Longeringstips

Draumsyn

Trådstartare
Min kille har aldrig fått lära sig longering/tömkörning under inridningen utan jag har lärt han det nu i höst då han var 8 år, han är väldigt lättlärd och förstår hjälperna fint vilket är jättebra!

Dock så har vi ett problem, han förstår liksom inte "vitsen" med detta och segar sig lätt, i vanliga fall är han en pigg och glad häst men under longeringen har han lätt för att bli slapp.
Jag varierar löslongering & longering i lina, har aldrig haft han inspännd då han först och främst måste hitta sin egen balans när han travar på volt. Jag har dubbellongerat han ett par ggr men med "slacka" tömmar, mest för att ha möjlighet att forma honom.

Ngn som har bra tips på hur man får longerings/tömkörningsbiten att bli roligare? Jag brukar alltid försöka vara pigg och positiv själv för att det skall smitta av sig men han tycker ändå att det finns roligare saker och går och kollar på annat.
Tyvärr har vi inte tillgång till rudnkorall med höga staket eller ridhus, så det finns ju mkt han kan titta på...

Konkret:
Vad kan jag göra för att han skall tycka det är roligare/bli piggare?
Hur skall jag få honom att bli mer koncentrerad på mig och mindre på allt annat runt omkring?

Sv: Longeringstips

Om han är någorlunda lydig och lyssnar bra på framåtdrivande hjälper så kan du ju växla mellan skritt-trav-skritt, halt-skritt-halt osv, se till så att det händer saker hela tiden för honom så att han aldrig slutar fokusera på dig. Lycka till!

När du löslongerar så pröva lek lite med markbommar. Olika positioner olika höjder och skapa uppgifter för dig och hästen att lösa. Jag tyckte det var roligt att t.ex. lägga fyra bommar som i ett "plus" och använda dem som platser för t.ex. tempoändring. Eller lägga bommarna i en fyrkant och ha som utmaning att få hästen att gå in från voltspåret och längs med bommarna i fyrkant, eller vända in och gå över dem = "byta volt". Det finns massa kul övningar man kan hitta på med några bommar i en rundpaddock! Jag upplevde att min häst och jag blev mer samspelta iom denna typ av lekar, han blev uppmärksam på vad jag sa med kroppen/position och jag hade "stöd" av bommarna för att klara utmaningar utan att ta i honom eller styra via linor. Jag lärde honom oxå så småningom att hoppa på detta sätt, han kunde nämnligen inte mer än stanna, nosa o kliva över :D

Nu har jag ingen rundpaddock längre och saknar de lekarna!

Låter som du skulle behöva träna lite ledarskap först....först då blir han mer uppmärksam på dig även om han tycker något är tråkigt!

Longera honom med långpisk och håll inte på så länge...(max 20 min)

Hallau: Ngn gång per vecka kanske, beror lite på underlaget och så, just nu är det metervis med snö överallt så enda upplogade stället är vår parkering typ :s Men försöker träna markarbete 1-2 ggr/vecka.

Salka9: Försöker variera tempon och hålla honom allert, det är bara att jobba på :)

kvandi Det låter absolut kul, får bara vänta in våren så man kan vara på ridbanan iaf (har ingen rundpaddock) + skaffa lite fler bommar :p Han har bara gått över bommar ett par ggr och är först skeptisk till om de verkligen inte är KROKODILER, sen verkar han tycka det är rätt skoj :) Det är synd att det är så nyff för honom men vi får jobba på, ev skall det byggas en rundkorall till sommaren :) Det kommer nog bli jättebra isf!

eva171 Jag tycker att han är lydig och uppmärksam för det mesta, han följer i princip alltid (förrutom när man går förbi foderrumet =P) och är trevlig i övrigt, men han är så förbaskat nyfiken! Skall alltid hålla koll på allt runtikring! Men ledarskapet jobbar man ju alltid på, kanske måste han respektera mig mer som sin ledare? Får helt enkelt jobba på och se om det blir bättring :)

Tack för alla tips :)

Då får du skriva o berätta när ni prövat.

Jag blev inspirerad av din tråd och har idag för första gången på nästan ett år longerat! Hästen hade inte glömt det och jag måste säga att hon uppförde sig bättre än i fjol! Fast utan ridbana blev det ju lite sisådär med plats, koncentration och voltspår men för att ha varit i en grusvägskorsning mitt ute i skogen så gick det bra :D
Tackar för inspirationen! :bow:

Hehe varsågod :D

Ja det är just det, det har gått allra bäst när jag delat av ridbanan, annars blir det lätt en sned häst som kollar utåt och äggformad volt :p

Tycker snön kan försvinna så man kan träna med bommar!

Det viktigaste när du longerar är att hästen har fokus på dig och är uppmärksam på övningen du ber den att utföra. Låt den inte titta på andra saker, utan påminn den om att det är dig den som den ska rikta uppmärsamheten mot. Detta bekräftar att det är du som är ledaren.

Och om hästen lätt blir okoncentrerad hur skall jag då på bästa sätt få han att tycka det är roligare att vara uppmärksam och se på mig?

Han är väldigt sällskapssjuk emot de andra hästarna och springer ofta och kollar åt de håll som de är och så, kan ibland kännas lite svårt att få han att tycka att jag är mer intressant,

Och om hästen lätt blir okoncentrerad hur skall jag då på bästa sätt få han att tycka det är roligare att vara uppmärksam och se på mig?QUOTE]

Varje gång han tappar koncentrationen har du inte bytt arbetsuppgift tillräckligt ofta. Ge honom halt tecken, gå fram i nästa gångart, byt varv eller vad det nu kan vara för uppgift som kan passa just då. Se till att få reaktion direkt, att stå och småsmacka i ett halv varv eller proooa eller hoa får man ingen alert och pigg häst av. En tillsägelse, reaktion på en gång, iallafall inom 2 steg.I början kan det bli en himla massa ändrande av uppgift, (jag skulle tro minst 4 ggr/varv) men efter ett tag brukar dom ge sig och hålla uppmärksamheten på dig. Det är ju trots allt betydligt jobbigare att byta gångart och håll än att titta på vad polarna gör.... Dom är ju lite lata av sig till naturen. Håll på max 10 min tills du har hästen där du vill ha den, sen kan ni börja jobba!! Skritta gärna fram och av hästen med promenader utanför volten.

Lycka till!

Jag vet inte om du fortfarande har en massa snö men isåfall (det här är inget tips på hur du ska få honom koncentrerad, utan hur du kan få honom att ta i mer) borde du ta med hästen ut på en täckt full med snö. Då får hästen först hitta sitt eget spår i djupsnön, och sen blir det mycket jobbigare = tar i mer = mer muskler :angel:

Min häst har gått ner en del i vikt med hjälp av djupsnö och en longerlina :angel:

Lycka till!

Här har vi 1½ meter snö i princip överallt :angel:

Jo när han är mjuk och fin i kroppen igen (fick en sträckning i en muskel i veckan) så skall vi ta i tu med longeringen, först på planmark men sen även i snön :)

Och jag skall tänka på att variera hela tiden så att han inte tröttnar. Ser fram emot att testa de nya tipsen :D

Tack!
Jo det där med ögonlinjen förstår jag och även han, det är just när man vill att han skall bromsa/öka som han inte förstår. I neutralt läge så går det bra (ända tils han ser en intressant fågel eller ngt...)

Sen är det ju just det att han skall springa i en rund volt som man får jobba med en del, han "går emot" ibland så att volten lätt blir "kantig" men det där kommer nog med träning kan jag tro, han har trots allt inte tränat så mkt på detta.

Jag hade prövat att börja på liten volt. Ha honom bara drygt en meter från dig. Se till att vara tydlig med vad du vill. Börja i skritt, byt varv ofta, försök lära honom att när du byter hand på linan så ska han byta varv. på det viset lär du honom också att vara uppmärksam på dig och det blir inte så tråkigt. Då kan du också korrigera om han blir uppmärksam på något annat än dig. när han gått 1-2 varv och bibehållt uppmärksamheten så gör halt så ni står mittemot varandra. detta ökas sedan i volt storlek och tempo.

Nästa övning är som en variant av "arga leken" (fast den inte är arg) Stå mittemot honom, (detta kräver lite tid och tålamod men utdelningen brukar vara enorm!) det blir en stirrlek där han måste se på dig, tittar han på något annat gör du ett lätt knyck i linan tills han ser på dig igen, själv står du stolt med "lyftat huvud". När han till sist sänker sitt huvud/tuggar/slappnar av (det kan ta olika lång tid) sjunk ihop vänd dig bort och gå några steg, låt honom komma till dig och beröm honom mjukt. Tecknen kan vara små från början. men du kommer förstå vad jag menar!
Kommer han här emot dig innan han har slappnat av så höj ditt huvud och backa honom tillbaka där du ställde honom får början. fortsätt tills han slappnar av!
Det fungerar bäst om du är helt tyst!

Detta brukar ha en enormt avsappnande inverkan på de flesta hästar, man tar liksom över ledarskapet utan det minsta våld eller tjat.
Resultatet brukar bli en häst som "går fot som en lydig hund";)

Nästa övning är som en variant av "arga leken" (fast den inte är arg) Stå mittemot honom, (detta kräver lite tid och tålamod men utdelningen brukar vara enorm!) det blir en stirrlek där han måste se på dig, tittar han på något annat gör du ett lätt knyck i linan tills han ser på dig igen, själv står du stolt med "lyftat huvud". När han till sist sänker sitt huvud/tuggar/slappnar av (det kan ta olika lång tid)
Detta brukar ha en enormt avsappnande inverkan på de flesta hästar, man tar liksom över ledarskapet utan det minsta våld eller tjat.

Den här övningen har jag också fått lära mig och den är jättebra!
Ska kanske lägga till att när hästen tuggar/slickar sig om munnen, eller sänker sig så betyder det att hästen är underlägsen och har accepterat dig som ledare! :)

Detta låter spännande, det ska jag prova imorrn!
Är det någon som har åsikter om att göra mycket små volter då man tycker att hästen har fokus en mil bort? Alltså en variant på att flytta bakdelen, men mer utdraget, tex ett par varv - enbart för att få hästen att fokusera bättre på linföraren.
Jag brukar ibland göra så då hästen inte reagerar tillräckligt på mina signaler.

Liknande trådar

L
Hästhantering Jag har nått en gräns med min häst då jag tror att han har något slags mentalt problem. Jag köpte min häst när han var 2 år, han är...
Svar
12
· Visningar
5 557
Senast: Anaconda
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 426
Senast: Pettsson
·
Körning Nu känns det som om jag och hästen har ganska bra koll på varandra i tömkörningen. (På bana, med mycket volter& böjda spår) Det svåraste...
Svar
7
· Visningar
3 067
Senast: pannkakssmet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur