Lön-hästjobb

S

Sax!

Har funderat mycket det senaste på att utbilda mig till något inom hästverksamheten.
Equiterapeft, hästmassör, djursjukvårdare osv.
Veterinär är ju naturligtvis drömmen...men ack för att komma in på programet!

hur är det egentligen med lönsamhet inom denna sektor?

Alla som har ett hum är välkommna att svara!

*mycket nyfiken*
:bump:

Sv: Lön-hästjobb

Överlag så är väl inte hästyrken speciellt lönsamma, speciellt inte t.ex. hästskötarjobb då. Det enda jobbet jag kan tänka mig där man kan tjäna bra med pengar är väl egentligen veterinär, annars bör man vara riktigt duktig, och ha väldigt goda kontakter.
Tror nämligen att det är väldigt stor konkurrens på hästjobb, just eftersom det är väldigt många som vill jobba med hästar.

Så det skulle nog vara veterinär då, eller möjligen hovslagare?

Lönen varierar bland annat beroende på utbildning, erfarenhet och arbetsuppgifter.
En djursjukvårdare har som ingångslön cirka 14 600 kronor i månaden och slutlönen ligger på cirka 17 800 kronor.

Löneuppgifterna avser år 2004 och kommer från Svenska Kommunalarbetareförbundet.

Restrerande yrken du skrev är väl mera egenföretagare kan jag tänka mig.

Jag vet inte vad du anser om lärarlöner, men de som är behöriga lärare och jobbar på naturbruksgymnasier tjänar i alla fall mer än de flesta i andra med hästyrken.

Jo det stämmer ju, ett tips vore ju att du skulle kunna utbilda dig till hippolog (om det skulle vara lockande..?) och sedan läsa pedagogiken, för då kan du bli ridlärare (om du först går flyinge och sedan på strömsholm) på naturbruksgymnasium. Du kan ju även jobba på ridskolor sedan också om det skulle va så.

Hej -

Jag är hästmassör med eget företag men har ett annat jobb också. Om jag skulle ta
tjänstledigt från mitt vanliga jobb och jobba heltid som massör skulle jag bara tjäna mindre än hälften av vad jag tjänar idag trots att jag skulle behöva jobba mycket mer.

Som egen företagare sätter du ditt eget pris men du får vara beredd att jobba mycket. Om du är dyr tjänar du mer per timme men du behöver också vara bra för att folk ska välja att anlita dig hellre än andra som är billigare.

I jobb som är "fysiska" (hovslagare, massör) får du komma ihåg att du inte orkar hur många hästar som helst varje dag. Som hästmassör orkar du kanske 5 hästar på en åttatimmars arbetsdag. En hovslagare har ett tungt arbete som också är bullrigt och har ganska stor risk för arbetsskador. Annars är det ett jobb där man kan försörja sig rätt skapligt och där det finns mycket jobb. Alla hästar måste ju ha en träff med hovslagaren regelbundet.

Det är många som jobbar svart inom hästbranschen och om du ska vara "vit" men konkurrera med dom som kör svart så kommer du att uppfattas som dyr. Hästfolk har alltid ont om pengar som ni säkert alla vet :-)

Om du vill jobba inom hästsporten så är det bra att ha flera "ben" att stå på så du inte blir helt beroende av en enda typ av inkomst.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 713
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 808
Samhälle Finns det någon här som bor/har bott/har hyfsat bra koll på Hälsingland (och/eller norra Gästrikland)? Svarade för ett tag sen i en...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama