Longera nyfölat sto som blir hysteriskt??

kullerbytta

Trådstartare
Mitt sto som fölade 4/5 blir fullständigt rabiat när man tar henne från ungen. det är faktiskt förenat med direkt fara för hon springer ett halvt varv och sen genar hon och är nära att mejja ner mig. Det här är annars en mycket väluppfostrad häst som kan galoppera ett kvarts varv/trava ett kvarts varv osv vid tömkörning endast på röstkommando.Inte konstigt, tokig skulle jag också blivit om man gjort så med mig. Men det måste ju göras för att hon ska tömma sig och "gå ihop" igen. Förutom detta, finns det något ytterligare syfte? Det känns så totalt onaturligt. Stoet blir rent hotfull mot mig (inte heller det konstigt). Nu får jag knappt röra fölet efter vår dust i kväll. känns inte bra. Kanske kan jag prova att släppa henne på ridbanan så får hon kuta runt själv. Är alla ston så här? :confused:
Eva

Hoppsan, jag glömde kolla om det låg äldre trådar i arkivet. Nåväl, problemet är väll lika aktuellt i år som förra. Hittade ett Bia-citat:
citat:Det är mycket viktigt att ta ut stoet 5-10 min. ett par ggr per dag i ca 1 vecka! Minsta lilla infektion skapar ärrbildning i livmodern, vilket kan bli avsevärt många efter många fölningar, som sedan kan försvåra en ny dräktighet!
Jag har haft ett 'kanontokigt' (normalt!) halvblodssto som var rent livsfarlig att leda ut i hagen, värre för varje föl hon fick, (kom på till slut hur jag skulle göra) ledde ut båda till hagen men släppte bara stoet innanför grinden o stängde snabbt med fölet utanför, ha, ha.. funkade jättebra, stoet var lugnare men upprörd o 'tömde sig'! Fölis blev också hanterad i och med detta, o struntade till slut i 'tokiga mamma', kunde följa med in i stallet igen utan problem!
Förutsättningarna är ju förstås en hage/paddock med högt rejält staket, så inte stoet kan ta sig ut! slut citat:

:) Låter slugt, ska prova.
Eva

Om dom är livsfarliga att leda kan det ibland kännas bättre att rida. Jag har haft några såna. Men det är ju lite extra fart under hovarna förstås, lite som att rida vildhäst :rofl:

Vitsen med att ta ut stoet och longera det är att få livmodern dra ihop sig och ev sk--t att försvinna därifrån. Men vissa ston blir livsfarliga eller iallafall verkar det. Då räcker det, vitsen är att få dom oroliga och få livmodern att dra ihop sig, inte att ta död på sig själv.
Har stoet skrikigt och stimmat en stund har du nog upp nått ditt mål och sätt in henne igen, ibland longerar jag stoet när någon håller fölet i hagen, men dom brukar springa runt mig som en åttvolt så man får hoppa åt sidan hela tiden. :smirk:

Jag longerar inte, jag släpper stoet i en hage med bra staket istället.

Tack för de orden Rodde :) Hon blir helt tokig när vi går ut i hagen "med föl". Jag har bestämmt mig för att det får räcka i hennes fall. Jag leder fölet, då lär hon i alla fall inte sparka mig... Och hon går lös.
Tack för synpunkter.
Eva

Jaa, inte blir de så trevliga att hantera alltid. Maja var helt knäpp i år, men då var inte heller jag hemma utan min familj fick ta hand om henne, hon känner inte de lika väl, och framförallt, de känner inte henne lika väl.
Men bara att de får komma ut och skrika av sig lite verkar ju sammandragande. Jag vet ston, däribland Maja, som totalt struntat i staket när fölungen är kvar i stallet. Resultatet av detta är ett stort ärr över knäet, henne släpper jag aldrig i en hage, hennes gamla hopphästtakter sitter i allt för väl (men hon är inte lika smidig nyförlöst som för fem år sedan och då i tävlingskondition), hur bra staketen än är!!!!

Nina

Man kan också ta ut fölet utanför boxen en stund, så att stoet fortfarande ser fölet (om man har säkra boxar med rejäla galler)!

Det var en bra idé. I dag ledde jag ut stoet för jag får inte röra fölet längre. Hon blev mäkta upprörd ute när hon såg de andra hästarna , så jag tror det räcker som tömmning i dag.I övrigt har jag jobbat på att få tillbaks hennes förtroende för mig, som fått sig en knäck. Jag har varit mycket i boxen hos dem och hon har tillåtit ungen att nosa på mig. Ungen klev/hällde sig rakt igenom trä-staketet på ridbanan i dag. Då sa hon ingenting när jag hjälpte det tillbaka in igen. Hon är definitivt inte dum den hästen.
:)
Eva

Mitt gamla sto som tyvärr inte lever längre var den snällaste ialla lägen utom i två, att skiljas från fölet strax efter fölningen och att avvänja fölet efter ca 6-7 mån. Jag glömmer aldrig första gången jag skulle ta ut henne så livmodern skulle dra ihop sig, snacka om kast med liten "matte" jag for som en studsboll och sen fick jag skrika nu kommer vi så boxdörren öppnades, pust inte kul!! :crazy:

Ungefär så var det i går. Jag fick kasta mig ut genom staketet på ridbanan och lyckades släppa longerlinan och ropa till min man som passade fölet att "nu kommer hon". Han hann precis få upp boxdörren innan hon kom farande.
Phu! :)
Eva

Longerar inte heller utan stoet går ute i hagen med sitt föl. Tyckte mig se att så fort fölet började dia hade hon ordentliga sammandragningar. Är det för att sto och föl inte får vara utomhus och röra på sig som man måste skilja dem åt för att stoet ska tömma sig?

Att ston blir rabiata om man skiljer dem åt från sitt föl första veckan är kanske inte så konstigt. Det är ju den viktigaste tiden för stoet att knyta fölet till sig.

Nej det är inte alls för att sto och föl står inne, utan för att stoet måste röra på sig för att allt ska lämna livmodern och den ska dra ihop sig, blir sto och föl oroliga fungerar livmodern mycket bättre, det är inget jag har hittat på utan alla uppfödare med lite erfarenhet rekommenderar det.
Jag var på en föreläsning, angående stoet för en månad sen och då fick jag igen höra detta av vår mest erfarna sto veterinär som vi har här i landet.
Jag har aldrig täcken på mina avelsston eller föl eller unghästar, men dom första 10 dagarna är jag hysteriskt försiktig med mina föl, sedan går mina föl från 6 månaders ålder ute i ur och skur sommar som vinter, inga täcken här inte! :)

Ok men, om sto och föl går ute i hagen så rör de ju på sig naturligt så att säga.

Ja fast det är oroligheten som gör att livmodern drar ihop sig eller att galoppera mycket runt, rör dom sig i stora hagar är det säkert ok.
Mina ston brukar springa efter sina föl som hönsmammor i början och gnägga....jag antar att det räcker också, beror lite på hur känsliga stona är.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?