Bassi

Trådstartare
hej, jag är gravid och känner att ridningen ej fungerar. Då det är väldigt lätt att ta ut mitt sto för att longera, så har jag gjort det den senaste tiden. Vad har ni för åsikter? För- och nackdelar med longering!

Sv: Longering

Jo, det kan jag göra. Det är också bra komplement! Dock krävs det ibland lite jogg, som kan vara otroligt jobbigt för kroppen....man är inte sig lik med stor mage....
Nu kan hon även ridas någon gång i veckan av medryttare och jag kan sitta upp och skritta. Samtidigt gör det inget om hon får en viloperiod.

Longering kan tyckas vara slitsamt på ben om det görs för mycket. Jag longerar dock alltid med relativt lös lina och hon arbetar bra i cirkeln. Det är roligt att utnyttja sin röst med att kunna välja gångart mm.

För mycket longering sliter på hästen, vilket du därför får försöka att ha koll på balansen i arbetet. Longera inte för ofta, länge eller i ett och samma varv. Om din häst visar tecken på att tröttna på longeringen, så lägg ner det direkt i så fall. Anledningen till att jag skriver "direkt" är att jag har träffat på hästar som har varit så otroligt negativa till longeringsarbete, vilket de tidigare har utsatts för i för stor utsträckning, att de har fått spader när de sedan har hamnat i en longeringssituation igen.

Vill du ändå rasta hästen, förutom genom tömkörning, så kan du förstås löshoppa den. Eller varför inte släppa lös hästen på ridbanan och busa med den? Ställ upp ett hinder eller kasta in en fotboll till den...
Se upp bara för flygande hovar!

I annat fall kan du träna på att leda hästen i träns och göra grundövningar i dressyr. Hästen ska gå fram för egen maskin, gör vändningar på fram/bakdel, tempoväxlingar och halt. Tygelände och spö håller du i vänsterhanden.

/V

Det går ju att tömköra på volt också, dubbellongering som det kallas ibland. Jag tycker det är guldvärt att ha en yttertöm vid voltarbete. Desstutom kan man göra voltspåret kantigt som omväxling :)

du kan ju löslongera, i en paddock eller ridhus. och variera arbetet med bommar och sånt

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama