Longering av unghäst - hur?

M

maosse

Hej!

Jag är lycklig ägare en två-årig Welsh Cob valack som jag precis börjat träna. Vi kör mycket markövningar och han är väldigt go, lyhörd och samarbetsvillig. Jag har dock ett stort problem. Jag kan inte få ut honom på en volt för att longera. Har tänkt mycket på detta och kanske det inte är så konstigt. Jag har tränat ledövningar i flera månader så han går nu vid min sida, svänger och backar när jag gör det. Är alltså van att vara vid min sida. Vi börjar med att gå/springa på en volt tillsammans men så fort jag avlägsnar mig från honom i sidled eller flyttar mig mer bakom honom och försöker få ut honom att stanna på volten så vänder han upp och ställer sig med mulen i mitt bröst :crazy:. Tror inte han fattar alls vad jag vill och det är säkert mitt eget kroppsspråk som är problemet (detta är min första unghäst). Att peta ut honom försiktigt med spöet på bogen när han närmare sig funkar inte alls (snarare tvärtom) och det känns intuitivt fel, men jag kan inte komma på hur jag ska lösa det. Jag är i stort sätt alltid ensam när jag tränar så det är svårt att få ”draghjälp” av ytterligare en person. Har ej rundcorall eller tillåtelse att ha honom lös (vi tränar i ridhus eller paddock). Har fått tips att lägga ut halmbalar i en ring men dels har jag inte tillgång till sådana och dels är ju problemet att han går in mot mitten, inte ut. Råd och tips???
 
Sv: Longering av unghäst - hur?

Testa att tömköra, antingen med töm eller två longerlinor. Du får mycket bättre kontroll. Börja som vanlig tömkörning bakom hästen och flytta dig mer och mer åt sidan tills du har hästen på en volt runt dig. Kanske tar ett par gånger men det brukar funka.
 
Sv: Longering av unghäst - hur?

Jag skulle rekommendera att du tänker om lite gällande longeringen. Istället för att du ska vara den som backar ifrån så behöver du lära hästen ett nytt kommando som är att gå ifrån dig. Eftersom du lärt hästen att följa dig så är det inte konstigt att den inte förstår vad du menar när du backar undan. Den gör ju precis det den blivit lärd.

För att få en häst att gå ifrån dig får du början med hästen nära dig och visa honom att han ska gå ut från dig, jag brukar använda motsvarande ledande tygeltag med longerlinan i kombination med tryck vid skänkelläget. När hästen går ifrån belönas den med röst och längre lina och kommer den in igen, vilket den normalt sett gör i början innan den förstår vad du menar så får du även där leda och jobba med ditt kroppspråk mot hästen. Så småningom kan du även använda longerpisken för att visa kommandot ut genom att peka det mot bogen.

Det är också lättare att få hästen att vilja gå ut ifrån dig i trav än i skritt, de flesta hästar blir lite vingliga och osäkra när de longeras i skritt i början så lite fart hjälper dem att hålla sig ute på volt.

Lycka till.
 
Sv: Longering av unghäst - hur?

Hej!

De unghästar jag lärt longering har vi använt oss av medhjälpare på. Dvs. en står i mitten (eller iallafall längre ifrån hästen) och är den "som bestämmer" och pratar med hästen och en leder hästen runt på volt. När häst verkar förstå att gå på volt kan medhjälparen som leder börja gå in mot mitten, men bara så långt att häst fortfarande känner sig trygg där ute.

Det brukar inte ta allt för lång tid innan pålle begriper att gå där ute själv är det rätta:-)

/Lavinia
 
Sv: Longering av unghäst - hur?

Tack för kloka ord - kul med ett forum där det finns å många engagerade och duktiga människor! :-) ! Intressantat tanke att vända på det och börja med tömkörning. Har fått för mig att man brukar börja med longering men det kanske inte är något som utesluter det andra. Full fart och medhjälpare får jag försöka fixa till och även att träna på att hästen ska gå bort från mig. Jag har ju som sagt tyckt det för honom borde vara logiskt att följa med när jag flyttar mig så det är nog inte konstigt att han är lite konfunderad...:-).
 
Sv: Longering av unghäst - hur?

Det är jättevanligt att hästar gör som din innan de fårstått vad man vill. Tar man lite fart (typ trav, inte skena, haha) så brukar de förstå ganska snart.

Tömkörning och longering har ingen ordningsföljd. de följs hand i hand.

Lycka till
 
Sv: Longering av unghäst - hur?

Tömkörning är att föredra även om man använder volten. Vanlig longering sliter onödigt på obalanserade unghästar. Ännu mer om de ska springa i full fart. Du kan också variera med serpentiner och åttor mm på ett smidigare sätt.
Medhjälpare är däremot alltid bra så man kan "förklara" från två håll vad man vill.:idea:
 
Sv: Longering av unghäst - hur?

Sant. Och tömkörning är ju även bättre för det egna "flåset" - man kan inte fuska och bara låta hästen springa runt och själv stå still ;-). Får nog inhandla en tömkörningsgjord med. Detta är verkligen en materialsport...:-)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 677
Senast: Sel
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp