Longering - Roliga tips och övningar?

Roucle

Trådstartare
Hej!

Longerar unghästen jag håller på med en del, men tycker det blir så tråkigt i längden att harva omkring på en stor volt. I nya Hästmagazinet fanns några tips, men vill gärna ha fler!

Har ni några bra tips på övningar eller moment som passar för en treårig häst?

// Roucle fd Tulpansultan.

Sv: Longering - Roliga tips och övningar?

När jag longerar min unghäst gör jag det inte för motionens skull utan för lydnadens, samlingens och för att det helt enkelt ska vara kul. Mitt tips är att inte longera så långa sekvenser utan kanske ett varv i arbets trav och sedan gör du en förändrig, kanske trava långsamare, öka eller göra halt. Då blir du mer intressant och både du och hästen håller upp koncentrationen. Dessutom så uppfattar jag att tempoväxlingar och förändringar i kroppspråket har en samlande verkan på hästen. Mitt arab sto springer nu mera stolt som en spansk hingst och lyder på sekunden. När jag köpte henne som tvååring tyckte hon inte alls att jag var intressant och strosade runt och gjorde lite som hon ville. :P

Så mycket variation tror jag på! :P

anyberg: det där så ju as kul ut! :P Ska ta och prova det på mina pollar! ^^

Haha, tufft! Definitivt värt att prova, snacka om omväxling!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 059
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama