Looping- underskattad?

FT_ryttare

Trådstartare
Nu vill jag veta vad ni anser om Looping.

Jag har tävlat 2 loopipng hästar och har tränat tillsammans med en och alla 3 är otroligt fina hästar.
Den 1.a hästen är dock begränsad till 120 ..möjligtvis 130 och Msv dressyr..
den 2.a hästen kan gå hur långt som helst inom dressyren, rör sej fantastiskt och hoppar kanon , dock inte lika mycke hjärta i hoppningen som första hästen men lätt 130.
den 3.dje hästen har ja inte ridit men den rör sej bra o har hoppdiplom på 3års.. dock blir dnelite spänd men tror de beror på ryttaren.
Alla 3 är väldigt snygga individer som har bra inställning till arbete.

Men!!! jag ser aldrig nå andra loopinghästar, de verkar som om han inte används nå mycket..
har ni nån erfarenhet av Looping och hans avkommor??

Sv: Looping- underskattad?

Looping stog på station ett år där jag jobbade! Vi betäckte då ett dressyrsto med honom två år i rad! Dessa två har blivit två maffifa individer (mamman var tung). Väldigt snälla hästar! Annars har jag sett några avkommor efter Looping som är lätta med bra gångarter! Han själv hade ju en otrolig ridbarhet innan han blev skadad.

Enda erfarenheten jag har av Looping-avkommor är ett sto som är tre nu.
Hon är maffig och riktigt cool. I alla fall vad gäller all hantering. Men däremot har hon massa attityd under ryttare. Hon sätter sig gärna emot och det gick inte så bra på 3-års. Men jäklar vad den hästen kommer att bli fantastisk om hon får mogna nått år och gå med rätt ryttare.

Äger själv en Loopingavkomma (lyckliga jag)!! Han är nog det häftigaste jag ridit :) En stor herre e han oxå (ca.1,78) så vi har tagit det lugnt i utbildningen. Nu e han 6 och har vuxit i sig jättefint. Rör sig otroligt bra!! Grand Prix nästa har en "känd" tränare sagt så potential finns! Han e jättetrevlig att ha o göra med, orädd. Tycker det e skitkul att hoppa (matte e dock lite feg o håller sig till dressyr). Har även träffat Looping live o den hästen kan verkligen se rakt in i själen (kändes så när han tittade på mig). Mycket trevlig o klok hingst som jag också tycker används alldeles för lite... Sett några av hans avkommor också o dom ser jättetrevliga ut. Looping verkar ge ganska "allrounda" avkommor. Skulle gärna ha en till Looping-bebis :)

vad kul att de finns lite loopingavkommor där ute...skulle gärna ha en egen jag oxå... dock e ingen av dom jag vill ha till salu..=/
har letat lite avkommor men hittar inga som e till salu.

Det finns en Looping-Ceylon till salu här på Bukefalos har jag sett! Jag tror faktiskt att jag vet vem det är... Har sett den som föl o unghäst. Den står på Strömsholm! Den kanske vore nåt för dig :) Annars kan du ju alltid höra av dig till Gurresta som äger Looping. Dom har kanske nån till salu eller så vet dom nån annan som har... Hoppas verkligen att du hittar det du söker!!!!

varit i kontakt med gurresta tidigare... domhar bara unghäst..0-2 år.. ska ha 4 helst..får kika efter den där på strömsholm då..

Jag har en Looping-avkomma född i år så det är för tidigt att uttala mig för mycket, men hittills är jag mer än nöjd.

Fick betäckningen sponsrad då mitt sto vann kvalitetstävlan som 4-åring. Hade inte tänkt utnyttja den först men åkte sedan till Gurresta för att åtminstone titta på honom och lite avkommor då han passar mitt sto mycket bra härstamningsmässigt, och jag blev mycket positivt överraskad. Samtliga avkommor har varit trevliga exteriört och sett både mycket ridbara och ambitiösa ut så jag bestämde mig för att utnyttja betäckningen trots allt och det har jag inte ångrat.

Samtliga avkommor jag träffat och samtliga ägare till Looping-hästar jag pratat med har varit mycket positiva till sina hästar på alla sätt och vis och det är inte helt vanligt.

Min egen lilla dam visar hittills på ett strålande temperament, goare och trevligare fölunge får man leta efter, mkt sansad och trygg. Mycket bra typ (9:a på fölmönstringen), bra storlek och trevliga gångarter. Hoppar bra över stenarna i hagen också ;)

Hon är tänkt som påläggskalv till mig själv ridmässigt (och senare avel) och meningen är att hon skall bli tävlingshäst inom företrädelsevis hoppning men även dressyr och lite fälttävlan och jag tror faktiskt att hon kommer bli en utmärkt allroundhäst, precis det jag själv söker.
Framtiden får utvisa om jag får rätt ;)

Vet f.ö en trevlig 3-åring e. Looping till salu, PM:a om du vill veta mer.

Jag har träffat en riktigt trevlig tidigt kastrerad valack.
Han var trevlig som liten hingst också.

Ha, ha
måste bara fråga om det finns okastrerade valacker ? ;)

Gammal tråd!
Häst nr 1 i ursprungsinlägget gick till slut 135 o lär just nu upp en junior.

Nu velar jag på om jag ska prova Looping på mitt connemarasto somska betäckas med en stor häst i år.
Han börjar bli gammal så de är väl dags att använda honom innan de är för sent.
Frågan är om han passar mitt sto....

Looping är ju i mitt tycke väldigt tung och grov i typen, lämnar han lika grovt? De föl jag sett har varit väldigt fina, men jag tror att jag bara sett en vuxen som visserligen var väldigt fin men jag vet inte vad som var mer i henne. Jag tycker ju att Landlord var snyggare, men Ole som tidigare ägde dem bägge vet jag föredrog Lopping som han tyckte var väldigt trevlig.

Mitt intryck är att Landlord-hästarna är lite svårare temperamentsmässigt än Looping-avkommorna. Beror ju på vad man tycker om, förståss.

Looping har ju nästan samma stam som Lucky Light, och det jag har sett efter honom har inte varit jättegrovt. Kanske ingen förädlare, men heller ingen "pansarvagnsmakare".

Senast ändrad:

De landlord hästar jag har sett har varit mkt mkt grövre än loopinghästarna.

De loopinghästar jag ridit och sett har varit normala i grovlek, vissa åt de smäckrare hållet, som rört sig lätt och lämnat backen snabbt vid hoppning.

Har otroligt bra erfarenhet av Looping, snygga, i uppförsbacke, har en äldre som gått svår klass och ett 5-årigt sto 8 (till salu ) ue National Zenith**, mamman helsyster med godkänd fbl-hingst Hör av dej om du vill veta mera, supertrevliga hästar :p

Looping är ju i mitt tycke väldigt tung och grov i typen, lämnar han lika grovt? De föl jag sett har varit väldigt fina, men jag tror att jag bara sett en vuxen som visserligen var väldigt fin men jag vet inte vad som var mer i henne. Jag tycker ju att Landlord var snyggare, men Ole som tidigare ägde dem bägge vet jag föredrog Lopping som han tyckte var väldigt trevlig.

Fast jag som såg Looping senast idag måste säga att väldigt grov och tung är han faktiskt inte. Att han är något grov kan jag hålla med om, men inte tung. Måste säga att hans temperament är det som jag lagt mest märke till, som alla avkommor som jag sett också verkar ha. Dom är väldigt trygga och stabila i sig själv.

/Camilla

Vi har ett sto efter Looping =) Hon är 6 år i år. Köptes som 3 åring tänkt som skogs/lätt allround häst till mig och min mamma. Min syster hade tidigare varit och tittat på henne hos uppfödaren och då även passat på att hälsa på Looping och hon tyckte att vi skulle köpa henne. Så hon kom till oss med lastbil och ut ur denna trippar ett sött litet sto som ser ut som en ponny med fölmage och jag tänkte Herre J... hur ska detta sluta!? För att göra en lång historia kort så visade de sig så fort hon var inridien att hon var MER än en skogshäst..! Hon har gått som 4 & 5 -åring i Avelschampionatet i hoppning på Flyinge med min syster på ryggen och vi är jättenöjda med resultatet! Var till final nu som 5-åring :) Satsar även på Flyinge i år! ^

Vårt sto är en tossfia!! ;-P Har aldrig varit med om maken till energi hos en häst. Hon busar i hagen - med sig själv om ingen annan ställer upp! Hon bockar & brallar och brukar få till nåt som liknar capriollér i galoppen, vilket gör de svårt att sitta kvar i sadeln. Men hon är gudasnäll i all hantering!! Hon är en riktig tävlingindivid som blir SÅ fokuserad när hon går in på tävlingbanan. Bra temperament + att hon är riktigt snygg! Ädel i kroppen, lagom stor (1,68) med Loopings fina huvud <3
Vi har inte startat henne i dressyr men hon har kapacitet att gå lite högre klasser där med! Jag, som är för dressyr, funderar på att starta henne framöver. Hoppas detta var till någon hjälp! =)

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 091
Utrustning Satt och funderade lite på det här med bett till Herr Häst i olika situationer. Han är ju ganska "tung" i kroppen, och lite av...
2
Svar
24
· Visningar
2 130
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka