Longering - hur?

K

Klovis

Hej! Har tänkt börja longera min dam (främst på grund av att jag själv på grund av sjukdom inte kan rida). Har inte longerat så mycket innan, så nu vill jag ha alla tips som ni kan ge. Hur brukar ni göra, ska man ha inspänningstyglar? Hur länge kör ni? Hur ska man göra för att det ska bli ett bra komplement till färre ridtimmar? Hur stor ska volten vara? kom igen, beskriv, hur gör du när du longerar?! :bow: tusen tack!

Sv: Longering - hur?

Longerar inte gärna men gör jag det så spänner jag numera inte in. Gjorde det i början. Mycket försiktigt. Så stor volt som möjligt. Går runt i volten med hästen. Inte lång tid och absolut max ett par minuter i varje varv. Tycker inte att longering är något att rekommendera då det sliter hårt på benen. Kanske vore något att tänka på att skaffa någon som rider istället. Våra veterinärer avråder från longering.

Man bör ej longer mer än 20 min (i trav o galopp - i skritt kan du hålla på längre) och på så stor volt som möjligt då. Inspänd eller ej beror på vilken häst, vissa hästar kan jag inverka på enbart med pisk och lina, men vissa får man spänna in om det ska bli något arbete.
Men varför ska du longera, tycker du det är kul? Jag ser longering som komplement till eller förberedelse för ridning. Jag skulle hellre låta någon annan rida, göra mig av med hästen eller låta den gå i hage i så fall. Eller kan du rida lite grann?

Rekommenderar inte longering. Speciellt inte med inspänning (nu blir jag hängd :P ) eftersom inspänning enbart fokuserar på huvudet, inte kan längas (utan att ta in hästen och pilla) så att halsen får sträckas ut, och inte har ngn direkt känsla för att be om eftergift..de kräver det och det blir lätt att hästen knäcker av i halsen istället för nacken. Ska du longera så ha så stor volt som möjligt för att slita så lite som möjligt.

Andra saker du kan göra för att aktivera hästen är att tömköra, gå promenader (gärna i skog och mark), börja med nån trickträning (utan godis om det hade varit jag) eller annat för att stimulera hästen mentalt, och låta den stimulera kroppen i hagen om det inte är för länge den ska stå. Börja köra in den om den inte är inkörd, eller köra istället för att rida.
Stärka musklerna i skritt, från marken (lite på AR vis med unghästar?)
Till exempel.

Jag har person som rider damen, ungefär två dagar i veckan. Själv får jag inte rida på en månad eftersom jag genomgått en akutoperation. Tänkte att något måste jag ju göra, har kämpat hela vintern för att hålla damen i form och nu står hon och tjockar på sig i hagen. Det är en häst som tar tid att lära känna, hon är lite knepig och kräver sin ryttare, att hitta en till bra medryttare tar mer tid och kraft än vad som behövs. Om en månad är jag i gång igen (hoppas jag)... Har ni några andra förslag på motionering, i stället för ridning? Tömkörd är hon, kanske ska satsa på det i stället? Eller ska hon bara få stå och skrota tills jag är på benen?! :bow:

Ut och gå i skogen (om du kan alltså). Förstår hur du har det och det är skitjobbigt när man inte har möjlighet. Orsaken till att jag svarade är att det är så många som tror att man kan longera istället för att rida som motion för hästen. Det är inte optimalt. Du har ju vidtagit alla åtgärder verkar det som. Krya på dig!

Ut och gå i skogen (om du kan alltså). Förstår hur du har det och det är skitjobbigt när man inte har möjlighet. Orsaken till att jag svarade är att det är så många som tror att man kan longera istället för att rida som motion för hästen. Det är inte optimalt. Du har ju vidtagit alla åtgärder verkar det som. Krya på dig!

Tack för uppmuntran. Nej, promenader går inte heller får min del. Tyvärr bara att inse att damen får vila i en månad... :bow:

Varför inte tömkörning i så fall? Eller arbete vid hand? :)
Skritt är en bra gångart att bygga muskler i.

Nu är ju jag långt ifrån någon expert (läs; har inte lärt mig det än) men fråga på klassisk ridkonst forumet (underforum till dressyr), eller sök på trådar där..

Nu är ju jag långt ifrån någon expert (läs; har inte lärt mig det än) men fråga på klassisk ridkonst forumet (underforum till dressyr), eller sök på trådar där..

oki, kollar... tackar...

när du longerar ska du tänka på att ha den utrustning som krävs.. en ovan häst ska vara inspänd som en säkerhetsgrej, en van häst kan det räcka med en inspänningstygel på yttersidan och sedan ta longerlinan från bettet till longergjorden så att den blir s.k. understödjande..

man longerar endast utan inspänning på en häst som är mkt van och enbart i uppvärmning..

en sak till som är viktigt är att du har en longerpisk,, pisken är din säkerhet som linförare,, om hästen får för sig att springa in mot dej eller sparka så måste du kunna tillrättavisa den, annars kan det få livsfarliga följder...

när du longerar ska du oxå ha hjälm och handskar...

i longering ska man helst ha skydd på benen på hästen eftersom den ska gå på en volt och det sliter lite mer på benen...
man longerar max en halvtimme och då i varierat tempo, olika gångarter, varierad storlek på volten och i en väl anpassad inspänning så hästen kan arbeta i form utan att bli ihopdragen av inspänningen...

man longerar med olika kommandon som hästen ska kunna,, ptrroo är halt,, du får inte använda de som lugnande kommando utan bara som en signal till hästen att den ska göra halt.. behöver du säga ngt som ska lugna ner hästen så säger man how eller lugn,, eller ngt liknande.. för att komma fram i olika gångarter säger man den gångart som önskas och betonar ordet så att hästen vet va du vill... i avsaktning kan du säga saaakta.. långt och utdraget...

en häst som inte är van vid longering kan man ha en som leder i början längst ute på volten eller om den är inriden redan så kan man ha en ryttare på ryggen..

när du byter varv ska man göra halt me hästen ute på spåret, korta upp linan genom att du går mot hästen och sedan ta in hästen till mitten av volten och byta sida på linan eller bara byta varv om du har kapson...

jag vill inte låta som någon besserwisser alltså,, berättar bara va jag har lärt mej på naturbruksgymnasium och va man skulle tänka på vid hästskötarexamen... hoppas du kan ha nytta av något som jag har skrivit iaf.. ursäkta att de blev långt..

Det är bättre att longera kort stund och ha häst i balans och bärighet. Att låta hästen springa varv på varv utan balans och att använda överlinjen kan vara direkt skadligt. (men tyvärr alltför vanligt) Att longera på ett sätt som tränar hästen bra är inte så enkelt. Bäst är om du hittar någon som kan hjälpa dig i början. försök också hitta någon som är duktig på tömkörning så kan du variera lite mera. Tönkörning är svårare, men du kan variera den träningen mycket mera än longeringen och få en effektivare träning av hästen.

när du longerar ska du tänka på att ha den utrustning som krävs.. en ovan häst ska vara inspänd som en säkerhetsgrej, en van häst kan det räcka med en inspänningstygel på yttersidan och sedan ta longerlinan från bettet till longergjorden så att den blir s.k. understödjande..

man longerar endast utan inspänning på en häst som är mkt van och enbart i uppvärmning..

en sak till som är viktigt är att du har en longerpisk,, pisken är din säkerhet som linförare,, om hästen får för sig att springa in mot dej eller sparka så måste du kunna tillrättavisa den, annars kan det få livsfarliga följder...

när du longerar ska du oxå ha hjälm och handskar...

i longering ska man helst ha skydd på benen på hästen eftersom den ska gå på en volt och det sliter lite mer på benen...
man longerar max en halvtimme och då i varierat tempo, olika gångarter, varierad storlek på volten och i en väl anpassad inspänning så hästen kan arbeta i form utan att bli ihopdragen av inspänningen...

man longerar med olika kommandon som hästen ska kunna,, ptrroo är halt,, du får inte använda de som lugnande kommando utan bara som en signal till hästen att den ska göra halt.. behöver du säga ngt som ska lugna ner hästen så säger man how eller lugn,, eller ngt liknande.. för att komma fram i olika gångarter säger man den gångart som önskas och betonar ordet så att hästen vet va du vill... i avsaktning kan du säga saaakta.. långt och utdraget...

en häst som inte är van vid longering kan man ha en som leder i början längst ute på volten eller om den är inriden redan så kan man ha en ryttare på ryggen..

när du byter varv ska man göra halt me hästen ute på spåret, korta upp linan genom att du går mot hästen och sedan ta in hästen till mitten av volten och byta sida på linan eller bara byta varv om du har kapson...

jag vill inte låta som någon besserwisser alltså,, berättar bara va jag har lärt mej på naturbruksgymnasium och va man skulle tänka på vid hästskötarexamen... hoppas du kan ha nytta av något som jag har skrivit iaf.. ursäkta att de blev långt..

Tusen tack för tipsen! Men vad säger man på utbildningarna om longering som motionsform? Med tanke på vad tidigare inlägg handlat om? nyfiken! :bow:

Det är bättre att longera kort stund och ha häst i balans och bärighet. Att låta hästen springa varv på varv utan balans och att använda överlinjen kan vara direkt skadligt. (men tyvärr alltför vanligt) Att longera på ett sätt som tränar hästen bra är inte så enkelt. Bäst är om du hittar någon som kan hjälpa dig i början. försök också hitta någon som är duktig på tömkörning så kan du variera lite mera. Tönkörning är svårare, men du kan variera den träningen mycket mera än longeringen och få en effektivare träning av hästen.

Tack för tipsen! Har faktiskt tagit kontakt med en tränare som ska hjälpa mig med tömkörningsdelen. Kan inget om det och har säkerligen nytta av att kunna det även i framtiden, när jag kan rida igen. Ett bra komplement har jag förstått... :bow:

Tusen tack för tipsen! Men vad säger man på utbildningarna om longering som motionsform? Med tanke på vad tidigare inlägg handlat om? nyfiken! :bow:

På min utbildning (naturbruk inriktning häst där med ;) ) fick vi lära oss att longering sliter för mycket för att vara bra motion.
Jag vet faktiskt inte varför man longerar...:confused: jo, för att låta unghästar röra på sig lite med sadel innan ryttaren kommer på. Tror jag...
Sen fick vi lära oss att alltid använda inspänning där med, men jag har tänkt ;) och min tankeverksamhet ledde till att jag inte anser inspänningar vara nåt vidare bra. Som jag skrev tidigare fokuserar de ju bara på huvudet. Dessutom måste ju de där inspänningarna med stora gummi ringar studsa och slita obehagligt i bettet om det är minsta slack i dem (pga ringarna)... och det lär väl hästen att ha ett rätt hårt stöd för att undvika studset. Eller att dra in nosen ännu mer.

alltså jag har lärt mej att longering är en bra motionsform om man gör på rätt sätt, hästen ska arbeta balanserat i ett väl anpassat tempo som är taktmässig.. man ska variera storleken på volten och viktigt att tänka på är att när man har hästen inne på en liten volt får den enbart gå där i två max tre varv sen ska man longera mkt ute på full linlängd..

longering bör dock inte utöras mer än två ggr i veckan och max i 30 min åt gången.. de e viktigt att man longerar på bra underlag oxå och med ordentligt med skydd på benen,, helst lindor..

longering är mkt bra motionsform för att se hur hästen rör sej och dessutom så slipper den störas av att ha en ryttare på ryggen utan kan arbeta ostört.. man får en lösgjord och lyhörd häst

de e oxå viktigt att man longerar lika mkt i bägge varven.. och att man varierar gångarter hela tiden..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 223
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 380
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30