K

Konrad

Kan någon vänlig själ lägga ut en bild på en perfekt tillpassad Loksele?
Och sen undrar jag varför det endast är en gjord på vissa lokselar, och om man har två gjordar hur mycket ska de dras åt?
Tacksam för svar:)

Sv: Loksele

Den gjorden ska dras åt den andra inte lika hårt..vet inte varför..ska ta en bild i helgen när vi förhoppningsvis kör=)

Man kan aldrig ha bara en gjord :) då drar hästen med magskinnet.

Bukgjorden ska vara lös och fungera som en nödbroms om vagnen skjuter på och bakselen går sönder. Däckelgjorden som sitter fast i däckeln ska spännas som en livrem, så att däckeln inte glider runt.

Om man har en maggjord kan man få en rolig uplevelse att åka in i en får hage med rockarden :angel:, men det är en annan historia.

Men jag kan berätta staketet hade ström i sig :( ajjjj .. Men man reste sig fort upp från stacketet :rofl: !
Hästen gick två meter och ställde sig och åt gräss :angel:.. Allt för mat, ponnies moto xD.

Mvh
Emma

Lät mindre roligt.:rofl:
Men man spänner ändå bara åt maggjorden sadelgjordshårt, bukgjorden ska ju sitta lösare så den hjälper inte så mycket om däckeln glider.

100_2.jpg

Någorlunda vettigt tillpassad sele..
Bakselen borde upp en smula men det beror på att korsremmarna har halkat bak en smula på ryggstycket.

Bukgjord och däckelgjord heter det

Hej dom armeselar som jag har sett har saknat däckelgjord även andra har kört i hårt arbete med bara bukgjord .men jag betraktar dubbla som viktigt

Man kan aldrig ha bara en gjord :) då drar hästen med magskinnet.

Bukgjorden ska vara lös och fungera som en nödbroms om vagnen skjuter på och bakselen går sönder. Däckelgjorden som sitter fast i däckeln ska spännas som en livrem, så att däckeln inte glider runt.

I magskinnet??? Kan du vara hygglig och utveckla det?? Slutar draglädren att funka om man inte har däckelgjord menar du?

Jag hävdar dessutom att bukgjorden även tar upp bromskraften när inte bakselen räcker till. Vid tunga lass klarar inte hästen att hålla enbart i baksele eftersom baken i så fall bara skjuts in under hästen

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör med armésele, och på den finns då två gjordar!
Kanhända den gått sönder och man inte brytt sig om att laga? "Den sitter ju ändå så löst" kanske? Om det nu är bukgjorden som saknas, förstås, men utan däckelgjord blir det ju lite jobbigt ;)

Ytterligare en funktion hos bukgjorden borde väl vara som säkerhet OM bakselen skulle gå sönder?

Lotta

Alltid lika fina bilder :D ! Som sagt innan älskar dina fjordingar och selar :D !

Är du tillbaka nu :o ? *hoppas hoppas*

Mvh
Emma

Det är ju inte mina hästar och selar men tack ändå ;)

Jag var tvungen att flika in i en diskusion igår så då kunde jag ju lika gärna svara på lite andra trådar också :) Får väl se hur länge man orkar den här gången ;)

Haha ja kanske ;) Fast det tror jag inte för han har likadana (fast ännu finare) till sina, så det är nog troligare att jag snor hans ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
984
Senast: Joel
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar