longera unghäst!

B

Belive in magic

Nu är jag lite fundersam... Hur pass ofta kan man longera en två åring, man har ju hört så mycket om att det inte är bra för unghästar att gå på böjtspår.... Är det för mycket att longera ca 10-15 minuter en gång i veckan? Och kan man då annvända inspänningstyglar? :confused:

Sv: longera unghäst!

Just longering är egentligen ett gissel för hästbenen och balansen. Man får en bild av hur mycket linan påverkar hästen om man låter en kompis "longera" dig när du håller linan i handen. Känn hur stor effekt ett litet drag från mitten får, hur mycket det drar i handen / armen. Översatt till hästen så blir det motsvarande effekt på huvud och hals, tom linans tyngd drar hästhuvudet lite snett. Hästen dras i princip ur balans, förböjer lätt i halsen, tippar över på inner bog och blir framtung. Den måste balansera det på något sätt, ofta blir det genom att spänna sig, snedställa och lägga till med sneda volter osv. En välplacerad inspänning av främst yttersidan kan hjälpa hästen att stabilisera sig lite, men det blir ett stumt stöd, inte undergörande. Ofta spänner folk dessutom in hästen för mycket, och riskerar bara att göra den mer framtung. Helt enkelt är det svårt att göra på ett bra sätt.

Jag longerar ändå två-treåringarna, men korta pass - 5 till 10 minuter i taget - mest i skritt, och några övergångar till trav. Byter till rakt spår ofta och kombinerar med andra övningar från marken typ flytta sidled, flytta bakdelen till ett yttre spår, gå lite öppna, gå över bommar, gå lååångsamt några steg, osv. Det blir kontaktövningar som får hästen att lyssna på fina signaler, bli uppmärksam och flyttbar, vilket alltid är nyttigt.

Tömkörning är bättre än longering, eftersom du kan påverka hästen med yttertygel och tyglarna verkar bakåt istället för som linan endast inåt. Man kan då också använda hela ridbanan, gå på fyrkantsspår, byta varv, rakrikta oftare osv. Det är dock också svårt att göra rätt, hitta en bra arbetsform för hästen, vara följsam i handen och aktivera bakbenen utan att stressa hästen eller trassla med linorna.

Löslongering är också ett alternativ, om man vill träna kommandon för trav och galopp t ex, eller löshoppa lite, eller är osäker på hur följsam man kan vara i handen vid tömkörning. Då finns ingen lina som drar utan hästen får hitta sin egen balans på volt eller fyrkantsspår. Man får öva sin kommunikation och vara noga med att vara den som bestämmer varv. Man kan t ex gränsa av ridbanan om man vill komma åt hästen bättre och inte låta den rusa på långsidorna (vilket annars är en mycket rolig lek). Jag tycker det funkat bra både för att lära hästen kommandon, lära den bli longerad senare (bara koppla på linan, hästen vet ändå vad den ska göra), för allmän motion och lite invänjning på ridbanans underlag. Löslongering ska man inte heller hålla på med för ofta eller länge, men 2 ggr / vecka och 10-20 minuter åt gången har funkat för oss, från 2 år och framåt, med uppehåll för längre sommar och vintervila och annars om hästen växer eller verkar stel, trött, olustig.

Jag upplever också att hästarna - om man tar hänsyn till tillväxtperioder och då begär mindre eller låter dem vila helt, låter dem leka av sig lite i början av passet med "full fart framåt" och håller sig till att be dem om sansat tempo, inte stressa, men håller dem aktiva med mycket tempoväxlingar, övergångar, halter, varvbyten osv - uppmanas att använda sin bakdel, får schvung i gången och hittar en bra arbetsform för uppgifterna. Bommar och gymnastikhinder är bra om hästen har svårt att hitta framåt-nedåtsökningen, men jag har faktiskt inte erfarit att de har det - när de inte växer och är allmänt ömma.

ja det var en hel del bra du skrev :) Man fick ju lite ideer vad man kan göra =) Men det jag är lite osäker på är löslongeringen, hur brukar ni göra?

Senast ändrad av en moderator:

skulle aldrig i hela livet NÅNSIN drömma om att spänna in en 2 åring över huvud taget...... Skrållans tips är jättebra däremot....

Löslongering är att hästen springer lös i paddocken, börja med att inte ha några inspänningar och träna hästen med kommando och fånga in den. När den kan detta och lyssnar på dig kan du sätta på longergjort och inspänningar.

Det som är bra med löslongering är att hästen kan springa på raka spår och därmed inte blir sned i kroppen.

När jag longerar med lina brukar jag spänna linnan genom inre bettringen ut till longergjorden, detta ger mig möjlighet att ställa hästen in och få den böjd. Man måste då även ha en pisk eftersom denna agerar som "innerskänkel" mot hästens bog/mage.

Tömkörning är dock min favorit eftersom då jag träningspasset varieras mer - på volt eller rakt spår.

Där har man ju även chans att träna t.ex skänkelvikningar och skolorna, som dock ska tränas försiktigt på ung häst.

En gång i veckan tycker jag inte är för mycket, variera träningen - ta med den ut på promenader, tömkör på skogsvägar, runt gården mm. Då kan du lätt utöka träningen - om du inte bara koncentrerar den på longering.

Hälsningar
Monica

ja det är ungefär den träningen hon får nu, jag longerar henne 1 gång i veckan, och sedan tömkört henne 2 gånger i veckan.. och sedan brukar vi även försöka ta en promenad 1 gång i veckan.... Det är väl inte för mycket :confused:

öh va inspänningar på en tvååring,har inga inspänningar på ngn av mina tre hästar och dom är 11 månader,9 år och 13 år.
har skolat dom själv med hjälp av mycket markarbete longerar jag mina hästar utan inspänningar och dom arbetar med ryggen och sätter under sig, dom har även kommandon för att länga framåt nedåt och samla sig.
det är helt beroende på hur mycket jobb man vill lägga ner.

men inspänningar i mina ögon är okunnighet hos ryttare

ja nå inspänningstyglar blir det då inte när jag longerar henne =)

pallas_athena skrev:
öh va inspänningar på en tvååring,har inga inspänningar på ngn av mina tre hästar och dom är 11 månader,9 år och 13 år.
har skolat dom själv med hjälp av mycket markarbete longerar jag mina hästar utan inspänningar och dom arbetar med ryggen och sätter under sig, dom har även kommandon för att länga framåt nedåt och samla sig.

men inspänningar i mina ögon är okunnighet hos ryttare

Man behöver ju inte precis ha inspänningarna så hårt spända, bara man har dem där, så att de känner av dem liite...Inte så att de går under sig eller arbetar fel på ngt. sätt.

pallas_athena skrev:

Jag har heller aldrig använt inspänning på nån av mina hästar och de jobbar i rätt form och är rätt musklade, så jag håller med. Longerar över huvud taget otroligt sparsamt för att inte säga aldrig, tömkör desto mera, och somsagt alltid utan inspänning.

ok :) Det är ju alltid bra att höra vad andra säger å tycker =))

Jag har själv en två-åring och han kommer så smått att få börja med löslongering för att sedan gå över till longering med gjord, träns och inspänningstyglar och därifrån gå vidare till tömkörning. Mitt stora problem är att han ska visas för att förhoppningsvis bli godkänd hingst och då gäller det att han blir inriden/inkörd i tid (allt för tidigt för min smak men tyvärr inget att göra något åt). Jag sätter inte upp tidsmål utan allt får gå i den takt han själv vill och kan.

Som en allmän kommentar bara ang. rätt eller fel
Steg 1: Man lär sig använda i detta fallet inspänningstyglar hos t.ex. en kompis och då tycker man att detta kan jag.
Steg 2: Man kommer på att det inte var något bra egentligen och då slutar man och så säger man att det är bara för amatörer.
Steg 3: Man börjar fundera på varför det finns och vilken verkan de har och är då ofta väldigt kluven.
Steg 4: Man börjar lära sig igen (med många misstag) och kan så småningom använda dem för vad de är nämligen hjälptyglar (i detta fallet), korrekt och med en lämplig bedömning om när de ska användas/inte användas.

PS. För att kunna lära sig ordentligt behövs massor med litteratur, en kunnig lärare och en häst som accepterar att tomten i mitten på volten inte kan något och snällt går där tills man inte trasslar in sig i linan längre och sedan svarar korrekt på alla hjälper man ger (även om man inte ger dem medvetet) OCH att man analyserar de svar man får från hästen.

Lycka till !!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 963
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar