Longera i Galopp

Ewelina

Trådstartare
Detta låter lite konstigt men min häst går inte att longera i galoppen! Har visserligen inte provat i ridhus. Men när jag ber honom att fatta galopp så börjar han slängtrava in i galoppen för att sedan i galoppen ofta gå omkull. Har provat att spänna in honom (för att han ska ha lättare för att samla sig), göra volten större.. jaa.. jag har provat allt jag kan komma på. Ska prova att sitta upp på honom och be mamma att longera honom i galopp, tror det kommer att funka eftersom han behöver hjälp för att kunna samla sig men det kommer fortfarande inte att gå att longera i galopp utan ryttare (jag känner min häst) Har någon en bra ide på hur man kan göra?

Uppskattar alla förslag och tankar!

//Ewelina

Sv: Longera i Galopp

varför sk du longera? tömköra är mycket bättre, sliter mindre dessutom!:idea:

Kan vara bra i vissa lägen ;) är samma sak när jag tömkör.. eller nääe för då kan jag inte ens få in honom i galopp :S

Om hästen går omkull i galoppen så ska du självklart inte spänna in honom, måste du nödvändigtvis longera så låt honom hitta sin egen balans utan att dra ihop halsen. Samling kommer inte när hästen böjer på halsen. Och har han sådana stora problem i galoppen så bör du nog ta reda på vad det beror på före du longerar mer.

Hade jag varit du så hade jag sett till att göra en ordentlig utredning hos veterinär och efter det eventuellt låta en ET undersöka hästen.

Och f.ö, varför försöker du ens longera hästen i galopp om han går omkull?
Något stor och onödig skaderisk!

Det sista jag hade gjort med en sån häst är att sitta upp om det inte går utan ryttare... nu vet jag ju inte vad du har för häst alltså om det är en f d travare, för då finns ju andra faktorer som spelar in!
Spänn absolut inte in honom , då minskar hans möjligheter att hitta sin balans! jag hade själv en häst som nästan omöjligt kunde fatta ena galloppen, och efter utredning hos flera vet. hade hon en defekt i bakknäet som gjorde fattningen praktiskt taget omöjligt....börja med att undersöka vet. medicinskt och sedan ev E.T för att hitta ev låsningar. Är det likadant i båda varven eller går det bättre/sämre i något varv?

Galopp på volt är ett ganska tungt arbete, nästan svårare vid just longering än under ryttare eftersom hästen "sitter fast" i linan och inte kan parera så mycket som när den är "fri".

Börja med att bara begära en galoppfattning och bryt sedan av, och gör så flera gånger. Var noga med att få hästen att fatta galopp lugnt, inte rusa in i galoppen!

Klarar hästen inte ens att göra en fattning så krävs mycket mer stärkande arbete innan ni fortsätter med galoppen, t.ex. skolor, lite klättring etc. Skritt är en gångart som gör underverk för de övriga.

Eventuellt kan du be någon med större vana att longera din häst. Det låter som att den behöver tvingas att sätta under sig för att lära sig hålla balansen.

Jag har ett tips, men det skall INTE användas om man inte vet vad man gör. Därför tycker jag att du skall tänka över HUR bra du är på att läsa din häst och dess rörelser innan du ens tänker på att använda dig av tipset. Det går ut på att du longerar mot sargen i ridhuset eller ett rejält trästaket. Du ser till i trav att hästen har sett staketet och vänder bort från det om du styr den mer "rakt på". Sedan när du fattar galoppen gör du det genom att styra hästen ganska rakt mot sarg/staket och lite innan så ber du om galopp och släpper på linan lite så att du INTE har kontakt (och att linan INTE hänger i backen) så att hästen tvingas hålla balansen på egen hand i fattningen. OM hästen inte fattar direkt så måste du ta ner tempot och göra om fattningen nästa varv på samma sätt. Beröm hästen när den fattar och bryt av inom några galoppsprång. Gör om några få gånger (lyckade) innan du avbryter. Glöm inte att berömma, när du gjort detta under en tid bör du se att hästen sätter bakbenen under sig och bär sig själv bättre, då kan du börja låta den galoppera längre sträckor i linan. Glöm inte att det tar tid och att man måste ha tålamod och inte förvänta sig att se resultat direkt.

Konstantine: Själva innspänningen tänkte jag på så att han har något att ta stöd i eftersom han måste ha stöd i handen även när man rider.. annars blir resultatet precis som i longeringen: först slängtrav som sedan övergår i flängig galopp. Så det hade inget med att han ska böja på halsen att göra (så okunnig är jag INTE).
Sen överdrev jag lite när jag sa att han går omkull (ledsen för det), det har egentligen bara hänt en gång.
Han är redan undersökt av vet och dom har inte hittat något.

Ujent96: Det jag tänkte med att en ryttare sitter på är att denne kan hjälpa honom att samla sig då det är det som är problemet vid longeringen. Visst han har svårare för galoppen i vänster varv men det är redan bevisat att det inte är någon skada, utan bara att han är stelare i det varvet:

När jag hade fått ordning på galoppen med hjälp av min tränare så orkade han gå samlat på 10ms volt, dock bara med ryttare, i båda varven. Inte heller då gick det att longera på en stor volt. Men nu har han stått några månader och tappat allt jag tränat upp med honom.

Pinky: Att inte få honom att rusa in i galoppen.. Det gör han när han inte får något stöd, jag vet inte varför just min häst inte kan galoppera samlat på långa tyglar som "alla" andra hästar kan. Kan tillägga att jag "slitit röven av mig" för att just bygga upp galoppen på honom och som du kan läsa ovan så lyckades jag.

IrishDraft: Kan mkt väl tänka mig att han inte vill galoppera samlat just för att han inte känner ett större tvång på att göra det när det inte är någon som sitter på och jobbar honom ;)

Jag förstod inte riktigt din beskrivning :crazy:

Till alla:
Jag har hållt på med hästar hela livet, så bara för att jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa så betyder väl inte detta att jag är okunnig utan vill bara ha lite råd?

Läs helst allt i detta inlägg för där står det mer förklarat vad det är för problem!

Jag gör ett nytt försök att förklara eftersom det verkar som att mitt tips kan hjälpa dig. Det du gör genom mitt ips är att du tvingar hästen att samla sig fastän du inte har kontakten med bettet i linan. Dessutom kan hästen inte rusa, då springer den in i väggen/staketet. Övningen är till för att "lära" hästen att hålla balansen på egen hand, då tanken ju inte är att hästen ska behöva stöd av handen för att kunna samla sig, samla sig ska hästen göra på egen hand.

*håll dig helst i ridhus med sarg, eventuellt i paddock med rejält trästaket, har du en mycket uppmärksam häst kan även övriga tydliga staket fungera. ALDRIG bara ståltråd, den syns inte tillräckligt.

*Håll dig i ett av hörnen med normalstor volt

*När hästen travar prova att släppa lite lätt på linan när hästen är påväg in mot hörnet. En obalanserad häst kommer då att dra sig utåt för att sedan möta väggen och då trava genom hörnet på slak lina.
Se till att inte släppa för tidigt eller för mycket på linan, då riskerar du att hästen viker av åt fel håll vid väggen och trasslar in sig i linan. Det är därför viktigt att du provar detta i trav först så du får koll på hur tidigt och hur mycket du ska släppa på linan. Akta också så att inte linan släpar i backen.

*När du ska fatta galopp; gör detta precis efter att du släppt efter på linan innan hörnet.
Då kommer hästen för det första inte kunna rusa iväg, det finns inte plats och hästen kommer heller inte kunna hänga sig i linan och "ta stöd" Hästen tvingas därför hålla balansen helt själv och måste sätta under sig för att klara kurvan. Är den van att hänga i linan kommer den att göra en väldigt skarp kurva eftersom den "söker kontaken med linan"

*Låt bara hästen galoppera några språng i början och utöka efterhand som du ser att hästen är balanserad.

*Det är möjligt att använda inspänningar om du använder rätt inspänning. Tänk på att de flesta hästar hänger sig i vanliga inspänningstyglar, använd hellre en löst sittande gummisnodd, en chambom (eller vad det nu heter på svenska, om din häst reagerar på rätt sätt) eller möjligtvis en graman som är spänd mellan frambenen och högt upp på sidan (bara på sidan så hänger sig hästen lättare i den) och ta bort inspänningarna om hästen tenderar att hänga sig i dem.

*Tänk på att inte låta hästen springa in i galoppen i den här övningen, om hästen slängtravar så ta ner tempot igen och gör om fattningen nästa varv. Bli lite tydligare i fattningen för varje gång hästen "misslyckas" med att fatta direkt, så att du inte helt plötsligt överraskar hästen med en skarp fattning då riskerar du att hästen tappar koncentrationen på uppgiften och kanske touchar väggen/staketet. Hästen ser svårigheten framför sig i de flesta fall och du kan säkert få jobba mer än vanligt för att få hästen i galopp.

*Tänk också på att övningen är jobbig för hästen, gör inte för många fattningar utan avbryt övningen ganska fort och efter en fattning som fungerat bra.

*Glöm inte att berömma hästen INNAN du ber den att bryta av från galopp till trav.

Om du inte förstår, fråga gärna specifikt VAD du inte förstår så kan vi se om vi kan reda ut det.

Senast ändrad av en moderator:

Nu fattar jag :) Jag kan vara lite trög ibland, men detta ska jag testa. Min häst har stor respekt för staket och vi har en paddock med dubbla elband (3 trådar, 120cm högt) och det lär han inte springa in i.. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar