A

anvandarnamn

när kan man börja använda inspänningar vid longering för den oinridna unghästen?

eller är det bättre att tömköra och hoppa inspänningar?

vilka inspänningar är bäst?

Sv: longering

Jag började med det när hästen hade varit helt säker på vad han skulle göra ett tag. I början hade jag bara inspänningstyglarna på utan att direkt spänna in något så han fick vänja sig sedan spände jag in lite löst och ökade sedan lite granna på inspänningen.
Personligen tkr jag att de i läder med gummiringr på är bäst, det fungerar iaf bäst på min häst som lätt tar in huvudet för mkt med resår-inspänning. Bara man inte spänner in för hårt så funkar båda bra. De i läder med gummiringar behöver man inte spänna in så mkt med eftersom många hästar reagerar bara på den lilla tyngden som ringarna gör (: Iaf min häst och andra som jag longerat (:

Jag har aldrig gjort något av den, men uppfattningen jag har fått är att det är bättre att tömköra, då kan man väl mer se till att hästen går rätt och inte bara böjer nacken..

Jag brukar bara använda tyglarna som "inspänningar" på unghästarna. Jag sätter dom bakom stigbyglarna så att hästen kan röra sig ganska fritt (man får ju anpassa längden) men ändå känner av att "det tar stopp".

Sen brukar jag gå bredvid och "styra" med tyglarna för att få in höger vänster och framförallt halt.

Har personligen aldrig känt något behov av inspänningar på småttingarna, det är ju ändå inte träning utan bara invänjning. Men om man ska använda inspänningar tycker jag att man ska fundera över vilken typ av häst man har, en som är byggd lite hög i nacken ska ju ha inspänningar som får den att sänka nacken, en som är lång och låg behöver inte en inspänning som får den att sänka nacken. Individanpassat helt enkelt. Skulle nog inte rekomendera gummisnodd till en oinriden häst eftersom den går att dra ut. Lätt att lära sig att även tyglar går att dra ut...

Tömkörning är ju aldrig fel om man är duktig på det, och kan göra det på ett säkert sätt. Själv är jag osäker på själva invänjningsmomentet (det var några år sedan jag var med på det och då var vi 2-3 per häst, dessutom var det mycket övergripande), därför gör jag aldrig det.

Inspänningar används vid behov.
Då vid longering, tex om jag vill rasta av unghästen innan ridning så longerar jag med full ridmundering och ingen inspänning.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar