My Horse and I

Trådstartare
Jga har gjort illa ryggen och måste nu longera min bushäst som HATAR att bli longerad och brukar alltid skena och bocka runt ett tag innan han lugnar sig..
Just nu är matte inte så stark så jag orkar inte spjärna imot allt för mycket och vill då inte riskera att tappa honom.

Jag undrar följande om jag sätter longerlina i bettets inre ring så visst åker väl tränset av om han skulle trampa på linan???

Sv: Longering

Jobbigt att skada sig! :( Hoppas du blir bättre snart.

Vet inte om tränset åker av om man fäster i inre bettringen, tror inte det. Men man vill ju verkligen undvika att hästen trampar på linan. Den kan skada sig i munnen.
Jag longerar ytterst sällan. Men när jag gör det sätter jag linan genom inre bettringen, bakom öronen och fäster i yttre bettringen. För att man ska förhindra att bettet dras mot insidan för mycket. Eller så longerar jag i sidepull (tömkör iaf alltid i sidepull). Det är väldigt bra med bettlöst/kapson för att bespara hästens mun.
Är hästen mkt pigg kan du om du har möjlighet släppa den lös på ridbanan/ridhuset. Så får den springa av sig. Låt den springa tills den lugnat sig. Sen kan man longera (om hästen inte redan tränat sig själv trött redan). Det måste gå säkert till.

Hur ofta hade du tänkt longera hästen? Jag skulle själv inte göra det mer än 3 gånger/v -under en kortare period. Kan inte någon i stallet/en kompis rida hästen? Eller låt den få vila.

Hej!

Hoppas du blir bättre snart...:grin:

Jag skulle tro att tränset går sönder snarare än ramlar av... Ett alternativ till longering (i ditt fall) är kanske att lösgaloppera med inspänningstyglar (av något slag)? Då behöver du inte bekymra dig om någon lina... Eller att göra som ovanstående föreslår, och be någon annan rida/longera till du åtminstone känner dig lite bättre.

Lycka till!

Håller med föregående svar, lösgalopp kan ju vara ett bra alternativ, eller låta ngn annan rida alt ta med som handhäst, tömköra, löshoppa?

Finns ju en del man kan göra utan att kunna rida själv :)

Lycka till! Hur länge måste du vila?

Jag får besked om det är en spricka i revbenet imorgon förhoppningsvis..Tanken är att longera 1 ggr i veckan ,jag har ridhjälp plus löshoppnig söndagar..

Men jag vill veta det säkraste sättet att longera om hästen skulle slita sig.

Jag kommer inte att longera själv ...Min häst är väldigt känslig vid nacken lika så om man drar genom båda ringarna..Förra veckan slet sig en häst från en tjej när hon skulle tömköra med följd att hästen skadade sig allvarligt i höger framkota...Hästen hadde skenat omkring i 10 minuter innan han trampade på linan..Nu är min den lata sorten så han skulle inte skena i 10 minuter...Och min bråkar alltid även om han inte har överskottsenergi ,han HATAR longering....

Säkraste enligt mig (som i tidigare inlägg): löst helst, annars longering med bettlöst, lugn/"rastad" häst. Och förstås rutinerad linförare.

Jag reagerar lite på att du säger att han "hatar longering". Då gör man något fel kan jag tycka. Ställer för mycket krav/för lite krav eller (det vanligaste skulle jag tro) håller på å nöter för länge. En häst som inte gillar det han gör kan lätt skapa spänningar och jobba emot istället för med. Det ger aldrig några bra resultat.

Har tyvärr ingen kapson men någon annan kanske har.Anledningen att min inte gillar att bli longerad är för att han är lat och att man kommer åt honom,detta är bara en dumhet som förhoppnigsvis går över..Men jag tycker att longering ingår i utbildningen av unghäst ,om vetrinären behöver se honom är det bättre att kunna longera än att behöva springa sjäv..Han är inte så mycket longerad max 10 ggr i sitt liv ,född 2003.Och nu när jag är skadad tänkte jag ta tag i det..Men tack för alla tips!!!

Sidepull hadde varit värt att prova men min är super känslig bakom öron/nacke och över nos rygg.Har köpt ett hackamoore som jag inte riktigt vågar prova ännu eftersom han är så känslig över nosryggen...

Jag är jätterädd om hästens mun. Om din häst nu drar, är idén med att fästa linan i bettet INGEN bra idé. Pröva med kapson, vissa hästar känner sig bekvämare med det, och du slipper dåligt samvete för hur hästens mun kan må sedan. Gör det så väntligt som möjligt :) Har du ingen tillgång till korall eller något? eller kanske kan bygga upp en med hinderstöd? Detta omringar din häst, vet inte hur du menar att han drar? att han drar framåt eller kastar sig bort? Springer han bara på så låt honom göra det, och när han är på väg att sakta av så driver du ytterligare lite till. Kastar han sig så är det bra med ett omringat område. Att han vet vart ramen går.

Någon som har tips på hur man gör med en unghäst, vid longering som hänger sig i kapsonen (alla longerinsprylar) och kastar sig utåt? Har fått tips av min tränare att löslongera mkt , använder korall osv. Men undrar om ngn VET ngt som funkar & har gjort det?

Jag är jätterädd om hästens mun. Om din häst nu drar, är idén med att fästa linan i bettet INGEN bra idé. Pröva med kapson, vissa hästar känner sig bekvämare med det, och du slipper dåligt samvete för hur hästens mun kan må sedan. Gör det så väntligt som möjligt :) Har du ingen tillgång till korall eller något? eller kanske kan bygga upp en med hinderstöd? Detta omringar din häst, vet inte hur du menar att han drar? att han drar framåt eller kastar sig bort? Springer han bara på så låt honom göra det, och när han är på väg att sakta av så driver du ytterligare lite till. Kastar han sig så är det bra med ett omringat område. Att han vet vart ramen går.

Någon som har tips på hur man gör med en unghäst, vid longering som hänger sig i kapsonen (alla longerinsprylar) och kastar sig utåt? Har fått tips av min tränare att löslongera mkt , använder korall osv. Men undrar om ngn VET ngt som funkar & har gjort det?

Jag tror att man helt enkelt får driva på tills dom lugnare sig..Min hadde bara busat runt om jag löslongerat honom och inte lärt sig ett dugg..Jag ser det som en del i uppfostran att dom får lära sig att acceptera att bli longerade..Jag ville bara veta det säkraste sättet att göra det på...

har du en tillgång till korall är det jättebra att använda den.
Det var det min tränare medade, att ha henne där. Hon förstår snart att det är runt mig hon ska springa. Hon är ung, så hon har inte riktigt förstått saken. Det är inte bara att ställa sig & longera henne.

Longerigen igår gick kanon :bump::devil:Efter att busat av sig överskotts energin så har han förstått vad som väntas av honom och lugnat sig,skrittade med lugnt och fint med huvudet sänkt vid avslut... Mattes Gull:love:

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Ridning När ryttaren själv är konvalicent? Jag drog på mig en ordentligt ryggskott i förrgår & kan knappt röra mig, går hos kiropraktiker inkl...
2
Svar
29
· Visningar
3 062
Senast: Spirit
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 102
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar