J

Jojjo811

Den här frågan låter kanske knäpp men frågar man inget får man ju inte veta nått:idea: Iaf när man longerar hästen ska man "slå" med spöt i luften så det låter eller på hästen?
 
Sv: Longering

Man ska inte slå hästen med det i alla fall. Jag brukar bara "följa med" de FÅ gångerna jag longerar och de gångerna jag använder spö när jag longerar. Om hästen travar i höger varv så har du spöet i handen, ungefär vid din midja och sen ska spöet luta lite nedåt och "följa med" efter hästen. Men om hästen är väldigt lat när du ska få igång den kan du kanske få "slå" lite med spöet i luften så den fattar. Helst ska man ju inte behöva använda spö men jag får använda spö på galoppen till min häst. Hoppas du fattade, jag förklarar nog dåligt ;)

Kram
 
Sv: Longering

Ine slå på hästen. Man kan antingen bara svinga piskan så att hästn tror att man ska nudda eller så slår man i luften så att det låter
 
Sv: Longering

det räker oftast att bara hålla i spöet och istället för att slå i luften smackar man. om hästen inte lyssnar på det kan man röra på spöet lite så reagerar de. ganska bra att ha och mota iväg hästen med om den vill gå på för liten cirkel oxå
 
Sv: Longering

Man ska inte slå hästen med det i alla fall. Jag brukar bara "följa med" de FÅ gångerna jag longerar och de gångerna jag använder spö när jag longerar. Om hästen travar i höger varv så har du spöet i handen, ungefär vid din midja och sen ska spöet luta lite nedåt och "följa med" efter hästen. Men om hästen är väldigt lat när du ska få igång den kan du kanske få "slå" lite med spöet i luften så den fattar. Helst ska man ju inte behöva använda spö men jag får använda spö på galoppen till min häst. Hoppas du fattade, jag förklarar nog dåligt ;)

Kram

Jag måste bara få fråga =) följer du hästen hela tiden med spöet eller hur menar du? För jag vänder alltid på spöet så att det pekar bakåt från hästen när jag inte behöver andvända det, ligger gan ska ofta på backen också :D Intressant och veta hur andra gör :)
 
Sv: Longering

Tack för alla svar:) Undrade bara eftersom att jag bad en person som är bättre än mig på longering att longera min pålle men, tja pållan fick sig ett par rejäla smällar :( Dan efter var hon jätte sur och stressad:mad: aja då vet jag..
 
Sv: Longering

Slår aldrig på hästen vid longering.
Pisken ska vara din förlängda arm.

Jag har den bakom hästen, bara lite över marken,höjer den och smackar om hästen ska öka tempot.
Bytar hand för att visa när hästen ska byta varv.
Om hästen går jättebra fram,ligger pisken mot marken bara.:rofl: :rofl:
 
Sv: Longering

Nepp, inte hela tiden. Bara när hon behöver fart men om jag håller det i handen så blir det ju oftast att man rör spöet lite när man "snurrar" runt och det är de jag menar med "följer" ;) Lite svårt att förklara men jag hoppas du fattar :D Ja, mitt spö ligger oftast bredvid mig ;) haha. Men ibland är det ju lite trögt i galoppen :p

Kram
 
Sv: Longering

Tack för alla svar:) Undrade bara eftersom att jag bad en person som är bättre än mig på longering att longera min pålle men, tja pållan fick sig ett par rejäla smällar :( Dan efter var hon jätte sur och stressad:mad: aja då vet jag..

Då handlar det kanske inte så mycket om en allmän fråga hur det brukar gå till när häst och linförare är vana, utan om något som inträffade vid ett enskilt tillfälle och dessutom låter det som om det var frågan om korrigering.

Jag anser det inte helt uteslutet att det kan ha varit motiverat med ett par smällar, men jag vet att andra inte delar min uppfattning. Om en häst anfaller, hotar eller är uppenbart istadig, och efter "varning" får en smäll som den tar och rättar sig tycker jag det är OK. Jag kan tom tycka det är OK med ett par smällar, om hästen testar ett par gånger till men fortfarande rättar sig av korrigeringen.

Det jag har problem med är om man fortsätter slå när hästen INTE rättar sig. Beror det på att hästen inte förstår eller kan/orkar har linföraren gjort en jättemiss. Beror det på att hästen av någon anledning inte vill och är kaxig nog att utmana linföraren är man också ute på jäkligt hal is och bör byta taktik omgående.

Om hästen är sur/stressad dagen efter är det något som inte stämmer. Det kan vara så enkelt som att ägeren tog mer illa vid sig än hästen och lerar man nog mycket efter spår brukar det gå att hitta dem! Det kan vara något helt annat som stör hästen. Eller så tog hästen verkligen illa vid sig, och då blir sättet longeringen utfördes på väldigt tveksam.
 
Sv: Longering

Skulle aldrig använda pisken att slå hästen!!!
Pisken är ett hjälpmedel, en förlängd arm, vid bla longering - men såklart även vid körning och tömkörning. Det är därför mycket viktigt att hästen INTE är rädd för pisken, lika lite som den ska vara rädd för hand eller skänkel.
När jag longerar använder jag pisken för att "peka" på hästen, om jag tex vill få den att förflytta sig sidledes, eller ta med sig bakbenen bättre framåt. Om det behövs kan man även röra vid hästen med pisken, men då bara lätt och fint - absolut inga rapp :crazy:
Vid körning kan det vara motiverat att "smälla" med pisken i luften, men knappast vid longering. Tycker jag.
 
Sv: Longering

Aldrig slå, jag brukar ha pisken bakom hästen vid longering en bit ovanför marken, behöver hästen öka smackar jag, alternativt rör/viftar lite på pisken. Hjälper det inte att vifta lite kan jag smälla till lite i luften, men slår aldrig hästen.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 261
Senast: MML
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
825
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp