Longerings bilder.

H

_Hannzo_

8227959.jpg

8227972.jpg

8227973.jpg

8227976.jpg

8228008.jpg

8228009.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228008.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228012.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228033.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228036.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228032.jpg?0

Många bilder. Hästen är ej i kondition och väldigt, väldigt benig, som ni ser. Några tips på hur vi ska gå till väga? Ridningen fungerar inte just nu.

Någon som kan gissa ras?:p

Sv: Longerings bilder.

Tömköra, fodra rätt och ge musklerna och kroppen en chans att vila och byggas. :)
Promenader för hand över stock och sten är bra för benlyft och tankeaktivitet.

Är den trevlig i huvet?

Jag hade gärna tömkört men ägaren har varken gjord eller tömmar.

Nja, det beror helt på vad man tänker på. Att longera, ut o gå med, är hon guld. Sen har hon sina hysteriska anfall som hon kan få om hon sitter fast, men det är även där vi har problem i ridningen att hon har vunnit över ägaren (Jag kom in i bilden efter det.)

Ok.

Vad händer om du använder tyglarna från marken? Alltså går bredvid, men styr med tyglarna som vanligt? Är det bara panik över att hon sitter fast? På vilket sätt då?

Jag har inte provat det med tyglarna från marken, men för någondag sen när jag skulle ut o rida så tog jag tag i höger tygel så hon böjde nacken innan jag skulle hoppa upp för hon vägrade stå still. Då fick hon panik o kastade sig/reste sig bakåt rakt in i min bil. Hon har ingen aning om vad hon kastar sig bak mot.

Andra gången jag träffade hästen skulle jag borsta hennes huvud (Hon stod på gången.) Försiktigt från sidan skulle jag göra. Då fick hon också panik och kastade sig bakåt och slutade inte förens hon var lös. Grimman gick av. Då var hon nöjd.

Om det är en varmblodstravare så är det ganska vanligt att de är huvudskygga. Så det är bara att ta gradvis med tills hon kan lita på dig.
Jag tror hon måste få gå och "lulla" ett tag i hagen, äta rätt och kanske vara ute och gå ett tag nu innan du rider. Hon ser väldigt tunn ut och ser inte ut att ha muskler för att kunna bära en ryttare.
Så ta det lugnt och låt henne få massa god mat o en trygg tillvaro ett tag bara! :)

//Mimmi

Okej, men hon ser tunn ut både muskulärt och i hull..?
Jag skulle jobba henne mycket från marken med tömmkörning mm.
Säger inte detta för att göra nåttt påhopp på dig utan ger dig bara lite tips. Jag har själv ett sto hemma som jag haft i ca 3 månader, hon har fått upp hullet och nu ska vi börja bygga muskler.
Hur länge har du haft henne?
Hur gammal är hon?

//Mimmi

Nej nej, jag vet att hon är väldigt tunn. Jag förstår att du säger det :) Hon har haft kolik ett flertag ggr.

Jag är bara medryttare, har ridit henne i ca 2 månader till och från. Men har nu skippat ridningen helt. Måste försöka vinna över henne från marken först.

Som jag skrev längre upp så har vi ingen gjord eller tömmar så vi kan tömköra henne, tyvärr.

Hon är hela 17 år. Gammal ridskolehäst.

Här är en bild från hennes glans dagar:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08230000-08239999/640x480/8231528.jpg?0

Jaha, okej.. då förstår jag. Trodde det va en unghäst :)
Jo, är man "bara" medryttare kan det vara svårt att lägga upp träning, mat mm för hästen..

//M

Jo, fast ägaren blir bara glad över all hjälp hon kan få.
Hon är en ridskolemänniska som började rida i vuxna dagar.
Så jag försöker hjälpa henne så gott det går.. :-)

& nej, det är faktiskt ett fullblod. Jag önskar så gärna att jag fick veta varför hon blir så hysterisk & får panik.. Inte kul att veta att det varjedag ska hända något dåligt.

Jo, fast ägaren blir bara glad över all hjälp hon kan få.
Hon är en ridskolemänniska som började rida i vuxna dagar.
Så jag försöker hjälpa henne så gott det går.. :-)

& nej, det är faktiskt ett fullblod. Jag önskar så gärna att jag fick veta varför hon blir så hysterisk & får panik.. Inte kul att veta att det varjedag ska hända något dåligt.

Näe sånt är inte kul. Åka ut till stallet och tänka "Jaha, vad ska hända idag då?":confused: :confused: :(

Det ser ut som om det skulle kunna vara en snygg häst med lite mer muskler och hull ;)
Dock ser det ut, som du säger, att hästen har allvarlig proteinbrist. Vet du varför hon är så smal?

Tycker att hon går hyffsat bra på bilderna! :)

Ang att ägaren inte har tömkörningsgjord eller tömmar, så har du två långa rep (longerlinor tex) så ta sadeln och bind ihop stigbyglara under magen med ett grimskaft tex och trä sedan linorna igenom stigbyglarna, det funkar bra!
Alternativt att du trär linorna igenom stigbyglarna när de är upplagda (ja, som de är när man inte rider, om du förstår :angel: )

lycka till :)

edit: såg nu att hon haft kolik. (ang att hon är tunn).

Tack för ditt svar! :bow:

Ja, jag tror också att hon kan bli en snygg häst med mer muskler och hull. 17 år är ändå inte jättegammalt. Hon har ju några år kvar..

Tack för tipset ang tömkörning! :) Hoppas bara inte hon blir hysterisk av linorna.. Vet inte om hon blivit tömkörd förut. Men ska ta upp denna iden med ägaren. Jättebra svar, tack!

Ja, jag tror, men vet inte, att det är därför hon är så tunn. Men hon har haft kolik 2 gånger minst under kort tid. Hennes mage är inte helt bra.

Det är mycket möjligt att det därför hon är tunn!
Vårt halvblod hade kolik två ggr (och då ändå med 5månaders mellanrum) och såg rent ut sagt förjävligt ut under den perioden.
Han hann aldrig "återhämta" sig innan nästa kolik kom.

Ja, så vi jobbar på det nu. Men alla ger tips om mer protein. Jag har noll koll på det här med foder eftersom jag aldrig haft egen & inte behövt lägga mig i foderstaten. Men kanske borde tipsa ägaren? Vad borde man ge en så här tunn häst med bukmage?

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Ridning Jag köpte i slutet av sommaren min drömhäst, en riktig läromästare. Han är 20 år gammal och har tidigare tävlat hoppning på hög nivå. De...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det klart! Boxarna är uppe och nu är det bara finslipningen kvar. Saker som galler för fönstren som ska upp, olja in träet och...
Svar
5
· Visningar
7 107
Senast: Liten
·
Avel Jag letade efter en redan befintligt friesertråd men hittade ingen så jag startar en ny. Jag har precis blivit ägare till en...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
33 388
Senast: tindra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV