S

spindel_17

vad har ni för erfarenheter av longering?(nyfiken)

jag undrar om det är ett bra komp,lement för en gammal häst,spänna in lite och longera håller på o träna upp konditionen på damen

Sv: longering

Tycker av egen erfarenhet att longering är bäst till unga hästar att mjuka upp sig eller vänja sig vid all utrustning. En äldre häst mår nog bäst av att rida igån i ett mjukt tempo. Sen kan vi ju själva behöva vila lite oxå och då fuska med en enklare longering

Håller med tinap.
Jag tror att ett bättre sätt att öva upp konditionen än longering, är att rida ut och skritta i skog och mark.Longerig sliter ganska mycket på hästen om man gör det ofta och mycket, vilket krävs om hästen skall få bättre kondition.

Sliter mer än det gör nytta! Kondisen övar du bäst genom långa skrittrundor i skogen. Longering ska man vara sparsam med...

Du har startat en halv miljon trådar de senaste dagarna, om det är så mkt du undrar över så kanske du borde skaffa någon som kan hjälpa dig mer än svara på frågor över nätet?

Sliter mer än det gör nytta! Kondisen övar du bäst genom långa skrittrundor i skogen. Longering ska man vara sparsam med...

Du har startat en halv miljon trådar de senaste dagarna, om det är så mkt du undrar över så kanske du borde skaffa någon som kan hjälpa dig mer än svara på frågor över nätet?

alltså jag är inte okunnig ellelr så det är bara att jag är nyfiken och vissa saker gäller inte mig hehe

Jag tycker det är helt onödigt att longera. Min unghäst longerade jag kanske tre gånger för att han skulle lära sig att ett smack betyder skritt, två betyder trav och tre betyder galopp.
Vet många som longerar väldigt mycket, särskilt unghästar på grund av att de inte vågar sitta upp på dem annars. Jag tycker att det sliter på hästarna i onödan, föstår inte vad det skulle vara för nytta med att spänna in hästen och låta den springa på volt? Finns det några fördelar med longering jämfört med tömkörning?

Snälla söta rara, försök svara på rätt inlägg. Längst ner i varje enskilt inlägg finns möjlighet att svara, klicka på den i det inlägget du vill kommentera. Orkar man inte bläddra upp igen skriver man *KL* elleer *knapplån*.

Jag har inte föreslagit att TS ska longersa sin gamla häst...

Snälla söta rara, försök svara på rätt inlägg. Längst ner i varje enskilt inlägg finns möjlighet att svara, klicka på den i det inlägget du vill kommentera. Orkar man inte bläddra upp igen skriver man *KL* elleer *knapplån*.

Jag har inte föreslagit att TS ska longersa sin gamla häst...

Förlåt, det var inte menat till dig.

Vad menar du med longering?

Jag jobbar mina hästar vid handen i en lina, ibland två. I huvudsak för att jag vill se att dom rör sig korrekt i båda varven, träna kommunikation och samling. Dessa pass är INTE konditionsträning. 15-20 minuter max per gång. Antal gånger är knappt mätbara utan det är när jag får en känsla av att hästen kanske inte är riktigt ren i sina rörelser så går jag in och jobbar på det här sättet för att se var ett ev. problem sitter så jag kan träna det specifikt alt.söka vet.för kontroll i tid.

Jag använder inte inspänningar, någonsin.:cool:

Började longera min 15-åriga tant regelbundet för att få bukt med hennes ryggproblem och lösgöra vänster bak utan att bli avbockad. Detta efter råd från vet och ET då de tyckte att det var bra att hon fick jobba utan ryttare på ryggen ibland. Självklart hade tömkörning varit bättre men jag saknar både kunskap och utrustning.:crazy:

Har longerat 15-20 minuter 1-2 gånger i veckan vilket verkar ha funkat då han är mycket bättre i både ryggen och bakbenet. I början använde jag en pessoa sele men gillar inte hur vissa hästar blir efter att ha gått mycket i sån(okänsliga i munnen och ett konstigt rörelsemönster med bakbenen) så jag har istället börjat använda en chambon som jag gjort och till en sorts gougetygel vilket fungerar jättebra. Hon söker sig framåt nedåt och slappnar av samtidigt som hon tar i med bakbenen och ryggen.:bow:

Tror inte att longering är det bästa för att bygga upp konditionen men kan vara bra för hästar med ömma ryggar eller som behöver lära sig att gå i en mer avslappnad form.:)

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar