Sv: Longering

En häst som bara springer runt runt med en lina i tränset ställer sig inte automatiskt rätt bara för att h*n går på "böjt spår". Min åsikt är att man longerar bara för att man är lat och inte orkar göra något annat och då lättar man på sitt eget samvete genom att åtminstånde göra något med hästen den dagen, men det ger ju inte hästen någonting. Man kan ju inte jobba en häst med bara en lina i tränset. Tömkör man däremot kan man ju använda hjälperna på ett helt annat sätt och få hästen att gå iform. *Min åsikt*

TAAACK!:bow: :bow: precis min åsikt:bow:
 
Sv: Longering

Jag vill bara säga att jag tycker Nussikan har helt rätt. Longering kan göra stor skada om man inte vet vad man gör (nu ber ju TS om råd så det är helt ok). Man ser ofta människor som longerar utan att ha en aning om vad de håller på med. Lång tid i samma varv (sliter oerhört på en häst som har omogna leder). Våra veterinärer är helt emot longering. Jag tycker kanske inte man får vara helt kategorisk men föredrar absolut löshoppning och promenad som Nussikan skriver om.
 

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 509
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Tossa90
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Mrs Chippy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp