MadicDomino

Trådstartare
Tittar runt på selar som några här vet.
Kom på tanken kanske en loksele skulle funka, så jag har kollat runt på det!
Men skall inte lokselar ha draglinor ? Nästan ingen värkar ha det!

Så som sagt skall lokselar ha draglinor?

Mvh
Eran Emma

Sv: Loksele?

Men kollat på olika hemsidor :eek: där är inte ens fästen till draglinorna :crazy: då har man lärt sig något nytt i dag igen ^^,

Mvh
Eran Emma

Tadaaaaa:

Finnselebrun_stor.jpg

Draglinor :)

Yeeey :D
Kan man galoppera med loksele?(självklart att man "kan" göra det men, jag mennar om det inte skaddar hästen eller något sånt :))
Funderar att låna hem en av en kompis och se hur hästen trivs med den!

Och hur fäster man draglinorna på en loksele ;) ?

Mvh Eran Emma ;)

Saker som skadar hästen använder man inte ;) Givetvis kan du galoppera i loksele. Det är många som tävlar i körning med loksele. Jag tror bara du spänner fast dem i ringen som finns på selen. Du ser den på bilden, bakom skakeln.

aha ;)

Tänkte att det var lite smart om jag köper en loksele för då slipper jag svetsa en ögla till bakselet ;)

Buke är så roligt för man lär sig alltid sig något nytt :D

Mvh
Eran Emma :p

Vi tävlar med loksele, går hur bra som helst! Fast man kan ju inte ha tunga arbetslokor utan får ha finlokor som är lite lättare. Här är några bilder (en är inte min):

7916189.jpg

7916190.jpg

7385719.jpg

7385722.jpg

8015222.jpg

9085062.jpg

Har du sökt på nätet? Denna loksele är ganska gammal och kommer från tyskland från början, kommer inte ihåg vad märket heter. Den senaste vi köpte (var dock en collersele) kommer också från tyskland, men han har ingen hemsida (vad jag vet) utan vi beställde den direkt från honom när han var på SM i somras, det var ju bra för då hade vi ju hästen med oss så han kunde ta alla mått direkt :)

Ja, fast den passar inte 100 iaf, ska se om han är på SM eller VM i år så kanske vi får byta collret.

Jisses :eek: villka snygga selar :o, ingen som vet ungefär från hur mycket han selar kostar ? :love:

Mvh
Eran Emma

Den vi köpte nu senast gick på 1500 euro, det var en finsele (coller) storlek cob (den är ju måttbeställd, men ungefär), men då fick vi lite rabatt eftersom vi beställde på plats :)

Även en kompis har en sele från honom förresten (har jag för mig, om jag inte minns helt galet...), vet dock inte vad han gav för sin...

8129357.jpg

8129355.jpg

aha ;)

Tänkte att det var lite smart om jag köper en loksele för då slipper jag svetsa en ögla till bakselet ;)

Buke är så roligt för man lär sig alltid sig något nytt :D

Mvh
Eran Emma :p

Det här reagerade jag inte på innan, men hur hade du tänkt där? Man har baksele till loksele oxå, så svetsa på ögla måste du göra iaf. Men gällde inte frågan draglinor från början? :confused:

Tittar runt på selar som några här vet.
Kom på tanken kanske en loksele skulle funka, så jag har kollat runt på det!
Men skall inte lokselar ha draglinor ? Nästan ingen värkar ha det!

Så som sagt skall lokselar ha draglinor?

Mvh
Eran Emma

Dom flesta har ju lokselar när dom kör i skogen med hästen och drar stockar, eller harvar gärdet eller liknande, då har man inte draglinor på samma sätt som när man kör skolkörning, utan då har man antingen linor (som till en sax t.ex. som man drar stockar med) eller bara skacklar (som på en släpa t.ex). Hoppas du fattar min något virriga förklaring :)

Skogskörning med sax: (OBS! lånade bilder)
tg_1.jpg

tg_3.jpg

Ex. på körning med släpa:
ImageVaultHandler.aspx

Senast ändrad:

Det här reagerade jag inte på innan, men hur hade du tänkt där? Man har baksele till loksele oxå, så svetsa på ögla måste du göra iaf. Men gällde inte frågan draglinor från början? :confused:

Man fäster bakselen i samma ring som man fäster draglinan.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 942
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 559
Senast: Kakis
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII