J

Josse58

hejsan, vill bara fråga hur ni gör när ni longerar. ala gör man kanske olika. använder ni en massa hjälptyglar, longersgjord, resp. benskydd osv .

bästa sättet för korrekt longering ? om man vill att den ska arbeta rättoch inte bara springa runt .. :confused:

Sv: Longering

Man kan göra olika som du säger, såhär har jag fått lära mig. Du använder antingen sadel (utan stigbyglar) eller longergjord, det beror nog mest på hur man har det ekonomiskt ställt, har man inte råd med longergjord, ta sadel. Sedan ska man ha inspänningstyglar helst för att hästen ska få jobba. Du börjar såklart med att mjuka upp hästen i båda varv lite grand på långa inspänningstyglar. När hästen är uppvärmd kan du gradvis spänna in tyglarna. Hästen arbetar ju inte ordentligt förrän tyglarna är spända, annars springer den ju bara omkring lite... Benskydd kan man nog gärna använda om man vill det, för att vara på säkra sidan. speciellt på hästar som stryker sig. Boots är nog inte heller fel om hästen trampar sig Longera aldrig mer än max 30 min. Lycka till;)

Om jag ska longera seriöst (ha någon syfte och jobba), så spänner jag in med inspänningstyglar. Min häst blir så lätt okoncentrerad så inspänningarna hjälper även till att fokusera.
Brukar oftast inte ha benskydd eller lindor och heller inget spö.
Om jag ska longera bara för att hon ska få springa av sig så är det enda jag har ett träns + longeringslina.:idea:

Inga hjälptyglar, ingen inspänning utan bara kapson eller repgrimma. Longerar icke med syfte att "motionera" hästen utan stilla ner en överhet hjärna, träna kommunikation samt ha koll på rörelserna så att jag ser att hästen rör sig rent. Bra metod att förjobba en unghäst innan man sitter upp t.ex.

Jag använder kroppens(min) position till att styra tempot, kan även samla hästen så den trampar endast med ett rep till hjälp, då går jag intill hästen och driver med ena handen och samlar med den andra...på samma sätt jobbar jag hästen rakt i longerlinan.

För att linjobbet ska ge resultat krävs det att man strävar efter lugnt arbete, inget fläng runt runt, det sliter bara ont:cool:

Jag har vanligt träns, longergjord och inspänningstyglar. Benskydd, åtminstone fram, SKA man ha.

Och som tidigare nämnts, max 30 min.

tycker man allt för ofta ser oseriösa "longörer"

Och varför SKA man ha benskydd? En korrekt häst som blir korrekt böjd på longerspåret går inte och stryker sig. Möjligtvis ett flängande i syfte att motionera hästen, men sådan longering håller inte alla på med.

TS: jag använder kapson och ett dressyrspö.

Och varför SKA man ha benskydd? En korrekt häst som blir korrekt böjd på longerspåret går inte och stryker sig. Möjligtvis ett flängande i syfte att motionera hästen, men sådan longering håller inte alla på med.
Håller med!:banana:

Jag brukar iofs sällan longera men jag undviker helst inspänningstyglar, SÄRSKILT om jag har som syfte att hästen ska jobba rätt. Då använder jag hellre chambon och försöker att med hjälp av spöet och linan få hästen "rakriktad" och lagom drivning och sen låter jag chambonen och hästen själv avgöra formen.
Ska jag däremot använda longeringen enbart som motion och inte i träningssyfte kan jag tänka mig inspänningstyglar bara för att underlätta för mig själv, blir ju lättare att rama in hästen men den får sällan en ärlig form.

Jag HAR longerat en hel del med inspänningstyglar där tyglarna i sig varit till för att få bättre form. Har även använt pessoa-sele (stavning?) och använt drivningen och tempot för att få hästen eftergiven. Kan tillägga att detta var på uppmaning av hästägarna och jag själv skulle knappast bara driva hästen i racerfart och inbilla mig att det ska ge bättre form. Hursomhelst så visst, dom gick snyggt och det slet säkert mycket mindre än om det gått i helt fri form helt oinramade men jag upplevde att det blev en väldigt spänd form. Spänd form kan aldrig var riktigt bra form och hästar får lätt som ovana att spänna sig när man "ber" om form.

Jag brukar iofs sällan longera men jag undviker helst inspänningstyglar, SÄRSKILT om jag har som syfte att hästen ska jobba rätt. Då använder jag hellre chambon och försöker att med hjälp av spöet och linan få hästen "rakriktad" och lagom drivning och sen låter jag chambonen och hästen själv avgöra formen.
Ska jag däremot använda longeringen enbart som motion och inte i träningssyfte kan jag tänka mig inspänningstyglar bara för att underlätta för mig själv, blir ju lättare att rama in hästen men den får sällan en ärlig form.

Jag HAR longerat en hel del med inspänningstyglar där tyglarna i sig varit till för att få bättre form. Har även använt pessoa-sele (stavning?) och använt drivningen och tempot för att få hästen eftergiven. Kan tillägga att detta var på uppmaning av hästägarna och jag själv skulle knappast bara driva hästen i racerfart och inbilla mig att det ska ge bättre form. Hursomhelst så visst, dom gick snyggt och det slet säkert mycket mindre än om det gått i helt fri form helt oinramade men jag upplevde att det blev en väldigt spänd form. Spänd form kan aldrig var riktigt bra form och hästar får lätt som ovana att spänna sig när man "ber" om form.

Varför i hela friden ska du få hästen rakriktad när du longerar? Longerar du på fyrkanspåret? jag kan inte heller fatta varför man ska underlätta för sig själv, om hästen inte går i en "ärlig" form? jag trodde longeringen var till för hästen, inte för den som longerar? :confused:

Med rakriktad menar jag riktad efter spåret givetvis inte helt rak. Kanske uttryckte mig knasigt, jag tänker att man rakriktar när man får hästen att följa spåret, oavsett om spåret är böjt eller rakt. Att hästen spårar och jobbar jämnt med sina bakben.

Om jag "bara" ska longera för motionens skull och för att hästen ska få springa loss sig lite (fick t ex inrådan från massören på förra kusen att det skulle vara bra om han fick "springa loss" sin bog som varit ganska låst) så bryr jag mig inte om formen. Jag använder sällan longering till annat eftersom jag tycker det finns lättare metoder att jobba med formen (arbete för hand, tömkörning, ridning). Longering kräver mycket av den som utför det om man ska få till en jämn böjning, avslappning och sökning framåt/nedåt och att hästen går i ett jämnt tempo, i bra balans och hela baletten. Skulle jag satsa på att använda longering som en kontinuerlig träningsmetod skulle jag vara mer fokuserad på att få alla pusselbitar på plats, som det har varit hittills har det räckt med motionsdelen och bara utförts i undantagsfall då jag kännt att hästarna SKA få springa av sig vilket jag inte vill göra vid arbete för hand eller uppsuttet i onödan.

Med rakriktad menar jag riktad efter spåret givetvis inte helt rak. Kanske uttryckte mig knasigt, jag tänker att man rakriktar när man får hästen att följa spåret, oavsett om spåret är böjt eller rakt. Att hästen spårar och jobbar jämnt med sina bakben.

QUOTE]

Hästen kan ju inte arbeta jämnt med sina bakben när den går på en volt. Vitsen med att använda volten är ju att hästen är BÖJD, och dämed arbetar INNER bakben mer än ytterbak. Jag förstår inte ditt resonemang, men känner igen det. Genom att stärka ett bakben i taget kan jag arbeta så att hästen blir jämnare vid rakriktning, men detta kan ju aldrig ske på en volt.

No offence, men jag måste få argumentera emot när jag inte håller med.

Du får jättegärna argumentera om du inte håller med! ;)
Det viktigaste i resonemanget (vilket du tog bort fokus på i ditt ifrågasättande, därför vill jag förtydliga att det är detta jag är mest fokuserad på) är att hästen är jämnt böjd. Att både framdelen och bakdelen följer voltspåret vilket också betyder att den bör korta sin innersida och länga sin yttersida.

Nu har jag inte gjort någon undersökning om hästen tar i mer med något bakben i detta läge och det är egentligen för mig irrelevant iom att man rider i bägge varv och tränar öppna och sluta, men jag fokuserar inte på att hästen ska bära mer med innerbak utan att den ska använda dom jämnt. Om man böjer hästen mycket dvs på en liten volt blir det säkert så att hästen inte jobbar lika mycket med samma muskelgrupper på bägge bakben men jag vill att den ska vara lika aktiverad i bakbenen och att den ska spåra.

Summan av kardemumman: Jag VET inte om hästen bär lika mycket med bakbenen när den går bra men tänket när jag tränar är absolut inte att aktivera innerbak mer. Eftersom jag vill att den ska jobba med båda sina bakben vilket den bör göra om den vinklar sitt bäcken och har lite samling. Att den ska jobba mer med innerbak vill jag däremot i öppnor men det är ju en helt annan rörelse och inget jag behöver "be" om iom att det blir så automatisk om man utför rörelsen bra.

Om man tänker såhär: man vill ju att hästen ska vara rak lodrätt, man vill inte att den ska luta. Och jag vill att hästen ska sätta in bakbenet in mot tyngdpunkten när den för fram det på ett voltspår. Men inte bara det ena bakbenet för då skulle det andra gå utanför spårningen.

Senast ändrad:

KL

Jag förstår inte inspänningstyglar eller andra hjälptyglar som används för att hästen ska gå i form.

När hästen slappnar av och ''bär sig'' visar den det bl.a. genom att hålla huvudet på ett visst sätt. Betyder det att om man får hästen att hålla huvudet på det sättet så ''bär den sig'' automatiskt rätt? Liten tanke bara.

För övrigt tycker jag inte longering är vidare bra (utom för skojs skull eller viss löslongering för att bättra på relationen eller dylikt) eftersom det sliter mer än det hjälper egentligen.. Det finns så mycket annat man kan göra från marken som inte innebär att hästen springer runt i en cirkel. Men har man nu en bra anledning att longera, så tycker jag att det ska vara utan inspänning, med benskydd o.dyl. om hästen behöver det, och helst inte i träns eftersom dt är svårt att hålla trycket jämnt i bettringarna och enklare att longera i kapson eller nåt sånt.

Min åsikt, säkert inte den enda rätta och no offence etc :P

Senast ändrad av en moderator:

Jag longerar endast i vanlig grimma och lina samt en longerpisk att styra & dirigera hästen med samt rösten. Inspänningstyglar krånglar jag inte med, dels för att han är unghäst sedan går han i fin form själv och trampar under sig. /Linda

Jag hade en förväxt new forest valack med patella upphakning och ett bra sätt att variera ridningen skulle då vara att longera över cavaletti, max en gång i veckan, för att stärka musklerna över bakknäet. Jag använde inspänningstyglar, och longergjord. Först lite skritt och trav på lösa tyglar utan bommar i båda varven, sen inspänd i alla gångarterna först utan bommar sen över bommar i båda varven, sist på lösa tyglar för att få sträcka på sig igen, brukar även för mig ta ca 30 min.

Jag kan se longering som ett bra sätt även för att låta mkt energiska hästar få springa av sig lite översköttsenergi innan man sitter upp.

Senast ändrad av en moderator:

Jag börjar med att longera min häst utan inspäningstyglar så han får springa och busa av sig, sen sätter jag på inspäningstyglarna och har dom på i ca 15 min sen får han springa utan igen, då brukar allt totalt sett at ca 25-30 min och det passar han utmärkt =)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 274
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: orkide
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar