Longerings bilder.

Sv: Longerings bilder.

Hanna jag hoppas att hon sldrig mer kommer göra så som hon gjorde idag när jag var med ut :crazy: :eek:
Jag blev skit skrajj:crazy:

Ja verkligen.. Visste fan inte vad jag skulle göra när hon gjorde sådär..
Man känner sig lite hjälplös på nå sätt :crazy:

Hehe, jag tog ett fullblod på prov/foder. Men hennes hovspricka blev aldrig bättre så hon fick åka tillbaka till sin ägare.

Nä, jag håller mig till medryttarhästarna än så länge tills jag har fast jobb känner jag.

På fredag ska jag förövrigt hoppa Cindys förra ägarens nya häst. Aldrig hoppad under ryttare. Får se hur det kommer gå.. ;) Längtar supermycket! Ska bli så KUL!

Nä, jag håller mig till medryttarhästarna än så länge tills jag har fast jobb känner jag.

På fredag ska jag förövrigt hoppa Cindys förra ägarens nya häst. Aldrig hoppad under ryttare. Får se hur det kommer gå.. ;) Längtar supermycket! Ska bli så KUL!

Vill du ha sällskap då? :p

Hehe, hästens ägare ska vara med så. Så lite nervositet som möjligt. Med tanke på att jag aldrig ens träffat hästen :P

Du menar hennes nya häst alltså? Kul!! Trodde inte ni var vänner längre... Väntar på svar från henne nu, skickade ett långt mail med alla nyheter här ifrån och lite nya bilder på min foderhäst!!

Nu har vi en ny västeråsare i stallet förresten!! Elsa heter hon och har en islandshäst som heter Snotra!! Nån du känner?

Vänner & vänner. Vi pratar knappt men råkade stöta på varann på msn för någondag sen. :) Då fick jag den förfrågan som jag inte kan tacka nej till!:D Ska bli så superskoj! Hennes nya unghäst, ja.. :)

Nej, känner ingen Elsa eller Snotra. :)

Nyfiken på varför du har en inspänningstygel på yttersidan bara? Speciell anledning? Har aldrig sett man gjort så.

Angående maten så ser man ju att hästen har rätt stor proteinbrist, men även lite tunn.
Är inte höet analyserat så se till att få det gjort. Och tills dess kan du ge 2-3 kg lusern typ kvarnbys som har rätt högt protein jämnfört med kraffts, och det är även melassfritt. Även linfrökaka 5-6 dl hade jag provat, innehåller mycket fett och är bra för magen.

Nyfiken på varför du har en inspänningstygel på yttersidan bara? Speciell anledning? Har aldrig sett man gjort så.

Angående maten så ser man ju att hästen har rätt stor proteinbrist, men även lite tunn.
Är inte höet analyserat så se till att få det gjort. Och tills dess kan du ge 2-3 kg lusern typ kvarnbys som har rätt högt protein jämnfört med kraffts, och det är även melassfritt. Även linfrökaka 5-6 dl hade jag provat, innehåller mycket fett och är bra för magen.

Hon har inspänningstygel på båda sidorna.. Det är jag som tagit bilderna

Håller med om att hon skulle behöva en foderstat men är inte det möjligt så är Lusern bra för proteinet.
Problemet med hästar som är så stirriga är att de sällan får använda huvudet. Låt henne fundera på vad du vill. Hjälp henne inte med allt bara för att du tror att hon behöver hjälpen. Tassa inte på tå men se till att det är lugn så att du inte skapar mer spänningar.
Sedan behöver hon nog stretching. Har hon gått med de här spänningarna ett tag så gör det ont när du sätter dig på ryggen. När du longerar ska du driva på bakbenen utan att hon springer iväg. Du ska få henne att höja ryggen och på så vis stretcha. Samla traven, mycket övergångar utan att låta henne bli så lång. Manken ska upp!
Hon behöver säkert stretching av dig också.
Lycka till!

Du verkar ha många hästar att rida. Måste vara roligt och lärorikt att få rida olika slags hästar. Hur många medryttahästar hinner du med, jag tycker jag har fullt upp men skola och EN häst. Fast hade jag tid hade jag gärna haft en till. Kruxit bara om ägarna vill ha hjälp samma dagar....

Skulle ge henne fri tillgång på hö och lussern för att få upp proteinet.

Var det mig du svarade till?
eller var svaret till _angel87_?

Hur mycket mat får hästen nu?

Ett tips för att bygga upp muskler - eftersom du itne vill rida - är att gå på promenader mitt inne i skogen. Över stock och sten, uppför kullar, ja allt som finns i skogen som går att ta sig över/igenom.
Det ger bra muskler och samtidigt får hästen bra balans och får tänka själv.
Longering är inte bra att göra för ofta så det är bättre om du försöker hitta på något annat.

8227959.jpg

8227972.jpg

8227973.jpg

8227976.jpg

8228008.jpg

8228009.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228008.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228012.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228033.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228036.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08220000-08229999/640x480/8228032.jpg?0

Många bilder. Hästen är ej i kondition och väldigt, väldigt benig, som ni ser. Några tips på hur vi ska gå till väga? Ridningen fungerar inte just nu.

Någon som kan gissa ras?:p

KANON! Detta öppnar dörrar. Nu har du verkligen möjlighet att mjukgöra hästen från marken! Gissar med ganska stor säkerhet att detta är en travare. Öva på att böja hästen, och efter ett tag börja på grunderna till öppna och sluta.

För att göra det lite extra jobbigt kan du ju alltid longera över ett par bommar (3 st, 4 fötter mellan varje bom)
Löshoppa annars, fast inte för högt. Viktigt om hästen är ur kondition.

Och en begagnad longergjord och ett par tömmar kostar inte många kronor. Jag köpte båda i en Second-hand-häst-affär för runt hundralappen! (kolla på Equippa, blocket osv annars):bump:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Ridning Jag köpte i slutet av sommaren min drömhäst, en riktig läromästare. Han är 20 år gammal och har tidigare tävlat hoppning på hög nivå. De...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det klart! Boxarna är uppe och nu är det bara finslipningen kvar. Saker som galler för fönstren som ska upp, olja in träet och...
Svar
5
· Visningar
7 107
Senast: Liten
·
Avel Jag letade efter en redan befintligt friesertråd men hittade ingen så jag startar en ny. Jag har precis blivit ägare till en...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
33 388
Senast: tindra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV