lillamy73

Trådstartare
Hur många dagar löper en tik?
När är det säkrast att betäcka henne?
Min schäfer tik är inne på dag nio tio något det är försent va?
Hon ställer väl inte upp sig om hon inte är redo eller om det är försent?

är nybörjare på denna fronten..

Sv: löp

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga, undrar bara om det verkligen är en genomtänkt kull. Låter som en ganska spontan idé att betecka henne eller har jag fel?

undrar bara om det verkligen är en genomtänkt kull. Låter som en ganska spontan idé att betecka henne eller har jag fel?

Har väl tänkt på det sedan jag köpte hunden för tre år sedan.
Har bara haft svårt att hitta en lämplig hane inom en lämplig radie.
Ville även att gammel hunden skulle gå ur tiden innan jag skaffade valpar på henne.

Så nu har jag hittat en hane som verkar bra.
Och alla är vi barn i början.
Har personer runt om kring med valp vana så man står inte där utan kunniga.

Har du tänkt regga valparna? Vacc., chippa, försäkra osv.
Tillför din hund något till aveln?
Hur gammal är hon?
Vem är hanen?

Har du tänkt regga valparna?
Vacc., chippa, försäkra osv. Tillför din hund något till aveln? Hur gammal är hon?
Vem är hanen?

Nej valparna kommer ej att reggas pga att min tik inte är reggad.
Älskar henne precis lika mycket ändå.
Hon är frisk höfter utan anmärkning (rötgad ja).
Gott psyke fin schäfer modell(äldre sorten) Så renrasig som en reggad schäfer skulle vara.
Tre år gammal.

Hanen ifråga är reggad röntgad gott psyke men kan inte namnet på honom.

Är verkligen inte ute för att öppna kennel med försäljning av oregistrerade schäfer valpar.

Utan man har väl rätt att sätta valpar på sin hund vare sig den är reggad eller inte?
Alla har inte råd att köpa en hund för 10-15 000 kronor som seriösa uppfödare tar. Man kan ge en hund ett bra hem trots att man inte har hur mycket pengar som helst.

Min hund är mitt allt och jag vet att hon kommer att bli en jätte bra mamma trots att hon inte är registrerad. Har haft hund i hela mitt liv och alltid mötts av fördomar av dem som har registrerade hundar.

Bara för att man har en oregistrerad hund så är man ingen sämre ägare för det.

Utan jag ställde från början några enkla frågor i mitt första inlägg som det verkar som ingen vill svara på.

Jag är själv ganska ny hundägare men min har precis löpt nu och jag har läst en hel del om det.En hund löper ca 3 veckorMen kan vara lite individuellt från tik till tik.Min löpte två och en halv vecka.De står vanligast 7-9 dagen men jag tror även det kan variera.En kompis säger att hennes tik står precis i slutet av löpet.Min verkade göra det runt 9-10 dagen.Vad jag har hört så är det bara mellan höglöpet tiken "släpper till" även om de kan verka vara extra intresserade av hanhundar hela perioden. Tycker också du ska få svar på dina frågor och inte om hur eller om du ska para.Visst ska aveln vara planerad men jag har själv en blandras(schäfer/golden/labrador)som är helt underbar men som jag aldrig kommer ta valpar av pga av att hon är en blandras.Parar man med förnuft där raserna är likvärdiga i temperament,storlek och är felfria så ser jag inget ont i en blandras.Lycka till!

Varför är inte din tik reggad då??

Så renrasig som en reggad schäfer skulle vara.
Oregistrerad hund = blandras

Alla har inte råd att köpa en hund för 10-15 000 kronor som seriösa uppfödare tar.

Så då är det bättre att vara oseriös eller vad?

Vet inte varför hon inte är reggad. Hon var inte reggad när jag köpte henne och ifråga satte inte det. Hon var till salu för så mycket som jag hade råd med och det var huvudsaken. Vill inte gå och ta lån för att köpa hund. Älskar henne precis likamycket för det.

så det är bättre att vara oseriös eller vad?
Vadå vara oseriös vad i ligger det oseriösa att jag inte har råd att köpa en "äkta hund" med papper?
Älskar schäferhundar och bara för att jag inte har råd att köpa mig en "äkta" så ska jag inte ha en schäfer??? Eller vaddå?
Eller är jag oseriös för att jag vill ha valpar på min besiktigade schäfer utan papper?? vart ligger det oseriösa?
Tilltänkt hane är en schäfer med. Som är besikigad utan anmärkning.

Vart har du fått det ifrån? Mamma och pappa i flera led är schäfrar så med andra ord äkta schäfer utan papper.

Tack så mycket för dina svar :love:

Jag parar två hundar av samma ras.
Ska prova idag med en hane på henne så får vi se.
Är det försent så har jag ju möjligheten till honom till höstlöpet.
Nu när jag äntligen har hittat honom.....
Och isåfall läsa lite mer om det hela.
tack

What ever, det är inte försent i alla fall, och nä, hon ställer inte upp sig om hon inte är redo. Däremot kan nog hanen tycka att hon är intressant även om hon inte är intresserad.

Eftersom hundarna fastnar i varandra så är det bra om, åtminstoe, en av hundarna har varit med förr, det kan bli jobbigt annars.

Eftersom hundarna fastnar i varandra så är det bra om, åtminstoe, en av hundarna har varit med förr, det kan bli jobbigt annars.

vi sa att vi får släppa dem på mindre yta så att vi kan assistera dem om/när de fastnar så jag är med min hund och den andra ägaren är med sin hund tills de lossnar igen.

Så då är det bättre att vara oseriös eller vad?

Hör detta till tråden över huvud taget? Låt TS göra som hon vill, det är väl ändå inget du eller någon annan behöver lägga er i. Hon ställde några frågor, svara på dem istället för att leda ämnet in på annat.

Jag blir aldrig riktigt klok på sådant här.

Nej valparna kommer ej att reggas pga att min tik inte är reggad.
Älskar henne precis lika mycket ändå.

Självklart gör du det. Det är inte det minsta konstigt.

Hon är frisk höfter utan anmärkning (rötgad ja).
Gott psyke fin schäfer modell(äldre sorten) Så renrasig som en reggad schäfer skulle vara.

Det vet man ju iofs inte, eftersom hon saknar just papprena som säger det.

Är verkligen inte ute för att öppna kennel med försäljning av oregistrerade schäfer valpar.

Nej, du ska sätta ut oregistrerade schäfervalpar till försäljning utan att ha kennel. Är det ena mer motiverat än det andra?

Utan man har väl rätt att sätta valpar på sin hund vare sig den är reggad eller inte?
Alla har inte råd att köpa en hund för 10-15 000 kronor som seriösa uppfödare tar. Man kan ge en hund ett bra hem trots att man inte har hur mycket pengar som helst.

Frågan här är ju varför uppfödaren du köpte hunden av, och den de köpte hunden av i sin tur, inte kunde regga? Du säjer ju själv att man får mer pengar för en registrerad hund, så varför inte regga. Svaret är så klart att de inte kan. Någonstans brister det. De har inte valt att inte regga för att kunna sälja billigare valpar till de som inte har råd, utan något har hindrat dem att registrera. Antingen är någon hund inte renrasig, eller så har man inte följt bestämmelserna för hur ofta och hur många kullar en tik får få osv. Varför välja att stödja detta?

Min hund är mitt allt och jag vet att hon kommer att bli en jätte bra mamma trots att hon inte är registrerad. Har haft hund i hela mitt liv och alltid mötts av fördomar av dem som har registrerade hundar.

Fördomar tycker jag är fel ord. Däremot har säkert de med registrerad hund vägt för och nackdelar mot varandra, och genom detta kommit fram till att de vill ha en registrerad. När du då inte erkänner att det kan finnas nackdelar, utan bara ser på registreringen som en bit papper, då vill en del förklara sig.

Tror jag inte att någon tror. Däremot tycker jag inte det blir en genomtänkt och planerad avel i detta fallet.

Utan jag ställde från början några enkla frågor i mitt första inlägg som det verkar som ingen vill svara på.

tio tecken

Jag tänker inte blanda mig i diskussionen reg/oreg, för jag tycker att Gabbi har skött sig jättebra och sakligt med det :)!

Men det jag tänker säga är, och jag menar det snällt hur elakt det än kan låta, VARFÖR ska du ta valpar när du inte ens vet så elementära saker som när på löpet du ska para henne :confused:?? Frågan seriös/oseriös har kommit upp här, och enligt mig är det oseriösaste man kan göra att ta valpar då man inte har en aning om grunderna :crazy:! Där är det seundärt om man föder upp blandraser eller rasrena hundar, har man inte skaffat sig gedigna kunskaper innan man ens tänker på att para sin tik, så är man en oseriös uppfödare!.

Snälla, för dina och valparnas skull, gå en kurs eller utbildning eller någonting innan för att få mer kunskap!

Själv går jag SKK's uppfödarutbildning (böckerna rekommenderar jag varmt!), trots att jag bara har hanar och troligvis aldrig ska föda upp hundar själv. Detta för att lära mig så mycket som jag kan, ifall jag någongång skulle "råka" köpa mig en tik som är fin och mentalt bra nog för att ta valpar på :).

Självklart är man inte sämre ägare bara för att man har en oreggad hund. Däremot anser jag att man är en oseriös uppfödare om man parar sin hund utan att veta vad den bär med sig genetiskt, och tar reda på vilken partner som ger de bästa förutsättningarna för en frisk och trevlig avkomma - gäller både renras och blandras, reggat som oreggat. Massor med trevliga och friska hundar ska inte gå i avel alls eftersom de bär på osynliga anlag som man bara kan veta om genom kännedom om släktingar.

När man avlar på en hund som man inte vet mer om än fenotypen (dvs. det vi kan se med blotta ögat) missar man den genetiska biten. Där blir det då valparna och deras ägare som får betala om chansningen inte går hem. Det tycker jag är synerligen oseriöst. Om hunden bara fick en valp som man behåller själv skulle saken ligga lite annorlunda.

Varför ta valpar på tiken? Om man haft tanke på det redan från början, borde man väl ha köpt en hund som man hade koll på det genetiska arvet?

På det stora hela blir jag väldigt beklämd över alla dessa trådar med frågor som folk egentligen borde ha läst sig till innan man ens funderar på att para. Många gånger är det baskunskaper som är lätta att komma över. Om man inte har ens den basen - hur står det då till med resten av kunskapen? Att svara på fågorna blir lite som att tanka bilen till den körkortslöse med bilnyckeln. Isället för att ta saker och ting i rätt ordning släpper man ut dem på vägen utan kunskap och hoppas på det bästa. Går det så går det.

Jag önskar att folk kunde börja med att utbilda sig innan man hoppar på tåget att föda upp framtida familjemedlemmar. Det är roligt och givande att föda upp hundar, men också ett stort ansvar mot både valpar och köpare. Det ansvaret kan man bara leva upp till om man ser till att ha ordentliga kunskaper att basera sina beslut på innan man sätter en kull till världen.

Man är uppfödare redan från första valpen som föds, det spelar ingen roll om man bara ämnar ta en kull. Enda skillnaden på den som tar 1 kull och den som föder upp 100 är hur många individer man bär ansvar för.

Det jag funderar på är om du har bättre ekonomi nu än när du köpte din hund? Det kostar en hel del att föda upp valpar. Sen måste man räkna med att alla inte blir sålda osv. Inköpspriste på en hund är ofta den minsta kostnaden om man ser på hundägandet i helhet.

Hör detta till tråden över huvud taget? Låt TS göra som hon vill, det är väl ändå inget du eller någon annan behöver lägga er i. Hon ställde några frågor, svara på dem istället för att leda ämnet in på annat.

Ja, det tycker jag det gör.
Detta är ett diskussionsforum, frågar man får man räkna med att folk ifrågasätter saker. Det är fullt tillåtet och mycket vanligt att man kommer in på annat i trådarna, grenar från ursprungsinlägget. TS äger inte tråden.

Jag är sjukligt trött på folk som parar hundar till höger och vänster utan mål.
Gabbi, MosterMia och Duvan har skrivit bra konstruktiva och förklarande inlägg, något jag tyvärr inte hade tid eller ork till. Däremot tycker jag absolut att mina frågor hörde till tråden.

Liknande trådar

Hundträning Det va typ 100 år sen jag postade något här 😃 Men jag ha en tik här hemma som ha blivit tokig 😜 Hon ha börjat med ett konstigt...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 073
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka