Lön som Hästskötare

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Peyton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 21 224
Sv: Lön som Hästskötare

jag har haft två vita hästjobb.

på det ena, en stor ridskola, fick jag 89,90/h som timanställd extraarbetare utan utbildning eller större erfarenhet (förutom mindre privatstall med medryttarhästar).

sen fick jag ett på en stor privat anläggning, ca 75/h om jag inte minns fel, + två ridlektioner i veckan. dock var det Mycket att göra på få timmar, så det var stressigt.

ett jobb jag inte fick var på en annan större privat anläggning, där jag skulle vara i princip själv med allt som skulle göras, men totalt blev det inte riktigt heltid men över 75%, där skulle jag inte få mer än 4000......... :smirk:

Men jag vet inte om jag tycker att det är de arbetsökandes uppgift att ändra arbetmarkanden, eller inte enbart deras ansvar. Arbetgivarana har lika stort ansvar. Men jag håller med om att man inte ska acceptera det som det är idag (=anledningen till att jag gav upp och började plugga istället.) Att ingen tar jobben är ju ett av det första stegen till förbättring. Men försök säga det till 19 åringen som nyss gått ut gymnasieutbildningen och haft 950:-/månad och blir erbjuden ett hästjobb med 3000:- i fickpengar. Jag lärde mig den hårda vägen att det är inte lönt att satsa på hästskötare, men tror du jag lyssnade när jag blev erbjuden min första praktikplats? Jag var överlycklig och såg inte problemen. Tyckte att min dröm gått i uppfyllelse... Sen insåg jag att det inte var så bra, provade på andra hästskötarjobb och insåg att det inte blev bättre (ironiskt nog var de första jobbet"bäst" i jämförelse me de andra) Jag sa givetsvis upp mig men jag kan inte påstå att det att det blev ngn effekt för efter mig väntade nästa, intet ont anande 19 åring med hästdrömmar. Hur får man dessa tjejer att förstå att det inte ska vara så här? De som jobbar med dessa frågor måste bli tuffare, de måste sluta acceptera "praktikplatser" på flera månader/år och antagligen ägna sig mer åt "uppsökande verksamhet" eller vad man ska kalla det, dvs inte bara vänta på att en anmälning ska trilla in innan ngn agerar. Jag tror inte att det är sant (som de flesta arbetgivare hävdar) att det inte är möjligt att betala ordentlig lön. Man får väl göra som alla andra. Har du inte råd att anställa heltidsjobb så får man väl anställa på 50%, eller bara timanställd, har du inte råd med det heller så får du sköta det själv. Så enkelt är det...

Alla vill inte flytta utomlands (bla jag) och då får som du säger fixa försörjningen på annats sätt. Vill man jobba med hästar så är nog hippolog eller liknande bästa alternativet. Det finns ju alltid folk som vill träna. Då kan man nog klara sig, men rik blir man inte. Men å andra sidan vem blir det? Läste att av hippologerna så hade 90% (är inte helt säker på siffran) jobb, tror att ca 80% av dom jobbade med hästar i ngn form, de flesta som ridlärare. De hade en inkomst på 17000-22000, som en sjuksköterska alltså. Helt okej i mina ögon. Då kan man dessutom kombinera med ngt annat (in och tillridning, privarlektioner eller ngt annat) Iofs var detta lite "off topic" men ville påpeka att det inte är helt mörkt ändå. Visserligen kan man glömma 9-17 jobb men man gör ju å andra sidan ngt man tycker om.

Måste bara tillägga att det inte är jag som blivit sexuelltr utnyttjad eller fått skrubba gången med tandborstar, detta är andra människors historier (har gått häst på gymnasiet så större delen av mina kompisar har provat på yrket).

Idasagare, måste bara påpeka vilken tur din dotter har haft, vilket drömläge. Önskar jag hade hittat ngt sådant. Se till att hon håller hårt i det. Tänk om det funnits fler sånna arbetsgivare....

Det som är trist egentligen är att det finns dom som tycker att det är helt ok med slavarbete.... fasen om alla småflickor kunde säga ifrån nån j.la gång utan att gå med på allt skit, "marknaden" skulle på sikt må väldigt bra av det.

Ge fasen i att acceptera alla snikna tävlingsmänniskor som tror att det räcker med äran att få ta hand om deras hästar, det blir man inte mätt i magen utav.

Jämför med jordbruket, där är lägsta tänkbara lön 16500 men en del har löner på uppemot 35000 som djurskötare/avbytare motsv.

Man måste inse sitt eget värde.

Själv har jag en lön på 18000 vitt per månad med reglerad arbetstid (40 timmar per vecka, M-F 7-16)... som stallpersonal, OCH DET ÄR JAG VÄRD.

Blir lite nyfiken nu när jag läser här. Det varker ju finnas några stycken som ändå lyckats få ett vettigt jobb. Var har ni hittat det? Kontakter? Letar man här på buke finns det bara den vanliga sorten med fickepengar osv, i ridsport är det likadant och på ams finns det definitivt inga. Var finns dom??? Självklart är vi hårt arbetande, utbildade och kunniga hästskötare värda avtalsenlig lön. Läser man era inlägg så verkar det ju som att det dyker upp fler och fler vettiga jobb. Utvecklingen går långsamt men det är kanske på rätt håll i alla fall??? Hoppas kan man ju alltid...

Hej,
Undersök om det finns någon fackförening som kan teckna kollektivavtal med din arbetsgivare. Hur är det med semesteravtal,
sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring mm. det är ett ansvar att vara arbetsgivare. Alla har rätt till en rättvis lön och avtal. Händer en olycka är arbetsgivaren ansvarig.
mvh
Karinlinnea

Idasagare, måste bara påpeka vilken tur din dotter har haft, vilket drömläge. Önskar jag hade hittat ngt sådant. Se till att hon håller hårt i det. Tänk om det funnits fler sånna arbetsgivare....

Jo.. fast jag var inte enbart positiv (jag är lärare..). :angel: Hon slutade 3:an där i maj, hade ett halvårs "praktikjobb" hos en hoppryttare och sökte denna tjänst fem minuter innan den gick ut. Hon fick jobbet trots sin ålder (Inte så enkelt att jobba på en skola med elever i samma ålder som en själv :eek: ), som inte var en merit i detta sammanhang, däremot var vanan vid lastare en bra merit. (TIPS! Lär er köra traktor/lastare, kan vara bra)
Hon fick jobbet på sin meriter från skolan dvs lärarna valde henne. Måste vara skönt att få sådan respons från sina lärare samtidigt vet jag flera av hennes skolkamrater som aldrig ens funderade på att söka utan hellre går arbetslösa. :mad:
Nu har hon en tillsvidaretjänst (någorlunda tryggt i en kommun) kommer att läsa vidare nästa år men har något i botten iallafall. Det känns tryggt för mej som mamma. :idea:
Jobbet ligger 7 km från hemmet och ger henne fri tillgång till skolans ridhus... inte heller så dumt. :D

Hej!

Tror du SSK/USK inte har nån utbildning eller?

Om man är utbildad hästskötare SKA man ha lön därefter. Tyvärr finns det väldigt få som är villiga att betala skälig lön.. Därför jobbar inte jag som det jag är utbildad till.

Sen en allmän fråga om varför det är helt ok att killar som har datorer kan tjäna massor på sitt intresse, medan det för tjejer är helt omöjligt att tjäna någon på sitt intresse...(som yrke dvs). Skulle en kille få samma oskäliga lön för sitt intresse (dvs datajobbet) då skulle det bli ett herrans liv!

/ Lavinia, som tidigt insåg att hästjobb och egen häst och lägenhet inte funkar

Delvis KL

Det kanske är läge för facket att sätta hästföretag utan kollektivavtal i blockad?

Jag hade en tjej anställd för några år sedan. Jag hade ett hängavtal med kommunal. Tjejen i fråga var 24 år!

Jag började med att ringa till kommunal o fråga hur jag skulle gå till väga, de sa att deras hängavtal var det bästa...o det skrev jag på ( mitt dumma nöt!!!)

Jag frågade även fack gubben vilken lön hon skulle ha. Han tittade i avtalet o sa lönekategori D, vilket innebar två års yrkeserfarenhet, samt hästutblidning. Hon hade INGET av det, o det sa jag till honom, men han hade avtalet framför sig o sa att där inte fanns annat att välja på. Tjejen blev anställd på prov i tre månader.

Attans vad hon låg i o kämpade!!! Tills hon blev anställd. Då var där måndags sjuka, fredags sjuka, hon ringde inte förrän ett par timmar efter hon skulle varit på jobbet, o då fick jag rycka in o göra hennes arbetsuppgifter med plus mina egna!!!! Ena gången var bilen sönder eller var hunden sjuk.......osv.....

Jag sa upp henne för där fanns inga arbetsuppgifter för henne mer, kunde ju inte utbilda hästarna tex.

Då visade det sig vad facket går för, de gjorde allt för att mosa mig!!!! De ville att hon skulle få sluta direkt med full lön en hel månad, det kunde inte jag, jag fick ju jobba dubbelt. ( Både hennes o min lön) Hon sjukskrev sig, med facket bak ryggen, jag fick betala sjuklönen.

Men jag drog in en privat advokat, det tog TRE år att bli av med henne, de ljög o bar sig åt, jag har alla papperna o bevisen kvar. De drog mig inför arbetsdomstol, samma vecka som vi skulle dit drog hon tillbaka sin anmälan!!!! Jag avgick som vinnare!

Alla är inte lika envisa som jag.

Kom inte o säg att jag ska skriva avtal med facket, ska jag anställa blir det utan fack men med avltalsenlig lön!!!!

HeJ!

Jag är själv mot facket och deras allt mer maffialika metoder. Jag tycker nånstans att man måste se till att alla får åtminstone minimilön.

Själv har jag jobbat i stall för 50 kr/h, vitt.. Då kan man nästan lika gärna låta bli att jobba, liksom..

/ Lavinia

*kl*

Måste bara göra ett inlägg...

"Utbildad hästskötare" definiera det!

Jag har själv tagit hästskötarexamen, ett skrattretande prov måste jag säga. Inte värt pengarna i ett enda hörn. Vad säger mitt "diplom" en eventuell arbetsgivare? INGENTING. Jag vet "diplomerade hästskötare" som inte gör annat än att fördärvar, de orkar inte mocka, de släpar efter med arbetet, de vågar inte rida hästarna, de kan inte hantera en tävlingshäst, de kan inte brodda, (det måste man nämligen inte göra prov på...) Men framförallt så kan de inte hålla igång en välriden häst utan att det går åt skogen, de kan ingeting om hästens instinkter elelr psykologin hos hästen. Det finns "diplomerade hästskötare" som ger upp när hästen krånglar och hoppar av och går hem till stallet. Det är jätteroligt att vara efter en sådan "hästskötare" för då tar allting så mycket längre tid, man blir helt slut av att rida ut första hästen eftersom den bara testar och bråkar, efter andra hästen är du döfärdig... bara för att någon annan drulle inte kan rida ordentligt...

Inte konstigt om vissa inte vill betala för sådana hästskötare, man kan ju inte lita på utbildning för guds skull... Jag vet många hästföretagare som haft pratikanter som tröttnat på att dom inte kan sköta sig... Och kan man inte sköta sig kan man ju aldrig bli värd bra betalt... Dessa tar nu själva hand om sina hästar...

Sen tycker jag också att det är skit att det finns så ont om riktiga jobb... till dom som verkligen kan sköta jobbet. Men sen är det så att de som verkligen kan sköta jobbet dom får tillslut ett riktigt jobb (jag har själv haft erbjudande om riktigt jobb då hade jag jobbat två år som praktikant på olika ställen, bara det att då ville jag börja läsa istället... så det blev inget av det, men jobben finns för den som orkar klättra... Men som sagt lite mer riktiga jobb borde det finnas, men minst ett års praktik behöver man!

Sen en allmän fråga om varför det är helt ok att killar som har datorer kan tjäna massor på sitt intresse, medan det för tjejer är helt omöjligt att tjäna någon på sitt intresse...(som yrke dvs). Skulle en kille få samma oskäliga lön för sitt intresse (dvs datajobbet) då skulle det bli ett herrans liv!

/ Lavinia, som tidigt insåg att hästjobb och egen häst och lägenhet inte funkar

för att datorer behövs till i princip allt i samhället?
schysst å ha en hobby som man dessutom kan bli rik på!!!

hur många som håller på med motorcross/golf/segling osv (på hobbynivå) tjänar pengar?

å nu ska du inte dra könsrollerna över en å samma kant ;)
tjänar bäst på min hobby - ljudteknik - *killjobb* ;) :p

Så länge gratis/svart jobbande hästskötare växer som ogräs kommer lönen förbli som den är, typ 3-5.000:- svart/månad för garanterat mer än 160 timmars arbete.

Är du 15 år så vet du (oftast) nada om ur oskyddad du är som svartjobbare och 3.000:- är skitmycke pengar.

Antingen hittar man ett stall som betalar ut en vit lön, som tyvärr oftast inte är mer än några tusen. Det är ju mer än själva lönen som arbetsgivaren får betala i skatter och grejjer.

Eller så vidareutbildar man sig.

Eller så gör man som mig, väljer ett helt annat yrke och taxerar över 250.000:-/år och använder de pengarna till att ha häst på fritiden, köpa en massa onödiga saker, träna och tävla ;)

Med utbildad menar jag att jag har gått i skola och läst ämnen om hästens anatomi, ridning, matsmältning, foder, avel, dess utbildning/träning från föl till vuxen, skötsel, sjukvård med mera, med mera! Med bra betyg! Och praktiserat ett år har jag redan gjort tack!

Om man bara gör testet för att bli diplomerad hästskötare utan utbildning bakom kan man inte kall sig utbildad. Kan man ens göra det?

Tycker du alltså att systemet med underbetalda och tillika svartbetalda hästskötare är OK, eftersom du argumenterar som du göt?

Skrämmande att höra att du hellre skulle skämma bort dina barn än att betala en vit lön till någon som ssliter häcken av sig för att din verksamhet ska gå runt...

Oj, det verkar som om jag har lite tur...

Jag är outbildad och har inte särskilt mycket tidigare erfarenhet från stalljobb, bara i mindre stall. Ingen rutinerad ryttare heller för den delen. Jag jobbar 60 % i ett stall med vissa dagar noll mockning, får ut 4000 efter skatt, det är alltså ett vitt jobb.

Hittat på: bukefalos annonssida.

Ska nu gå över från praktiktjänst till tillsvidareanställning med högre lön och avtal, visserligen inte med facket, men jag tror ändå det blir ett bra sådant.

Anledningen till att de anställde mig och inte flera andra "utbildade" var just att de där utbildade kanske visste mer om hästens anatomi, men fasiken vilket dåligt hästvett vissa hade, och ännu sämre social förmåga vilket spelar stor roll i vårt stall.

Men jag håller verkligen med tidigare: det är inte bara hästskötarnas ansvar att ändra arbetsmarknaden. Och fasiken, visst det är vår hobby, men har inte en kock/klädaffärsexpedit/tygaffärsexpidit/lokförare o.s.v. också sina hobbyn som yrken? De jobbar fasiken inte svart och för dålig lön för det.

Peyton;799358 Om man bara gör testet för att bli diplomerad hästskötare utan utbildning bakom kan man inte kall sig utbildad. Kan man ens göra det?[/QUOTE skrev:
Ja, man kan gå upp som privatist, och om man klarar det räknas man som lika yrkeskompetent som om man gått i skola i allafall på pappret. Sedan kan det ju visserligen vara meriterande att visa att man gått en utbildning dessutom, men diplomet gäller som bevis. Det var ju å andra sidan ett ganska rejält prov, tycker jag.

En av anledningarna till att yrkesproven infördes var ju just att folk som har erfarenhet och kanske jobbat i branchen länge skulle kunna få papper på sina kunskaper även om de inte pluggat häst på någon skola.

Tycker du alltså att systemet med underbetalda och tillika svartbetalda hästskötare är OK, eftersom du argumenterar som du göt?
NEJ!
var har jag skrivit det?
jag förespråkar utbildning och annat jobb med BRA (vit) lön, eller att man bojkottar de lågbetalda-inga vilkor-12h-dagars jobben!
som jag skrev, jobba utomlands då om det är bättre lön?

Skrämmande att höra att du hellre skulle skämma bort dina barn än att betala en vit lön till någon som ssliter häcken av sig för att din verksamhet ska gå runt...
ehhh??
alla jobbar väl för sin familj och sig själv? (nu räknar jag inte välgörenhet osv, utan krasst sett)...
om jag kan välja mellan två lika duktiga personer, då väljer jag ju den som är billigast? eller hur?
tar du det dyraste du kan på ICA lixom?

jag försvarar INTE 3000kr svart lön, men TA INTE DE JOBBEN DÅ...

så länge folk är naiva och desperata nog så kommer de jobben att fyllas, vare sig vi vill eller inte!

Oj, det verkar som om jag har lite tur...

Jag är outbildad och har inte särskilt mycket tidigare erfarenhet från stalljobb, bara i mindre stall. Ingen rutinerad ryttare heller för den delen. Jag jobbar 60 % i ett stall med vissa dagar noll mockning, får ut 4000 efter skatt, det är alltså ett vitt jobb.

inte bra lön...
4000/0,7 = 5700
5700/0,6=9500...

9500 INNAN skatt för ett heltidsjobb är INTE bra...

men du har iaf VIT lön å du verkar trivas på ditt jobb, det är bra :)

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med... 2
Svar
36
· Visningar
3 255
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
2 029
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva... 2
Svar
32
· Visningar
8 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka