Longera in i galopp...?

Moggie

Trådstartare
Som så många andra ridtravare så har min häst svårt med galoppen.

Enda gångerna jag fått henne i galopp har varit när vi hoppat en bana i skogen som inte är ridbar just nu, då har hon tagit några galoppsteg mellan hindren och jag har förstås berömt henne.

Har testat det som alla tipsar om: att rida uppför en brant uppförsbacke och att en annan häst får dra före. Hon travar snabbare och snabbare och snabbare... men ingen galopp.

Nu när det är så kallt longerar jag henne. I dag när vi longerade ute på en snöig åker slog det mig att jag kanske kan driva henne i galopp när vi longerar, om hon springer på en tillräckligt stor volt. Lyckades inte men hon travade på bra fort i alla fall :)

Är det någon som har testat att få sin häst i galopp med longering och hur har det gått?

Det skulle ju vara jättebra OM det gick, för då kan vi öva på galopp från marken och hon får bygga upp sin stabilitet och muskler och kanske får lättare att fatta galopp även ute i skogen.

Sv: Longera in i galopp...?

Jag tränar min kille från marken, tömkör på volten och tränar galopp. Börjar få en riktigt rund och fin galopp nu :)
Men om din häst har så svårt att få galopp kanske du ska vänta med det tills hon har musklat sig mer och kan balansera upp sig lite mer? Jobba från skritt och när du fått bra takt på den så börja jobba med trav osv tills hon har muskler att få en lite rundare balanserad galopp.

Jo det kommer att bli en hel del markarbete i vinter känner jag.

Hade din häst svårt att ta galopp också?

Han va lite galopptränad när jag köpte honom, men de va en väldigt snabb och inte alls rund och fin.
Markarbete är jättebra, du kan även longera (eller rida) över cavaletti eller småhinder för att få igång ryggen på ett bra sätt. Hästarna landar (oftast) i galopp efter hinder.
Men mitt bästa tips är att skynda sakta, börja om från början, få ner henne på marken (många av de som kommer från banan är ganska stressade och tävlingsinriktade) och sen börja jobba på galoppen. Jag vet att de kan ta lång tid men man tjänar på de i slutändan.
Vad är de för nån dam du har?

Tack för bra tips!

Hur länge har du haft din pålle?

Jag köpte mitt elva-åriga sto i februari, då hade hon stått ett år och travtävlad innan dess. Inte mycket riden.

Vi rider nästan bara i skogen och galoppen fungerar inte än. Men jag känner mig inte så stressad, det kommer när det kommer. Har inga andra ambitioner än att hästen ska må bra och muskla sig bra och att vi ska ha trevligt ihop.

Eftersom vi inte ridit så mycket dressyr och inte har någon ridbana hemma så vinglar hon som sjutton när man t.ex. försöker tömköra henne. Men jag ska försöka få ut en tränare nu som kan hjälpa mig igång med tömkörningen, känns som en perfekt vinteraktivitet.

Hon är stressad när man rider ut själv, men annars är hon duktig på att slappna av tycker jag. När jag longerar söker hon sig ner med huvudet direkt och hon travar i trevligt tempo.

Jag tycker det låter som att hon inte har orken till att galoppera än. Jag hade jobbat på att få hästen stark och balanserad i skritt och trav först, innan galoppen kom på schemat.

Det tog 1½ år innan min tränare ens nämnde galopp för min travare. Hästen förstod visserligen galoppskänkel och "kunde" galoppera, men det gick så inihoppsan fort och var så stressat så vi lade ner galoppen tills pållen lugnat ner sig och blivit starkare.

I dag fick jag henne några steg i galopp när vi longerade i djupsnö :)

Men tyvärr blev det så att hon drog iväg så väldigt att linan inte sträcktes och då blev effekten att jag höll igen henne, istället för att uppmuntra.

Kollade lite sen när hon galopperade i hagen och hon verkar ha svårt balans och att bära sig i galopp. Inte så konstigt att hon inte galopperar på ridturer heller då.

Men det är bara tröttsamt med omgivningens tjat... "Vad, kan hon inte galoppera ÄN?". Osv.

I dag fick jag henne några steg i galopp när vi longerade i djupsnö :)

Men tyvärr blev det så att hon drog iväg så väldigt att linan inte sträcktes och då blev effekten att jag höll igen henne, istället för att uppmuntra.

Kollade lite sen när hon galopperade i hagen och hon verkar ha svårt balans och att bära sig i galopp. Inte så konstigt att hon inte galopperar på ridturer heller då.

Men det är bara tröttsamt med omgivningens tjat... "Vad, kan hon inte galoppera ÄN?". Osv.

Om hästen har svårt att balansera sig i hagen så lär den inte få det lättare med en ryttare på ryggen. Jag tror du kommer tjäna i längden på att ta det lugnt och stärka hästen i skritt och trav innan du försöker jobba fram galoppen. Lyssna på din häst, det är trots allt du som känner henne bäst, och inte omgivningen. Lycka till! :)

Hej!
Jag har en ridtravare som jag tränar med i galopp på volten i longering. Han ska vara galopparbetad men han tar itne galoppen med mig uppepå..... tuan snabb travar trav så man tror att nyllet ska blåsa av :p hihi

Jag tränar som så att jag travar och skrittar och vid galoppen så säger ajg ordet galopp och kör tills han galopperar.. när han fattar massor av beröm. Just för dagen var han pigg så idag fanns det inte trav i hans värld utan galopp och leka i linan va bra mycket roligare :p
Det gälelr bara att få dom att förstå men när dom gör det så har man med sig det upp på ryggen genom att man kan ropa galopp och då vet dom vad dom ska göra. Det är ett tips :)

Mvh Jeanette

Hej!
Jag har en ridtravare som jag tränar med i galopp på volten i longering. Han ska vara galopparbetad men han tar itne galoppen med mig uppepå..... tuan snabb travar trav så man tror att nyllet ska blåsa av :p hihi

Jag tränar som så att jag travar och skrittar och vid galoppen så säger ajg ordet galopp och kör tills han galopperar.. när han fattar massor av beröm. Just för dagen var han pigg så idag fanns det inte trav i hans värld utan galopp och leka i linan va bra mycket roligare :p
Det gälelr bara att få dom att förstå men när dom gör det så har man med sig det upp på ryggen genom att man kan ropa galopp och då vet dom vad dom ska göra. Det är ett tips :)

Mvh Jeanette

Oj... läste nu att hon inte är balanserad o så än... då bör du arbeta emd det innan så hon hittar sin balans och har en god grundstyrka. Ledsen att jag missade det, men när ni sen ska gå till galopp så har du lite tips här.. :p
Mvh

jag har också en ridtravare, och jag kan ju inte riktigt det där med longering, så de jag gjorde va att trava på en volt åt det hållet han har sämst "trav-kapacitet" (dvs inte får travartrav) , och sa galopp.
Kör man runt några voltvarv, säger galopp , skänklar på lite grann så faller dom tillslut över ! :D
att göra lite snäva svnängar när man försöker galopp går super!

Att låta hästen rejsa runt på en volt låter inte som ngn bra idé. Ska man longera ska man alltid se till att hästen är lugn och välbalanserad.

Tycket du ska ta det lugnt med hästen och låta den bli stark först. När hästen orkar bära upp sig bra (och länge) i traven så kommer det också bli lättare att få den i galopp.

När jag hämtade min polle, så kunde han visst galoppera, men vad för galopp var de?! :o

Det ger mycket att arbeta lugnt o stilla i skritt o trav, så dem bygger muskler med mera. Jag använde mig mycket av bommar och även smååååå hinder.
Jag kan fortf. inte, efter 4 månader galoppera honom när jag longerar, men vid ridning funkar det och den är betydligt bättre.
Däremot när jag tömkör så är det mycket enklare, för det blir större yta och han känner sig nog mycket säkrare då.
Det tar tid, men så är det ju!

Inget att bry sig om. De är allt för många som fått sina ridtravare att galoppera med en gång men vad är de för galopp de har egentligen? Korsgalopp, slänggalopp osv. Näe, ta de lugnt istället och se till att få en riktigt härlig rund galopp :)

Min travare hade först svårt med galopp också. Beröm mycket när du får den i galopp i skogen och på longeringsvolten. Jag fick först en slänggalopp men sedan efter 2 månader så började jag få hennes muskler på rätt ställe, nu galopperar hon run och fint i höger och vi jobbbar mycket med vänster. Kom ihåg. Skit i kommentarerna har fått sånna också, kämpa istället på och lycka till!

Kan du "leka" med hästen i longerlina? Busa med hästen brukar resultera i att det blir lite galopp och all galopp belönas (även om jag hade tänkt mig trav egentligen). Har lärt mina att galoppera på "pussljud" - det är uppmuntrande och positivt.
Hade en som inte alls förstod vitsen med longering, ganska lat och smart häst, han bjöd inte till utan surade bara när det var longering på schemat (tänk dig tjurig shettis). Honom gick vi träna galoppen på uppsuttet. Hade ett litet hinder runt 60 cm skulle jag tro och en säker häst före som jag la mig bakom. Anridning i trav, "draghjälpen" fick över i galopp lite före hindret. Hästen landade i galopp och fick massa beröm. La till pussljudet redan i landningen och smart häst kopplade ljud + galopp = massa beröm. Efter tre-fyra språng behövdes inte hindret längre utan han fattade på pussljud. Dock ovanligt smart och lättlärd.
Hade en annan travare som aldrig lärde sig galoppera vettigt trots att honh i övrigt var väldigt välriden, hon tappade balansen och hamnade på bogarna efter en kort sträcka hur balanserad och korrekt fattning vi än fick. Inga fysiska hinder heller. Hon galopperade korta sträckor i hagen och var aldrig negativ till galopp med ryttare men det blev passartat och framtungt oavsett situation.Var dock en trevlig, känslig och välriden häst i skritt och trav.

Nu har jag tillgång till ridhus som gör saken 100 ggr lättare. Jag brukar löslongera mitt vbl och gud vad han galopperar. Går inte att longera den hästen med lina då står han mest på bakbenen.
När han är lös kan han göra en volt som passar honom.

Rider vi inne så kan inte jag galoppera honom i vä varv (problemet sitter i mig för andra kan) men ute funkar allt klockrent.
Har du möjlighet att löslongera så prova det. Har löst mycket för mig. Men nu har jag ett ridhus och en häst som håller sig på volten efter mycket träning!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Hej! Jag rider en kallblodstravare på 16 år, och det börjar bli riktigt fint i skritt och trav nu. När jag började rida henne gick det...
Svar
16
· Visningar
2 684
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 083
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat