Sv: löp

Jag är väl medveten att denna frågan skulle kunna leda till en diskussion.

_Blippan66_..TS äger inte tråden.
Det har jag aldrig sagt att jag gör heller.
Jag är sjukligt trött på folk som parar hundar till höger och vänster utan mål.
På vilket sätt påverkar det dig som person att folk parar sina hundar utan att ha ett mål? Blir du lidande av det?

falukorw Det jag funderar på är om du har bättre ekonomi nu än när du köpte din hund?
Svar: Har det igentligen med saken att göra?
Jag vet att det kostar att ha valpar.
De äter inte luft och veterinärer och försäkringar är inte gratis.
Inköpspriset på en hund är ofta den minsta kostnaden om man ser på hundägandet i helhet.
Efter att ha ägt hundar i snart 25 år så vet jag att det kostar att ha hund.

Duvan sa:Man är uppfödare redan från första valpen som föds, det spelar ingen roll om man bara ämnar ta en kull. Enda skillnaden på den som tar 1 kull och den som föder upp 100 är hur många individer man bär ansvar för.
Vet även där att man har ansvar för sin uppfödning.
Men vad säger att det skulle bli fel på avkommorna bara för att man vill ta en kull valpar.
Varför ta valpar på tiken?
Kanske för att man vill få vara med från början en gång.

MosterMia..Frågan seriös/oseriös har kommit upp här, och enligt mig är det oseriösaste man kan göra att ta valpar då man inte har en aning om grunderna.
Och varför tror du att jag kanske ställde en fråga här?
Måste man läsa böcker för att lära síg?? Kanske kan man ställa just de frågorna man undrar över?
Man kan faktiskt lära sig under tiden. Internet är väldigt bra att söka unformation på.

Gabbi sa: De har inte valt att inte regga för att kunna sälja billigare valpar till de som inte har råd, utan något har hindrat dem att registrera. Antingen är någon hund inte renrasig, eller så har man inte följt bestämmelserna för hur ofta och hur många kullar en tik får få osv. Varför välja att stödja detta?
Som jag sa tidigare så har jag ingen aning om varför valparna inte är registrerade. Så därför har jag inte ens haft tanke att stödja någon till något. Men jag träffade både mamman och pappan och de var schäfrar bägge två.
När du då inte erkänner att det kan finnas nackdelar, utan bara ser på registreringen som en bit papper, då vill en del förklara sig.
Men vad är nackdelarna då? Köparna kommer att bli informerade att mamman inte är registrerad. Är det inte upp till dem om de vill köpa valpen eller inte.
Sedan kommer vi att chippa veterinärbesiktiga och vaccinera dem.
Förklara då vad som är så viktigt med pappret isåfall? Jag vet att mamman och pappan är fullt friska.

Ha en fin fortsättning på dagen.

Ursprungligen postat av lillamy73
Nej valparna kommer ej att reggas pga att min tik inte är reggad.
Älskar henne precis lika mycket ändå.

Självklart gör du det. Det är inte det minsta konstigt.

Hon är frisk höfter utan anmärkning (rötgad ja).
Gott psyke fin schäfer modell(äldre sorten) Så renrasig som en reggad schäfer skulle vara.

Det vet man ju iofs inte, eftersom hon saknar just papprena som säger det.

Är verkligen inte ute för att öppna kennel med försäljning av oregistrerade schäfer valpar.

Nej, du ska sätta ut oregistrerade schäfervalpar till försäljning utan att ha kennel. Är det ena mer motiverat än det andra?

Utan man har väl rätt att sätta valpar på sin hund vare sig den är reggad eller inte?
Alla har inte råd att köpa en hund för 10-15 000 kronor som seriösa uppfödare tar. Man kan ge en hund ett bra hem trots att man inte har hur mycket pengar som helst.

Frågan här är ju varför uppfödaren du köpte hunden av, och den de köpte hunden av i sin tur, inte kunde regga? Du säjer ju själv att man får mer pengar för en registrerad hund, så varför inte regga. Svaret är så klart att de inte kan. Någonstans brister det. De har inte valt att inte regga för att kunna sälja billigare valpar till de som inte har råd, utan något har hindrat dem att registrera. Antingen är någon hund inte renrasig, eller så har man inte följt bestämmelserna för hur ofta och hur många kullar en tik får få osv. Varför välja att stödja detta?

Min hund är mitt allt och jag vet att hon kommer att bli en jätte bra mamma trots att hon inte är registrerad. Har haft hund i hela mitt liv och alltid mötts av fördomar av dem som har registrerade hundar.

Fördomar tycker jag är fel ord. Däremot har säkert de med registrerad hund vägt för och nackdelar mot varandra, och genom detta kommit fram till att de vill ha en registrerad. När du då inte erkänner att det kan finnas nackdelar, utan bara ser på registreringen som en bit papper, då vill en del förklara sig.

Bara för att man har en oregistrerad hund så är man ingen sämre ägare för det.

Tror jag inte att någon tror. Däremot tycker jag inte det blir en genomtänkt och planerad avel i detta fallet.

Utan jag ställde från början några enkla frågor i mitt första inlägg som det verkar som ingen vill svara på.

kan bara hålla med :bow:

Som jag sa tidigare så har jag ingen aning om varför valparna inte är registrerade. Så därför har jag inte ens haft tanke att stödja någon till något. Men jag träffade både mamman och pappan och de var schäfrar bägge två.

Men vad är nackdelarna då?

Nackdelarna är ju fortfarande att du inte VET varför hundarna inte är reggade. De är inte oreggade för skojs skull, utan något har orsakat detta. Du VET inte att föräldrarna är 100% schäfer, men de verkar vara tillräckligt mkt schäfer för att se sådana ut.

Köparna kommer att bli informerade att mamman inte är registrerad. Är det inte upp till dem om de vill köpa valpen eller inte.

Fast eftersom du själv inte tycker att det är särskilt stor skillnad på reggat och oreggat så tror inte jag att du till fullo och utan att vara partisk kan förklara vad det innebär. Alla valpköpare vet inte från början vad som är bra att fråga om.

.

tio tecken

Gabbi sa: De har inte valt att inte regga för att kunna sälja billigare valpar till de som inte har råd, utan något har hindrat dem att registrera. Antingen är någon hund inte renrasig, eller så har man inte följt bestämmelserna för hur ofta och hur många kullar en tik får få osv. Varför välja att stödja detta?
När du då inte erkänner att det kan finnas nackdelar, utan bara ser på registreringen som en bit papper, då vill en del förklara sig.
Men vad är nackdelarna då? Köparna kommer att bli informerade att mamman inte är registrerad. Är det inte upp till dem om de vill köpa valpen eller inte.
Sedan kommer vi att chippa veterinärbesiktiga och vaccinera dem.
Förklara då vad som är så viktigt med pappret isåfall? Jag vet att mamman och pappan är fullt friska.

Men WOMAN! hon försöker ju pränta in i skallen på dig att din hund kanske inte ÄR renrasig bara för båda föräldrarna såg ut som schäfrar, kom igen! Hon skriver ju att de finns en ANLEDNING till att din inte är reggad, sen att du inte vet den anledningen är väl inte så konstigt..eftersom du inte verkar bry dig!

Igen vill nog vara elak mot dig, de tycker bara de är synd att de finns tusen oreggade hundar, även om dina blir fina friska hundar så genom att avla oreggat så ökar man risken för individer med fel på, eftersom de inte uppfyller kraven på ett eller annat vis för att vara reggad!

(KopparbergsEmme som inte vill vara dum, men du vänder för många taggar utåt och tar inte in det folk skriver)

På vilket sätt påverkar det dig som person att folk parar sina hundar utan att ha ett mål? Blir du lidande av det?

Men om du vänder på steken - skulle du själv vilja köpa en hund som du inte vet någonting om? Anledningen till att du vill para är att du har en trevlig hund (vilket många andra också har) men utan att ha en aning om vad hundavel innebär. Eftersom du inte tänker läsa böcker om hundavel, tänker du slänga ut x antal trådar om frågor som har med din tik att göra? Istället för att läsa böcker eller gå utbildning? Som många andra redan påpekat så känner du inte ens till de mest självklara saker.
Men för att gå över till valparna. Som uppfödare har man ett ansvar över valparna och att hundarna man föder upp blir friska, sunda och hamnar hos bra familjer. Jag har själv en blandras som är allt annat än frisk. Föräldrarna var båda röntgade och sunda, men trots detta blev valparna sjuka. I ditt fall har du inte en aning om vad som ligger bakom och som valpköpare skulle jag bli väldigt skeptisk mot att uppfödaren själv inte känner till bakgrunden. Förbannad skulle jag bli vid det stadium då jag inser att hunden jag just köpt är sjuk och under resten av sitt liv kommer att få begränsas i allt.
Det min hund är rasbundna sjukdomar som har med nedärvning att göra. Hade uppfödaren vetat vad som låg bakom kanske hon hade avsått?
I ditt fall är det schäfer som har haft mycket problem med olika sjukdomar. Rasklubben väljer ut friska indivder att avla på - blandrasuppfödare parar sin "snälla, söta" tik med någon hane bara för att få valpar efter denna underbara individ. Det är tydligt att målen med avlen är olika varandra.
Så för att svara på frågan - ja, det drabbar mig som privatperson eftersom jag inte kan lita på att uppfödaren föder upp friska hundar.

Varför ta valpar på tiken?
Kanske för att man vill få vara med från början en gång.

Är det ditt mål med den här kullen? Att få ta en kull?

Och varför tror du att jag kanske ställde en fråga här?
Måste man läsa böcker för att lära síg?? Kanske kan man ställa just de frågorna man undrar över?
Man kan faktiskt lära sig under tiden. Internet är väldigt bra att söka unformation på.

Är internet alltid en tillförlitlig källa?

För att få avsluta mitt inlägg skrev du igår ett inlägg till mig där det stod något i stil med att "alla har inte råd att köpa renrasiga hundar för 10-15 000 kronor"
Nej, det må vara så men senast igår såg jag blandraser på blocket för 20 000?
Mig veterligen finns det en anledning till att renraser är dyrare, och det är av den anledningen att uppfödarna lägger ner mycket tid, pengar och energi på att meritera, hitta rätt kombinationer och föda upp hundarna.

Svarar på både kopparbergsemme och Turali.

Som skrivet innan så har varken ni eller jag någon aning vad som låg bakom att min hund inte blev reggad.

Men nu är det så att min tik inte är reggad och jag vill sätta en kull valpar.
För enligt veterinären så är både hon och hanen friska efter konstens alla regler. I allafall just nu.

Och det finns inga garantier att hundar över huvudtaget förblir friska vare sig de är renrasiga, oreggade renraser eller blandraser.
Det är ju ett konstaterande att hundar kan bli sjuka på ett eller annat vis.

Angående att läsa eller gå kurs så kan man lära sig under resans gång.

Sen att det finns folk som tror i deras vildaste fantasi att de kan sälja sin blandras hund för 20,000 kronor så är väl det ett drömpris den försäljaren har. Den blir knappast såld för det.

Skulle man på ett eller annat sätt vilja skaffa fram meriter på sin oreggade eller blandras hund så har man ju inte ens chans till det då man inte ens får tävla sin hund i högre klasser.

Och ja mitt mål med en kull valpar är just en kull. För att få ha möjligheten att få vara med en gång från början.

Kan kanske låta hård i mina svar men det är inte meningen alls. vill bara få fram det som jag tycker och känner. Lika väl som att ni för fram era synpunkter.
Och jag uppskattar era synpunkter. Alltid intressant att se det från fler håll.

Men på ditt första inlägg lät det som att du tänkt para tiken vid det pågående löpet och då borde man redan ha den kunskapen man får "längs vägen". Som du redan nämnt får man inte tävla oreggade hundar i högre klasser, vilket tyvärr leder till att man sas går miste om många bra och seriösa valpköpare. Menar dock såklart inte att alla som inte vill tävla med sina hundar är oseriösa.

Hoppas verkligen att den enda anledning till att du vill ta en kull är att följa med från början. Vad gör du om du inte får alla valpar sålda? Har du möjlighet att behålla låt oss säga 8 st valpar ifall du inte hittar någon seriös köpare? Är du villig att ta tillbaka någon av valparna ifall den visar sig vara en "problemhund"?

Personligen skulle jag inte våga föda upp en så svår ras som schäfer om jag inte besatt en stor kunskap om rasen. Detta eftersom man som seriös uppfödare (inte seriös i den meningen att man bedriver stor kennelverksamhet) har ett stort ansvar för hundarna även efter att de flyttat ut i världen. Risken att någonting går snett i livet för någon av valparna är så mycket större med brukshundraser än andra "mildare" raser.

.

Hur kan du veta att de är renrasiga schäfrar båda två om du bara sett dem utan att se papper. Vissa blandraser kan se exakt ut som orginalrasen men endå ha en liten del av en annan ras i sig. Det är därför det krävs papper på att kolla upp om hunden är renrasig eller inte. därför en hund utan papper klassas som blandras. Alltås klassas din hund som blandras och inte renrasig schäfer. Eller had eföräldrarna stamtavla?

_Blippan66_..TS äger inte tråden.
Det har jag aldrig sagt att jag gör heller.
Nej, det vet jag och har aldrig påstått heller. Därför var inte svaret till dig utan till Armani__ som synes.

Främst är det hundaveln som blir lidande och hunden som art. Det berör mig givetvis då jag har hunden varmt om hjärtat.
Det påverkar mig när jag går på gatan och min hund blir attckerad av en annan hund som aldrig skulle kommit till världen om uppfödaren varit noga med mentaliteten, inte bara på föräldrardjuren men även på deras föräldrar, syskon osv.
Det påverkar mig när jag måste trösta min kompis som av någon anledning köpt en valp som måste avlivas i alldeles för tidig ålder pga någon rasbunden sjukdom som undvikits om avelsmaterialet kontrollerats.
Det påverkar mig på många sätt, tex när jag läser på blocket och ser hundratals annonser på valpar och unghundar som kommit till utan mål och medvetenhet. Det gör mig bedrövad, arg och ledsen. Vi har under otaliga år avlat på vår vän hunden för att få fram den ideala kompisen eller arbetskamraten under olika förhållanden. Detta har resulterat i ca 400 raser och min åsikt är att dessa raser bör utvecklas inom den egna rasen och då på det mest gynnsamma sätt möjligt.

Senast ändrad av en moderator:

Hur har du, som uppfödare, tänkt att ta ansvar för dina valpar och valpköpare?
Är du beredd att suporta dina valpköpare med tips och råd ang valparna och ev ta tillbaks dom om det visar sig bli en övermäktig uppg. för köparna?
Det jag vänder mig mot vad gäller bruksblandraser är just det faktum att inte så mkt inom brukset är öppet för dem:crazy:
Så, då är det knappast bruksfolk som köper! När vi har fastställt detta så kan vi nästan konstatera att det kommer att bli sällskapshundar av dina valpar!
VARFÖR sälja en aktivitetskrävande hund till folk som troligast (om hunden är lyckligt lottad) kommer att, på sin höjd, få en långprommenad om dagen????
Det är ju som att BE om trubbel!!
Guuuud, jag tycker så synd om dom blivande valparna:cry:
Tydligen finns det ingen här, trots lysande argument, som kan få dig på andra tankar å det är synd å skam!
Kan inte annat än att kalla dig egoist!!

Hur många dagar löper en tik?
När är det säkrast att betäcka henne?
Min schäfer tik är inne på dag nio tio något det är försent va?
Hon ställer väl inte upp sig om hon inte är redo eller om det är försent?

är nybörjare på denna fronten..

Då rekommenderar jag att du införskaffar några böcker i ämnet och på så vis lär dig grunderna och får baskunskap i ämnet hundavel, innan du sätter i gång och avlar!

[Blippan66]

Främst är det hundaveln som blir lidande och hunden som art. Det berör mig givetvis då jag har hunden varmt om hjärtat.
Jag har med hundar varmt om hjärtat.
var ute och tävlade i lydnad med en av mina hundar. Och hon i sin tur var en fyrvägskorsning. Som utklassade renrasiga hundrarna på kursavslutningen. :banana:
Jag har tränat, tävlat och haft hund i 25 år så man är ingen nybörjare med hundar. Utan det jag är nybörjare på är parning vad det gäller hundar.

Det påverkar mig när jag går på gatan och min hund blir attckerad av en annan hund som aldrig skulle kommit till världen om uppfödaren varit noga med mentaliteten, inte bara på föräldrardjuren men även på deras föräldrar, syskon osv.
Det finns uppfödare som föder upp renrasiga hundrar som inte är noga med mentaliteten.
Står nästan dagligen i tidningar hur pittbulls, rottweilers och andra renrasiga hundar går till attack.
Det är ju inte bara inom blandaveln.(som ni menar att detta är)

Det påverkar mig när jag måste trösta min kompis som av någon anledning köpt en valp som måste avlivas i alldeles för tidig ålder pga någon rasbunden sjukdom som undvikits om avelsmaterialet kontrollerats
Åter igen så händer sådant med renrasiga hundar med. Kanske till och med oftare med sådana hundar. Har med tröstat en kompis som fått ta bort sin renrasiga cocker spaniel pga lynnes fel.

Det påverkar mig på många sätt, tex när jag läser på blocket och ser hundratals annonser på valpar och unghundar som kommit till utan mål och medvetenhet. Det gör mig bedrövad, arg och ledsen. Vi har under otaliga år avlat på vår vän hunden för att få fram den ideala kompisen eller arbetskamraten under olika förhållanden. Detta har resulterat i ca 400 raser och min åsikt är att dessa raser bör utvecklas inom den egna rasen och då på det mest gynnsamma sätt möjligt
Så det är bättre att linje avla (inavla)på en hund? För tittar man på en del stamtavlor så kan ett namn finnas med både två och tre gånger.
Kan ju inte på stå att det är bättre.

Ambra

Det jag vänder mig mot vad gäller bruksblandraser är just det faktum att inte så mkt inom brukset är öppet för dem
Inte konstigt med tanke på alla fördomar:crazy:

Guuuud, jag tycker så synd om dom blivande valparna
Det är inte mer synd om dem än alla renrasiga brukshundar som hamnar hos personer som inte använder dem för det ändramålet.

Tydligen finns det ingen här, trots lysande argument, som kan få dig på andra tankar å det är synd å skam!
Kan inte annat än att kalla dig egoist!!

Jag gör som jag vill.

jappisen
Hur kan du veta att de är renrasiga schäfrar båda två.
Förhoppningsvis eftersom de sa det. Och för att hundrarna såg ut som schäfrar. Kanske de med var en människa som ville ha en kull på sin hund utan papper vad vet jag?

lieverd
Hoppas verkligen att den enda anledning till att du vill ta en kull är att följa med från början. Vad gör du om du inte får alla valpar sålda? Har du möjlighet att behålla låt oss säga 8 st valpar ifall du inte hittar någon seriös köpare? Är du villig att ta tillbaka någon av valparna ifall den visar sig vara en "problemhund"?
Ja anledningen är att jag vill vara med från början. Mitt problem om jag inte får sålt dem Och ja jag är villig att ta tillbaka någon av valparna om den nya ägaren inte klarar av dem.

Gnist
Då rekommenderar jag att du införskaffar några böcker i ämnet och på så vis lär dig grunderna och får baskunskap i ämnet hundavel, innan du sätter i gång och avlar!
Har du några tips?

Återigen så svarar jag på inläggen. Har inte taggarna utåt som någon menar att jag har. Låter det så så menar jag inte det.
Ni säger erat och jag säger mitt..

"jag gör som jag vill"
EGOIST!!
Såååå Tråkigt sätt att se på folk som vill komma med goda råd!!!!!

Å sen detta med ansvaret gentemot valpköpare??
Fick aldrig något svar där!

"jag gör som jag vill"
EGOIST!!
Såååå Tråkigt sätt att se på folk som vill komma med goda råd!!!!!

Vad ska jag skriva då?
Och med det så vet ni inte hur jag tänker göra. eller hur jag tagit era råd. Ni antar att jag kommer att göra det ändå men ni vet inte.

Nä, det är sant!
Man kan bara be till gud och hoppas på att du tar ditt förnuft till fånga!
Tänk bara på allt som kan gå fel vid en födsel! Vill du verkligen utsätta din tik för det?

Nä, det är sant!
Man kan bara be till gud och hoppas på att du tar ditt förnuft till fånga!
Tänk bara på allt som kan gå fel vid en födsel! Vill du verkligen utsätta din tik för det?
Vill du utsätta din tik för det? Händer något så kan det ju hända i vilket fall som helst papper eller inte? Inte illa menat men så är det.

Men jag å andra sidan(med två reggade) skulle aldrig drömma om att avla!
Jag har Lillan på halvfoder och jag är superorolig för hur det ska gå!
Nu tvekar uppfödarna pga. orsaker som vi inte behöver gå in på här men det visar vilket ansvar dom har! Då hon är röntgad och har MH med godkänt skott!
Så trots att hon har det som behövs så tvekar dom iaf!
DET kallas ansvar!!!

Om jag mot förmodan skulle ta valpar på henne och det skulle gå snett så har jag veterinärens jourtelefon nummer, veteriärstation och djursjukhus inom en två mila radie. Har kontrakt med veterinärerna då jag har ett antal djur som kan bli sjuka och om jag vill ha högre prioritering av dem.

Så ansvar har jag över mina djur. Ser definitivt till att de får vård om de behöver det.

Hunduppfödarens handbok, valpningsboken, avelsboken, uppfödarboken är bra att ha läst igenom några gånger.

Liknande trådar

Hundträning Det va typ 100 år sen jag postade något här 😃 Men jag ha en tik här hemma som ha blivit tokig 😜 Hon ha börjat med ett konstigt...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 073
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka