när du longerar ska du tänka på att ha den utrustning som krävs.. en ovan häst ska vara inspänd som en säkerhetsgrej, en van häst kan det räcka med en inspänningstygel på yttersidan och sedan ta longerlinan från bettet till longergjorden så att den blir s.k. understödjande..
man longerar endast utan inspänning på en häst som är mkt van och enbart i uppvärmning..
en sak till som är viktigt är att du har en longerpisk,, pisken är din säkerhet som linförare,, om hästen får för sig att springa in mot dej eller sparka så måste du kunna tillrättavisa den, annars kan det få livsfarliga följder...
när du longerar ska du oxå ha hjälm och handskar...
i longering ska man helst ha skydd på benen på hästen eftersom den ska gå på en volt och det sliter lite mer på benen...
man longerar max en halvtimme och då i varierat tempo, olika gångarter, varierad storlek på volten och i en väl anpassad inspänning så hästen kan arbeta i form utan att bli ihopdragen av inspänningen...
man longerar med olika kommandon som hästen ska kunna,, ptrroo är halt,, du får inte använda de som lugnande kommando utan bara som en signal till hästen att den ska göra halt.. behöver du säga ngt som ska lugna ner hästen så säger man how eller lugn,, eller ngt liknande.. för att komma fram i olika gångarter säger man den gångart som önskas och betonar ordet så att hästen vet va du vill... i avsaktning kan du säga saaakta.. långt och utdraget...
en häst som inte är van vid longering kan man ha en som leder i början längst ute på volten eller om den är inriden redan så kan man ha en ryttare på ryggen..
när du byter varv ska man göra halt me hästen ute på spåret, korta upp linan genom att du går mot hästen och sedan ta in hästen till mitten av volten och byta sida på linan eller bara byta varv om du har kapson...
jag vill inte låta som någon besserwisser alltså,, berättar bara va jag har lärt mej på naturbruksgymnasium och va man skulle tänka på vid hästskötarexamen... hoppas du kan ha nytta av något som jag har skrivit iaf.. ursäkta att de blev långt..