Longera med galopp?

L

lenoreberglund

Jag har en fråga, går det att longera en häst och att den galopperar? Tänk om den sliter sig, ska man träna horsemanship före? Tacksam för svar!

Sv: Longera med galopp?

Det går att longera en häst i galopp, dock tycker jag att för att man ska få ut något vettigt av longering så ska man veta vad man sysslar med. Ju fortare hästen går desto mer behöver människan kunna.

Det går utmärkt att longera i galopp, och hästen ska självklart vara såpass uppfostrad och utbildad att den inte sliter sig.

Det kan vara tungt för den, beroende på vilka krav man ställer genom voltstorlek och form, så ta det lugnt i början.

Det är sällan något bekymmer att longera hästen i galopp, så länge den har fått lära sig vad det innebär att bli longerad.

Har man inte longerat förut så kan det vara bra att ha med någon som kan visa hur man fäster linan och vart/hur man står och håller pisken mm.

Det går utmärkt att longera i galopp, om hästen är nog stark och balanserad.
Viktigt är ju dock att du har en tanke bakom varför du vill träna den i galopp på volt.

Det är också viktigt att hästen är lydig för dina rösthjälper när du longerar i skritt och trav och allmänt grundhanterad.
NH förstår jag inte vad det skulle vara bra för i sammanhanget, men du verkar inte ha så bra koll på hur och varför man ska longera och därför tycker jag du vänder dig till tex en välrenommerad ridskola i närheten, de kan säkert hjälpa dig att hitta en ridlärare eller tränare som kan hjälpa dig att komma igång, det blir alltid bäst om det är rätt från början!

Lycka till

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama