matildamilton
Trådstartare
Hejsan longerade min medis för första gången idag. Ponnyn har ingen riktig longer utrustning utan jag körde på med träns och lina. Måste man ha riktig utrustning eller räcker det med tygel löst träns?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med sillysinta. Har hellre bara en grimma än att longera i träns. Räcker med att hästen bockar till lite eller hoppar till för att man ska riskera ett ryck i munnen. Kapson är det bästa enligt mig, har man ingen är grimma näst bäst och om man inte kan longera en häst i grimman för att den sliter sig är svaret att det är dags att gå tillbaka till skolbänken.
Det går utmärkt att göra som lillsyrran skriver. Fundera över varför du vill longera hästen. Förutom att det sliter är det oftast helt onödigt.
Och jag tycker att kan man inte kontrollera en häst utan bett så måste man träna på sitt kroppsliga samspel och ljudliga kommunikation först.
Fast träns är inget mirakelredskap. Blir hästen tillräckligt rädd och verkligen sticker hjälper det inte vad du har på den. Chanserna att hålla den mö öka lite med ett träns eller en kapson, men ett träns garanterar ingenting.