Longerlinor, finns det bra och dåliga?

Gimlan

Trådstartare
Behöver köpa en longerlina, har aldrig ägt någon med inser att jag efter över 30 år som hästmänniska behöver en. Är det något särskilt man ska tänka på? Finns det ens ”bra” och ”dåliga”?

Behöver köpa en longerlina, har aldrig ägt någon med inser att jag efter över 30 år som hästmänniska behöver en. Är det något särskilt man ska tänka på? Finns det ens ”bra” och ”dåliga”?
Ja det finns det.

Framförallt ska man undvika syntet. Bomull är bäst. De bränner inte om hästen rycker till eller bockar. De är tillräckligt lätta för att få lätt och bra kontakt med hästen.

Jag gillar inte tunga linor. Tycker att kontakten blir klumpig.

Ja det finns det.

Framförallt ska man undvika syntet. Bomull är bäst. De bränner inte om hästen rycker till eller bockar. De är tillräckligt lätta för att få lätt och bra kontakt med hästen.

Jag gillar inte tunga linor. Tycker att kontakten blir klumpig.
Tack :)

Materialet är viktigt, inte syntet utan ska kännas bekvämt i handen.
Haken är också viktig, den får inte vara för klen. Själv gillar jag sorten som kallas pistolhake.

Smaksak antar jag. Jag gillar mjuka linor som är sköna att hålla i. Vill inte ha något stelt. Jag har från Hööks som jag tycker är bra.

En med lite tyngd i och bra kvalitet.
De där billiga, "vanliga", platta i syntet som finns i var och varannan hästbutik med en klen pistolhake är jag less på, riktigt skräp.

Beror väl på vad du ska göra med den? Om du ska ha den för att snurra hästen några varv på en vilodag, leda hästen i eller liknande så duger en vanlig från Hööks. Däremot om du vill jobba hästen i longeringen, dvs ha mer kontakt och så, så kan jag tänka mig att en lite tyngre funkar bättre. Ungefär som läderremmar funkar bättre än syntettömmar för tömkörning.

Beror väl på vad du ska göra med den? Om du ska ha den för att snurra hästen några varv på en vilodag, leda hästen i eller liknande så duger en vanlig från Hööks. Däremot om du vill jobba hästen i longeringen, dvs ha mer kontakt och så, så kan jag tänka mig att en lite tyngre funkar bättre. Ungefär som läderremmar funkar bättre än syntettömmar för tömkörning.
Jag har en fyraårig islandshäst, femgångare med svag trav, som kommer jobbas någon dag i veckan på lina under, ja, så lång tid som krävs, men några månader kanske.

Jag har en fyraårig islandshäst, femgångare med svag trav, som kommer jobbas någon dag i veckan på lina under, ja, så lång tid som krävs, men några månader kanske.
Du har inte funderat på att tömköra istället? Jag upplever att det är lättare att jobba dem när en får en yttertygel till hjälp.

Du har inte funderat på att tömköra istället? Jag upplever att det är lättare att jobba dem när en får en yttertygel till hjälp.
I det här fallet och just nu är det inte aktuellt. Det är en just inriden fyraåring med väldigt lite trav. Töltar till månen och tillbaka och drar passrepor i hagen för fulls muggar. Vi kommer jobba med bommar, sen får vi se om det ens blir särskilt mycket trav av det alls.

Jag tänker att du kan köpa en billig som su tycker är skön att hålla i. De allra allra flesta som longerar är nöjda med sånt, du kan ju alltid byta om du efter tid inser att du vill ha något annat. Känns dock onödigt att köpa någon (som förmodligen kostar mer) specialare innan du ens vet att du kommer vilja ha den.

tex denna från hööks är det många som gillar:
420176-80-00000_1.jpg

Jag tänker att du kan köpa en billig som su tycker är skön att hålla i. De allra allra flesta som longerar är nöjda med sånt, du kan ju alltid byta om du efter tid inser att du vill ha något annat. Känns dock onödigt att köpa någon (som förmodligen kostar mer) specialare innan du ens vet att du kommer vilja ha den.

tex denna från hööks är det många som gillar:
420176-80-00000_1.jpg

Förstår din tanke, men jag tänker att jag kommer ju ha den länge och säkert tex använda den till lastning, kommande hästar osv, så vill försöka köpa något bra från början :)

Förstår din tanke, men jag tänker att jag kommer ju ha den länge och säkert tex använda den till lastning, kommande hästar osv, så vill försöka köpa något bra från början :)
Alltså jag använder longerlina ganska mycket och jag har en sån som på bilden. Likaså jättemånga av mina kompisar. Jag longerar regelbundet (med kontakt, så det går utmärkt med en sån här), har den när jag lastar och i andra situationer som en lina behövs. Det är helt enkelt väldigt vanligt att man tycker att en sån vanlig lina är bra.

Alltså jag använder longerlina ganska mycket och jag har en sån som på bilden. Likaså jättemånga av mina kompisar. Jag longerar regelbundet (med kontakt, så det går utmärkt med en sån här), har den när jag lastar och i andra situationer som en lina behövs. Det är helt enkelt väldigt vanligt att man tycker att en sån vanlig lina är bra.
Aha! Låter som det är en sån jag kan satsa på alltså :)

Liknande trådar

Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 333
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 133
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2