även om många rashundar naturligtvis är vackra de med) och det finns fler med mig. Ska de som gillar renrasigt ha monopol på avel så att vi som faktiskt föredrar olika blandningar måste vara utan hund? :confused:
Det viktigaste är väl att uppfödaren tar väl hand om hundarna och är måna om att hitta bra hem till dem?
Eller beror det på att folk som gillar blandraser är sämre hundägare?
Vår hund har iaf både psykisk och fysisk stimulans, kan grundlydnaden utmärkt plus en del trix.
Såldes chipmärkt och vaccinerad. Kunde inte fått en bättre hund.

Sedan kan jag hålla med om att TS kanske behöver lite mer bas kunskaper om just avel och kanske valpuppfostran innan h*n tar valpar, men det beror inte på att tiken inte är reggad.

Etanke om det att blandraser är friskare än renras skulle ju kunna vara att en renrasig hund kan utsättas för mer påfrestning, om den tävlar och så. Men det är bara en tanke!

Sen så kan jag aldrig för min värld tro att blandraser är friskare än renraser, men vi alla tror väl som vi vill.

Dock så skulle jag gärna se ett krav (på alla slags hundar) om tex HD röntgen, armbågs kolla och ögonlysning...då skulle vi kunna få ett litet svar på om vilken ras som är friskast, iaf på den fronten....

Det är min erfarenhet. (Kanske inte friskare, utom om man räknar in de raserna som avlats på olika extrema utseenden, men iaf verkar de renrasiga jag träffat vara känsligare. Trots god omvårdnad och seriösa människor. Kanske har det att göra med att många renrasiga djur kommer från ett mindre antal förfäder och att det blir linjeavel i något led, även om det ligger väldigt långt bak? Ingen aning, men min erfarenhet är iaf sådan.) De renrasiga jag träffat har generelt inte heller tävlat mer än de blandrasiga.

Oavsett vilket så ger genomtänkt blandras avel knappast sämre djur än genomtänkt rasavel, och eftersom det faktiskt finns en hel del människor som föredrar blandraser, borde man väl få ''tillverka'' blandraser utan att ha dåligt samvete eller få skit för det? Så länge hundarna är friska och kommer till kärleksfulla hem där de tas om hand på ett bra sätt så är väl ingen skada skedd?

Ett sådant krav hade säkert varit bra. Åtminstånde att man kollar de djur man tänker avla på, blandras eller ej. Det blir nog svårt att motivera folk som bara har sin hund som kompis, och där hunden verkar helt frisk och glad, att genomgå de testerna. Eller kan de göras innan valparna säljs?

Innan valparna säljs, blir väl svårt för röntgen. Men däremot vet jag uppfödare som ger tillbaka 1000 kr på priset om man HD röntgar, detta kan kanske vara en ide?

tjaa =/ vet inte riktigt, men vore ju en tanke att man fick tillbaka alla pengar från dessa undersökningar....

För att återgå till huvud frågan, så har jag också en tik som är inne på sin andra löpdag. Vet att alla tikar är olika, men under vilken löpdag brukar man para? Hur många gånger under löp perioden skall man åka till hanen? Alla har vi varit nybörjare.

För att återgå till huvud frågan, så har jag också en tik som är inne på sin andra löpdag. Vet att alla tikar är olika, men under vilken löpdag brukar man para? Hur många gånger under löp perioden skall man åka till hanen? Alla har vi varit nybörjare.

Även nybörjare bör ha lite basickunskap innan de börjar ge sig på avel...

Som skrivet innan så har varken ni eller jag någon aning vad som låg bakom att min hund inte blev reggad.

Du kanske ska ta reda på det av den såkallade uppfödaren du köpte din hund av . Innan du parar din tik ??
Men nu är det så att min tik inte är reggad och jag vill sätta en kull valpar.
För enligt veterinären så är både hon och hanen friska efter konstens alla regler. I allafall just nu.

Är både tiken och hanhunden röntgade ? Mentaltestade och alla andra tester som man ska göra innan parning ? (inte så insatt i vad som krävs på schäfern )

Varför inte skaffa en reggad tik och meritera henne och ta en kull valpar på henne istället Och låt den andra hunden var det hon är , En trevlig blandras tik som du älskar för den hon är .

Har själv en omplacerings schäfer (ja han ser ut som en sådan i alla fall ;) Men finns inga papper på honom, Skulle aldrig använda denna hund i avel fast han har en helt ok extriör och super trevlig !
Han är en sällskaps hund och inget annat !!

Tesora

Kanske för att hon vill ta en kull på den schäfern hon har?

delvis KL
Jag tycker att man borde börja lita litegrann på folk här på buke, och utgå från att de faktiskt gör så gott de kan. Och att man inte är ensam om att leta reda på bra hem och lägga ner arbete på att djuren ska må bra, eller ensam om att faktiskt kunna ro iland med saker utan att världen går under för någon.

Jag ser för mycket avsånt här här; både på häst och inom andra djur. Folk tror helt enkelt inte om varandra att vara kapabla att tänka själva. Vem vet mer om TS situation än TS? Vem är logiskt sett mest lämpad att ta beslut, de som läst lite på nätet eller den som lever i situationen?
Ett gott hjärta och sunt förnuft kan ofta göra mycket mer är en massa erfarenhet och kunskap. Med erfarenhet kommer tyvärr ofta en slags ''been there, done that'' som gör att man lätt glömmer att leta nya lösningar och istället accepterar några småsaker som kanske inte är 100 trots allt. Oftast glöms att man själv var nybörjare en gång, eller att olika människor har olika syn på mycket. Det finns många, många som erbjuder ett gott hem åt en hund utan stamtavla. Specielt om föräldrarna är kollade noga innan.
Som nybörare gör man naturligtvis också missar. Men inget av det säger att hundarna faktiskt lider av det. Mina föräldrar har gjort missar med mig, jag är ändå en lycklig individ. Jag känner många djur som, precis som människor, haft lite tuffare tider eller haft ägare som gjort småmissar ibland, och ändå lever de och är glada.

Allt är inte en ram där allt måste vara perfekt. Tillåt folk att göra missar, har de hjärtat på rätta stället och sunt förnuft (kanske inte ''DITT'' förnuft, men iaf levande tankar) så brukar det på nåt sätt ändå lösa sig bra.

Bara lita lite på varann för tusan!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Det va typ 100 år sen jag postade något här 😃 Men jag ha en tik här hemma som ha blivit tokig 😜 Hon ha börjat med ett konstigt...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 073
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka