Sv: longering
Jag brukar bara använda tyglarna som "inspänningar" på unghästarna. Jag sätter dom bakom stigbyglarna så att hästen kan röra sig ganska fritt (man får ju anpassa längden) men ändå känner av att "det tar stopp".
Sen brukar jag gå bredvid och "styra" med tyglarna för att få in höger vänster och framförallt halt.
Har personligen aldrig känt något behov av inspänningar på småttingarna, det är ju ändå inte träning utan bara invänjning. Men om man ska använda inspänningar tycker jag att man ska fundera över vilken typ av häst man har, en som är byggd lite hög i nacken ska ju ha inspänningar som får den att sänka nacken, en som är lång och låg behöver inte en inspänning som får den att sänka nacken. Individanpassat helt enkelt. Skulle nog inte rekomendera gummisnodd till en oinriden häst eftersom den går att dra ut. Lätt att lära sig att även tyglar går att dra ut...
Tömkörning är ju aldrig fel om man är duktig på det, och kan göra det på ett säkert sätt. Själv är jag osäker på själva invänjningsmomentet (det var några år sedan jag var med på det och då var vi 2-3 per häst, dessutom var det mycket övergripande), därför gör jag aldrig det.