Lone Bright Star

Texaz

Trådstartare
Nu har jag trillat dit ordentligt på denna hingst, efter´att ha sett honom på High Chaparral. Är det någo som har erfarenhet av hans avkommor, är de lika underbara som han själv verkar vara. I mina ögon var det en otroligt lugn och harmonisk häst, och jag är allt lite sugen på att skicka min pålla till honom :love: Någon som vet hur mkt han kostar????

Sv: Lone Bright Star

Det finns säkert de som verkligen är överbyggda i ordets rätta bemärkelse, precis som i alla raser.

Men oftast är det nog så att en just en Quarter kan ge illusion av att vara överbyggda, pga att korset och bakdelen är så "stora" och ofta rejält musklade (för att kunna skjuta ifrån ordentligt i starten, vända, stoppa, spinna etc. som kräver massor av just bakkärran).
En Quarterbak är skapad sån helt enkelt (självklart finns det undantag, de med små rumpor, men jag menar över lag).

Senast ändrad av en moderator:

Okej. Så dom bygger muskler uppe på? För denna hingst är ju väldigt "överbyggd".
Kan inget om western, därav min undran. Det verkar vara ganska vanligt på barockraser att dom är överbyggda, tänkte om det var samma på western.

Texaz skrev:
Nu har jag trillat dit ordentligt på denna hingst, efter´att ha sett honom på High Chaparral. Är det någo som har erfarenhet av hans avkommor, är de lika underbara som han själv verkar vara. I mina ögon var det en otroligt lugn och harmonisk häst, och jag är allt lite sugen på att skicka min pålla till honom :love: Någon som vet hur mkt han kostar????

Där jag har mina hästar på bete, finns ett 2-årigt sto efter honom. Hon e helt ljuvlig :love: Dock lite liten, endast 140 i mkh växer förhoppningsvis lite till, om hon inte växer så mycket till har jag sagt att jag vill köpa henne. (förutsatt att mitt sto inte blir dräktigt). Men som sagt en helt underbar individ. :)

Ja jag blir alltmer övertygad om att detta är fadern till min blivande westernhäst :love: Har inte hört eller sett något negativt med denna hingst så det verkar ju helt klart som om fördelarna överväger nackdelarna :banana: :banana: Drömmer nu och siktar på betäckning nästa sommar och en liten fölis 2007 :bump: Sen blir det då tävling på HC framåt 2012.... :crazy: Det gäller att ha långsiktiga planer :) :) :)

Ja, de har större muskler "där uppe" pga att det arbete de ofta utför är annorlunda, de arbetar mycket "på bakkärran" om man säger så.
Barockhästar arbetar väl också mycket med bakkärran, i tex. levade där de liksom "sätter sig" på bakbenen.
En Quarter som tex jobbar med kor sätter ju sig ganska mycket när han gör rollback, stoppar osv.

Det är ju också att formen de arbetar i inte ser lika dan ut som den "engelska".
Sen beror det ju såklart på stam och användningsområde också.

Tycker oxå att han är jätte fin. :love: Valde en annan hingst för mitt sto i år, men går å funderar lite på honom till nästa gång. Men de vore intressant att veta priset?

Ja jag är till 98 procent säker på att det blir betäckning nästa år :banana: . Min westernsadel får vänta, lägger pengarna på att fixa till min drömhäst :love: . Kan inte tänka mig någon bätter kombination än min lilla Killan och denne söta lilla kille!! Inte vart det sämre av att han visade sig vara en utmärkt boskapshäst :)

Ja det var ju också en riktig läckerbit, vem är det!!!??? Har du föl sen tidigare?? :confused: :) :)

Dom använder enbart semin och kostnaden är 3.000 kr i samband med första seminering samt 3.000 kr vid konstaterad dräktighet.
Ska också bli fadern till mitt föl....
:eek:

Har inget sto ännu...
Men letar med ljus och lykta efter ett till nästa vår för i år tror jag att det blir lite sent,
beror väl på när/om jag hittar ett sto...
:eek:

Det är HG Skipster. Har en ett åring efter honom.
Jasså, han är inte dyrare än så? men vad kostar det att inseminera då?

Jag skriver i din tråd även om vi har pm:at eftersom fler verkar vara intresserade. :)
Bob är en mycket trevlig hingst med supertemperament. Jag håller själv inte på med western men jag rider honom oftast ändå och har hoppat honom en hel del. Han är väldigt samarbetsvillig och okomplicerad att rida och hantera.

Vi har fått tre egna föl här hemma efter honom och de har varit fina och verkat ha bra temperament. Fölen är sålda nu och de nya ägarna verkar nöjda. :)

Vi tappar honom på sperma på Alebäcks stuteri och sedan skickas sperman till en station nära dig.
Han kostar 3000 vid språng och 3000 vid konstaterad dräktighet. 300kr per gång man får sperma skickad till stationen. Priserna är + moms.

Är det någon mer som är nyfiken är ni välkomna att skicka ett pm.

Senast ändrad:

Oki. Låter jätte intressant! :) Vad brukar det kosta att få inseminationen gjord av veterinär? Förstår att priset kan variera beroende på veterinär. Har inte riktigt förståt hur de hela går till.. :o ultraljudar man stoet varje dag under brunsten för att kolla när hon släpper äggen? Det kan ju vara så att man får lämna in stoet hos inseminatören ett pardagar då kanske? Eller nån som vet bättre? Har bara körtmed "vanlig" betäckning förut, ej inseminerat.

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka