N

Nadin

Hur börjar man lära in en häst att bli longerad?? Vi har i stallet en ponny som står nu( lilla Flickan)som har honom klarar inte sjäv att rida den.Han är inte allttid snäll och har mycket vilja.Flickan är bara 7 år. Hon har en till ponny som hon rider.Igår erbjöd jag mig att longera honom så att han får litte motion.Enligt flickans mamma går inte att långera honom, han blir agressiv.Vi tror med en annan tjej i stallet att han kan inte det där med långering alldrig blev kanske lärd därför klarar han inte av kraven.Jag ska långera en annan häst som kan det här först några gånger.Sedan skulle jag vilja testa att lonera lilla ponnin.Min fråga är hur ska jag börja.Jag vill börja från början med honom.(läs gärna min info)
Han är frisk i övrigt är 13 år och är en valack.
Hur skulle ni börja

Sv: Longering

Man är två personer.

En är linförare och en är medhjälpare.

Linföraren står och beter sig på samma sätt som vid longering av en häst som kan. Medhjälparens uppgift är att ha hästen i grimskaft och leda den runt spåret. Det är VIKTIGT att medhjälparen INTE gör något förrän linföraren gett ett kommando som hästen inte svarat på.

T ex, linföraren ger hjälpen för att hästen ska börja skritta, hästen fattar nada, då börjar medhjälparen gå med den och LINFÖRAREN berömmer. Det ska vara så kort tid som möjligt mellan linförarens hjälp och medhjälparens stöd.

ALLA kommandon och ALLT beröm ska komma från linföraren. Medhjälparen ska varken smacka eller berömma t ex.

När hästen börjat fatta så knäpper medhjälparen loss grimskaftet och går bara bredvid och rrycker in om det behövs. Sen flyttar sig medhjälparen längre och längre från hästen tills hon också står i mitten med linföraren.

I början så ta KORTA pass, fem minuter räcker, och massor med beröm.

tycer inte att du ska testa att longera ponnyn eftersom den blir aggresiv och du inte har någon vanna av longering ta hjälp utav någon vuxen istället som är duktig på att träna hästar åtminnstone dom första gångerna så att ingen olycka inträfar tänk på att både du och hästen kan bli skadade om han flippar ur

Jag var ensam när jag lärde min valack att bli longerad, det gick i ett nafs utan några problem, jag höll helt enkelt på med lite nh övningar och så bad jag honom gå runt mig på längre lina, totalt odramatiskt både för hästen och mig. Hästen stannade fint så fort jag stälde mig ivägen för honom (=tog ett halft steg i rikting mot hans bog) och svarade med att gå fortare när jag lade på tryck. Sen så är det bara att efterhand lägga på olika kommandon, om man önskar det.

Gjorde samma sak på mitt sto oxå, som värkligen har busat runt när folk försökt longerat. Även där totalt odramatiskt. Så en tjej som aldrig longerat förut kunde göra det efter ett litet tag

angelaL skrev:
Jag var ensam när jag lärde min valack att bli longerad, det gick i ett nafs utan några problem, jag höll helt enkelt på med lite nh övningar och så bad jag honom gå runt mig på längre lina, totalt odramatiskt både för hästen och mig. Hästen stannade fint så fort jag stälde mig ivägen för honom (=tog ett halft steg i rikting mot hans bog) och svarade med att gå fortare när jag lade på tryck. Sen så är det bara att efterhand lägga på olika kommandon, om man önskar det.

Gjorde samma sak på mitt sto oxå, som värkligen har busat runt när folk försökt longerat. Även där totalt odramatiskt. Så en tjej som aldrig longerat förut kunde göra det efter ett litet tag

En person som inte longerat förut ska INTE ge sig på att själv försöka longera en häst som blir aggresiv vid longering. Alldeles oavsett.

Jag lär också mina själva, det tar längre tid och de där individerna som inte fattar vitsen med att gå runt blir lite knepiga, men det blir bra i slutändan även om det tar längre tid.

Men i det här fallet är det inte att rekommendera. Det krävs att du kan läsa av en häst väldigt bra om du ska ge dig på att göra något varken du eller hästen behärskar och hästen dessutom reagerar med aggresivitet. Annars har u en situation som har mycket goda chanser att göra allt värre och ge dig en färd med blåljus till närmsta akutmottagning.

Och som med allt så ska man inte döma efter EN häst. Vissa unghästar t ex kan du bara utan någon förberedelse ta ut på lina och på fem minuter har de fattat poängen och efter två pass kan man longera dem som om man aldrig gjort annat. Andra unghästar fattar inte vitsen, snor mest in sig och linföraren i linan och ytterligare andra fattar vitsen, men fattar också efter ett varv att man inte kommer någonstans av att gå runt, runt och anser det meningslöst och börjar bråka/trassla. Så innan man har X hästar man provat en metod på, och X OLIKA hstar ffa så ska man inte säga att 'det fungerar' eller 'ditt fungerar' utan att lägga in en reservation för 'den hästen jag provade på'.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar