Longering? Tömkörning?

A

avon

Nu känns det som det är dags att börja jobba lite mer med 2-åringen..
Än så länge har vi bara promenerat i skog och mark och besökt ridhus, mest för att han ska få vänja sig lite och övat på att åka trailer korta sträckor, förutom den dagliga hanteringen med skötsel och så.
Allt har gått bra och han är stencool i de flesta situationer men det är en energisk liten herre som jag tror skulle må väldigt bra av lite mer aktivering så nu följer mina frågor;

Vad tycker ni man ska börja med? Longering eller Tömkörning?

Hur ska jag gå tillväga för att lära in metoderna?
Är det en god idé att ha en medhjälpare som kan gå med vid hästens huvud på voltspår vid longering och "visa vägen/leda den på rätt spår?" eller är det bättre att börja på en liten volt och försöka att succesivt öka denna utan att hästen vänjer sig vid att någon går nära brevid?
Hur länge kan man jobba med honom i början och hur blir det med ev. inspänningstyglar på en så ung häst? ska man skippa dem helt?

Och tömkörningen sen, hur ska man jobba i början för att få honom att förstå tygeltag osv? Jag funderar även lite på om det finns något bra sätt att få hästen lite mer självständig dvs "våga gå fram" själv, utan mig vid sidan av honom?

Hoppas det finns någon klok människa därute som kan hjälpa mig med lite kloka råd och tips! :)

/avonova
 
Sv: Longering? Tömkörning?

Det finns nog lika många åsikter och meningar som huvuden i den frågan... Jag skulle göra så här (nej, jag skulle ta hjälp en en erfaren unghästutbildare, men om jag prompt skulle göra det själv)

Vad tycker ni man ska börja med? Longering eller Tömkörning?

Jag skulle börja med att longera. Tycker det är lättare både för mig och för hästen.

Hur ska jag gå tillväga för att lära in metoderna?

Om du inte har en longeringsvolt så är det en god idé att spärra av ungefär ett halva ridhuset så att du får en lagom stor bana. Då lockas inte hästen att bryta ur volten och lär sig snabbare att följa voltspåret.

Börja i grimma. Ha gärna en medhjälpare sóm leder hästen de första varven. Därefter kan det var praktiskt att ha hjälp av en piskförare. Så småningom kan du själv hålla både lina och pisk. Din position är jätteviktig så att han inte lockas att vända runt på volten!


Hur länge kan man jobba med honom i början och hur blir det med ev. inspänningstyglar på en så ung häst? ska man skippa dem helt?

När det funkar i grimam kan man sucessivt börja vänja vid gjord och träns. I början har hästen bara tränset på sig och longeras i grimman. Därefter fästs linan i bettringen (eller kapson om man hellre vill det). När detta fungerar kan man försiktigt spänna in hästen. Där skulle jag definitivt ta hjälp av någon erfaren. Det finns alltid en risk att hästen får panik och kastar sig för inspänningstyglarna. Vi har t ex en tvåårshingst i stallet just nu som vi inte törs prova att spänna in för han reagerar så häftigt på allt nytt (är en riktig fegis) att skaderisken är alltför stor. Som första inspänningstygel skulle jag nog välja en graman som spänna den mellan frambenen, genom bettringarna, till gjorden (ganska lågt).

"Väl longerat är till hälften ridet!" brukar min utbildare säga. På lina kna man arbeta med alla steg på utbildnignstrappan. Hästen kan befästa sin takt, komma till avspännig, få förtroende för betet osv osv.

Lycka till!

Lycka till!
 
Sv: Longering? Tömkörning?

Jag har alltid använt mig mycket lite av longering, men det är bra att hästen kan det, iallafall hålla volten och kommandon för skritt, trav, galopp, sakta av osv. det har du nytta av inför inridningen sen.

ang huruvida börja med longering eller tömkörning så beror det på hästen tycker jag. Jag har alltid tömkört utan vidare longerings vana på hästarna, men de har däremot varit väldigt mycket hanterade och gått både lösa som fölisar med mamma på ridturer i skogen, på promenad med mig i skogen vid hand, samt som handhästar på ridturer i skogen som 1 och 2 åringar. så steget till tömkörning har därför inte varit så stort för mig att träna in.

med tömkörning ska man alltid ha en medhjälpare i början så att man är hundra på att hästen förstår hjälperna och kommandon innan man är själv, i och med att det finns mycket att trassla in sig i annars. Men det brukar gå fort så har hästen lärt sig grunderna.
 
Sv: Longering? Tömkörning?

Jag skulle börja med longering o ha en tyst medhjälpare på utsidan.

Sen skulle jag iförsta hand använda mig av Chambon så att inte hästen får ryck i munnen hela tiden när den rör sig plus att C. avlastar munnen i nacken o inte inverkar alls då den går rätt.

Hästen lär sig då fort att det är bekvämt att gå lång-o-låg.

Sen använder jag mig av tömkörningen för att inte sen ha problem med att styra, bromsa o använder mig av tömmen vid sk.läget vid behov hästen förstår då lättare uppsuttet.
Går oftast bakom hästen.
Tömkör alltid bara i skogen- där jag har tänkt att rida den sen.
Den får självförtroende att kunna ridas ut själv, men lär sig att inte behöva ha dig vid sin sida.

Den har oxå bäst/ naturlig tanke att bjuda framåt där.
Öva att gå på skogsstigar o svänga runt träd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 198
Senast: Äpplet.
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp