Longera i bara träns

matildamilton

Trådstartare
Hejsan longerade min medis för första gången idag. Ponnyn har ingen riktig longer utrustning utan jag körde på med träns och lina. Måste man ha riktig utrustning eller räcker det med tygel löst träns?:confused:
 
Sv: Longera i bara träns

Går väl. Men jag tycker att det blir för lätt ryck i munnen. Skulle hellre longera i grimma om man inte har en kapson eller liknande.
 
Sv: Longera i bara träns

Om du drar linan genom bettringen, över nacken och till den yttre bettringen så funkar det bra utan att bli ryck i munnen.

Det går såklart att longera utan utrustning, men tänk på att longering sliter på hästens ben så ta korta pass (jag kör runt 20 min) och byt varv ofta. Om du inte vet hur man använder inspänningstyglar så behöver du någon kunnig som visar dig innan du börjar och tills dess funkar det bra utan. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Longera i bara träns

Håller med sillysinta. Har hellre bara en grimma än att longera i träns. Räcker med att hästen bockar till lite eller hoppar till för att man ska riskera ett ryck i munnen. Kapson är det bästa enligt mig, har man ingen är grimma näst bäst och om man inte kan longera en häst i grimman för att den sliter sig är svaret att det är dags att gå tillbaka till skolbänken.
 
Sv: Longera i bara träns

Jag brukar longera i en stadig kapson, vill inte riskera att rycka henne i munnen när hon brallar loss!
Men har jag inspänningar (som jag så gott som alltid har, tömkör mest så det är kanske nån gång i halvåret jag longerar) så sätter jag dom i bettet. (har en nackrem under kapsonen)
 
Sv: Longera i bara träns

Håller med sillysinta. Har hellre bara en grimma än att longera i träns. Räcker med att hästen bockar till lite eller hoppar till för att man ska riskera ett ryck i munnen. Kapson är det bästa enligt mig, har man ingen är grimma näst bäst och om man inte kan longera en häst i grimman för att den sliter sig är svaret att det är dags att gå tillbaka till skolbänken.

Hur får du ihop första delen av ditt svar med den andra?
 
Sv: Longera i bara träns

Det går utmärkt att göra som lillsyrran skriver. Fundera över varför du vill longera hästen. Förutom att det sliter är det oftast helt onödigt.
 
Sv: Longera i bara träns

Det går utmärkt att göra som lillsyrran skriver. Fundera över varför du vill longera hästen. Förutom att det sliter är det oftast helt onödigt.

Jag longerar alltid min häst innan jag ska träna på banan. Och ja, "longera" kanske är mer förklarande. Hästen får springa av sig all överskottsenergi och jag har sen en varm häst att börja jobba med. (Nu pratar jag alltså kanske 10 min..)
 
Sv: Longera i bara träns

jag brukar longera i träns , men min medryttarhäst är lugn och brallar inte runt så att det rycker till osv :) har longerat honom 4-5 gånger på 1 år , tror inte ägaren longerar men om hon gör det så är det också i träns. Men kapson el dyl är rekomenderat :)
 
Sv: Longera i bara träns

Longerar min ena häst lite då och då för att se hur han rör sig från backen på volt utan inverkan, har alltså inga inspänningar eller liknande och i träns eller grimma. Funkar utmärkt i det syftet och om man bara ska rasta av hästen innan ridning, annars är tömkörning ett bättre alternativ:) (Den andra longeras ytterst sällan då det sliter mer än ger på honom då han är 20 år och tycker att longering är lika med bus och bock stund...Då får han hellre springa lös på ridbanan)
 
Sv: Longera i bara träns

Hur menar du? Att hästen drar en repa och bockar lite betyder inte per automatik att den sliter sig, även om den skulle dra i longerlinan. Men om du har en häst som sticker och där hästen kommer lös om du inte har bett på den är det något som brister, antingen i träningen eller att hästen har ont.
 
Sv: Longera i bara träns

Jag longerar alltid i grimma eller tygellöst träns med ett delta i bettringarna. Vill ha det så eftersom jag använder longeringen som lydnadsträning och kommunikationsträning, vilket bl a innebär att jag ofta byter varv, på röstkommando, kanske vartannat varv. Har man linan fastsatt i grimma eller delta kan den byta utan att man behöver joxa med utrustningen.
Har aldrig inspänningstyglar heller. Longerar mina hästar mycket, det är grunden för mig i arbetet med dem.
 
Sv: Longera i bara träns

Inga som helst problem att longera i bara träns med longerlinan i bettringen naturligtvis måste man vara följsam som linförare och se till att hästen är där den skall mellan lina och pisk, blir inga ryck i munnen så länge den som longerar vet vad den sysslar med tvärtom skulle jag vilja säga kan man inte longera i träns är det nog dags att backa tillbaka och lära sig grunderna i longering bla biten att linan aldrig får slacka. Att råda någon att longera i grimma är vansinne och inget säkerhetstänk alls en lös häst med en lång longerlina efter är bäddat för riktiga olyckor därav longerar man aldrig någonsin i bara grimma hur snäll och lydig hästen än är så är det flyktdjur och starka sådana.
 
Sv: Longera i bara träns

Och jag tycker att kan man inte kontrollera en häst utan bett så måste man träna på sitt kroppsliga samspel och ljudliga kommunikation först.
 
Sv: Longera i bara träns

Och jag tycker att kan man inte kontrollera en häst utan bett så måste man träna på sitt kroppsliga samspel och ljudliga kommunikation först.

Det handlar inte om kunna eller inte kunna det handlar om säkerhetstänk något som tyvärr saknas hos väldigt många som inte inser att det är levande djur det handlar om. Bara för att man kan så måste man inte när det finns säkrare sätt, tyvärr behöver många vara med om en olycka innan de inser att det finns lägen då de faktiskt inte hade 110% kontroll trots att de trodde det.
 
Sv: Longera i bara träns

Fast träns är inget mirakelredskap. Blir hästen tillräckligt rädd och verkligen sticker hjälper det inte vad du har på den. Chanserna att hålla den mö öka lite med ett träns eller en kapson, men ett träns garanterar ingenting.
 
Sv: Longera i bara träns

Fast träns är inget mirakelredskap. Blir hästen tillräckligt rädd och verkligen sticker hjälper det inte vad du har på den. Chanserna att hålla den mö öka lite med ett träns eller en kapson, men ett träns garanterar ingenting.

Har aldrig ens varit i närheten av att tappa en häst med träns bara man har lina eller tillräckligt lång grimskaft i så kvittar det vad som händer det är ingen konst att hålla dem, har man däremot bara tyglar så är det ju lätt för dem att rycka sig lösa. Kapson är jag inte förtjust i just för att de inte är mkt att lyckas hålla dem med om det behövs. Med träns så är det klart mkt enklare att hålla dem om man bara har grimskaftet/linan fäst i en bettring så snart man blandar in båda så tappar man massor av styrka.
 
Sv: Longera i bara träns

Fast det handlar ju inte om styrka utan det handlar ju om att det gör ondare med bett i munnen om hästen försöker dra. Med andra ord så är det hästens rädsla för smärta som gör att man har kontrollen. Och det kan jag tycka är ok i extrema situationer, men det anser jag inte att longering är.

KL
Jag har själv alltid grimma vid "longering", samt långt grimskaft. Använder främst longering för att träna lydnad, så hästen går sällan ett helt varv på volt innan det händer nåt nytt.

Använder aldrig longering som motions aktivitet.
 
Sv: Longera i bara träns

Träns är inget undermedel och bett ett j*vla otyg när väl det går fel. Fick hem en häst men fruktansvärda munskador efter att hon blivit rädd och som var fast i tyglarna...till slut hade hon kommit loss men då var det redan för sent.Där hjälpte det inte med att det var betslat, hästen slog sig lös på bekostnad av sin egen hälsa. Smärtan gjorde det värre.
S*tan i gatan vilka problem det gav, länge!!!! Hon var toppenfin att arbeta i kapson och repgrimma samt även löslongering. Men det var fullständigt kört att ens tänka tanken att lägga en lina i ena bettringen och inspänningar var bara att glömma.
Ska jag ha tränsat med bett jobbar jag på töm, longering sker löst eller med repgrimma/kapson. Jag har hållit på i över 40 år och det är MIN erfarenhet som format min träning till idag och jag har inga som helst problem med hästar som försöker smita/kasta sig/springa undan och göra dumheter o.s.v. Sånt går att jobba på utan bett. Har jobbat både unga och äldre hästar av alla de slag och jag gör ingen skillnad. Det behövs inte träns och bett för att göra ett bra jobb med hästarna från marken:cool:

...............och tillägger liksom Kimmis87 att jag inte longerar i motionssyfte utan det handlar om lydnad, samarbete samt kontroll av rörelserna. ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp